koulun kalapuikkojen "kermaviilikastike" 70-80 luvulla?
Kommentit (42)
sotketaan
-kermaviilia ja chilikastiketta ja sitruunamehua tai
- kermaviiliä, tilliä ja sitruunamehua (ripaus valkopippuria tekee myös terää, mutta luulen ettei sitä silloin 70-luvulla käytetty) tai
-kermaviiliä, auramuruja ja sitruunamehua
tää on kuitenkin paras, vaikka siinä ei ole kermaviiliä
jugurttia, kurkkuraastetta, silputtua sipulia ja sitruunamehua, vähän valkopipputia ja tilliä (tai osta valmis statsikikastike)
Ja en tiedä kastiketta. Valitettavasti.
mutta siinä ei ole kermaviiliä, vaan majoneesia ja jotain etikkavihanneksia, suolakurkkua ja ehkä jotain muutakin. Itselläni se oli ihan ultimaattinen herkkuruoka koulussa, lastasin aina monta lusikallista sitä kastiketta. Vieläkin tulee vesi kielelle...
eivät yhtä raikkaita, jotenkin rasvaisia ehkä (olisiko majoneesiin tehtyjä). Tartar kastikeen nimellähän sitä todellakin tarjottiin.. kiitos linkistä kerran viikossa yleensä
toisena kalapäivänä aina uutta reseptiä kokeilen, vielä ei vain ole ihan 10 löytynyt.
Olen haastatellut jopa vanhainkotivieraillulla opiskelujeni yhteydessä innokkaasti entisiä keittäjiä, valitettavasti osastot joilla olen työskennellyt ovat dementikoille, joten kadonneen kastikkeen jännittävä etsintä jatkuu...
Suunnilleen samoin olen itse tehnyt. Tosi hyvää. Kaupan tartar on AIVAN eri makuista, joskin ihan hyvää sekin.
olen saanut aikaan noista ramoullade kastike ohjeista, ehkäpä tutkimuksia jatkettava sinne suuntaan..
ihanaa...
ei ollut tartaria eikä remouladea vaan ihan kananmunakastiketta
hyviä kyllä kaikki
valkokastiketta kananmunalla oli meillä aina. Ja nam!
Omille lapsille maistuu myös.
Teen itse näin:
maitoa
vehnäjauhoja
nokare voita
keitettyjä, hienonnettua kananmunia
( tuoretta tilliä vähän)
suolaa
mustapippuria
1prk kermaviiliä
1-1½dl säilyke kurkkusalaattia (se missä ei niitä maustepalluroita)
1prk kermaviiliä
1-1½dl säilyke kurkkusalaattia (se missä ei niitä maustepalluroita)
Eli käyttääkin sitä sinappikurkkusalaattia. (tai lisää sinappia)
Lisäksi puolet kemaviilistä korvaa rankankermalla.
Nam.
1prk kermaviiliä
1-1½dl säilyke kurkkusalaattia (se missä ei niitä maustepalluroita)Eli käyttääkin sitä sinappikurkkusalaattia. (tai lisää sinappia)
Lisäksi puolet kemaviilistä korvaa rankankermalla.Nam.
Niin kohta jonkin koulun keittiössä hiippailee lyhyellä pätkäkäkeikalla vaikka tiskarina (hygieniapassi suoritettu) salainen agentti selvittämässä tätä vuosia tuttav a piiriä kiinnostanutta gastronomista ongelmaa..
1prk kermaviiliä
1-1½dl säilyke kurkkusalaattia (se missä ei niitä maustepalluroita)Eli käyttääkin sitä sinappikurkkusalaattia. (tai lisää sinappia)
Lisäksi puolet kemaviilistä korvaa rankankermalla.Nam.
Ainakin Helsingin yliopiston ruokalaoissa on usein jotain kermaviilikastiketta, en edelleenkään tykkää mistään sen tyyppisistä sörsseleistä. Kermaviili ei ole oikein mun juttu :P
Vieläkin herahtaa vesi kielelle... Kysyin ohjetta keittäjältä joskus vuonna 86, mut ei antanut. Tartar- kastiketta se oli, ei mitään kermaviiliin liittyvää ja niin hyvää
en kylläkään uudellamaalla päinkään... mutta ihan kermaviili-tilli-sitruunamehu (+mustapippuria ripaus) seoksella mennään kalapullien kanssa nykyisin ainakin??
resepti:
purkki kermaviiliä
1 rkl sitruunamehua
hienonnettua tilliä
1 rkl sinappia
1 tl sokeria
mutta USEIN oikaistaan ihan kermaviili-tilli-sitruunamehu vaan
Ehkä ap aika kultaa muistot???
Muistaako/tietääkö kukaan mitä kyseisessä kastikkeessa oli? Uudellamaalla useammassa koulussa tuli tätä popsittua ja nyt useampi tuttavapiirissä muistelee haikeudella tätä raikasta lisuketta. Sopisi varmaan ihan fileidenkin seuraksi.
Jos joku tuntee tuohon aikaan koulun keittiössä hääränneen henkilön niin kiitos vain etukäteen reseptistä.