Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö mielestäsi opettajien viedä oppilaita teatteriin, näyttelyihin ym. kulttuuriharrastuksiin?

Vierailija
26.03.2008 |

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oppilaiden kanssa kannattaisi keskustella kulttuurisista kokemuksista. Ei vain " korkeakulttuurista" vaan myös oppilaiden arkipäivän kulttuurista - populaarikulttuurista. Outoa, ettei kouluissa opiskella oikeastaan lainkaan oman kulttuurinsa tuntemista ja hahmottamista.

Vierailija
2/15 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on yleissivitävä laitos ja kulttuurijutut kuuluvat yleissivistykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä vietiin lama-aikana kansallisteatteriin katsomaan viimeistä läpivetoa. Ollaa oltu siellä kahdesti. En olisi koskaan muulloin varmasti teatteriin eksynyt. Nyt aikuisena olen käynty omatoimisesti, koska minulla on ollut siitä kokemusta.

Vierailija
4/15 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän laste koululla on aktiivinen vanhempainyhdistys joka " tarjoaa" ja järjestelee myyjäisiä yms mihin voi itsekin osallistua ja siten maksaa ylimääräistä että näitä reissuja tulee.

Vierailija
5/15 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllähän se on ihan paikallaan, että nekin lapset, joiden vanhemmat ei ikipäivänä esim. teatteriin eksyisi, saavat kokea senkin taidemuodon edes kerran elämässään.

Vierailija
6/15 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein jokaisessa kunnallisessa/valtiollisessa museossa on joku päivä viikosta ilmainen. Lisäksi moneen paikkaan alle 18 vuotiaat pääsevät ilmaiseksi. Meillä näitä retkiä tehtiin ihan kouluaikana.

Vierailija
7/15 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni koulussa kerätään edelleen rahaa retkiä varten. Vanhempainkokouksessa kaikki läsnäolijat olivat sitä mieltä, että kerätään vaan ja niinpä sitten on kerätty ja käyty mm. oopperassa ja teatterissa. Retkille ei ole ollut pakko lähteä ja käytännön järjestelyissä ovat olleet mukana myös jotkut vanhemmat.

Vierailija
8/15 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli laput lasten mukana koulusta, että tehdään teatteriretki. 1 ja 2 lapsi 13e ja loput 8e. Sai rastittaa lähteekö vai ei. Rahat pitää viedä muutamaa päivää aikasemmin. Aika iso summahan se on 3 lapsesta, mutta olisin kyllä käynyt kattomassa lasten kanssa kuitenkin

Vierailija
9/15 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun tekemään ilmaiseksi.

Vierailija
10/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten opettajan pitää lapsia viedä. Useimpiin kunnan järjestämiin kulttuuritapahtumiin, museoihin jne ei tarvitse koululaisten maksaa pääsymaksua. Yksityiset taridegalleriat jne päästävät koululaisryhmiä myös mielellään ilmaiseksi tai hyvällä alennuksella. Kaupungeissa kaupungin liikennelaitoksen busseissa voi koululaisryhmät kulkea ilmaiseksi. Maalla kuljetusten osuus on toki vähän ongelmallisempi.

Sitäpaitsi vanhemmilta saa edelleen kerätä rahaa näihin retkiin. Se uusi sääntö sanoo vain, että jos sattuisi että jollakulla ei olisi rahaa tai halua maksaa, sen lapsen pitää silti päästä retkelle mukaan, ts. maksaminen ei saa olla edellytys osallistumiselle. Eikä minulle ainakaan henkilölohtaisesti ole onglma maksa 10 senttiä enemmän jotain museorahaa jotta se köyhänperheen lapsikin pääsee mukaan.

Vierailija
11/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsie että kaikkiin kulttuuririentoihin mun lapset eivät voi osallistua uskonnollisen vakaumuksen vuoksi.

Vierailija
12/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu lähtee näiden luokkakokojen kanssa minnekään? Esikoisen luokalla 32 oppilasta (6. luokka).

Äiti -ei opettaja

Vierailija
13/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi uskonnollinen vakaumus estää kulttuuririennot? Minä olen suostunut siihenkin, että lapseni viedään kirkkoon, vaikka kukaan meidän perheestä ei kirkkoon kuulukaan. Kannatan suvaitsevaisuuskasvatusta, ja mielestäni jopa kirkkoon voi tutustua, vaikka sen opit sisältävätkin paljon sellaista, mitä en voi hyväksyä. Lapsi saa myös itse sitten aikanaan muodostaa oman vakaumuksensa; uskonnottomuuden periytyminen ei ole ensisijainen tavoitteeni.

Vierailija
14/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto on että teatteri vierailee koululla.

T. Ope, alakoulun

Vierailija
15/15 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin tässä ketjussa sanotaan, että onhan se vaihtelua ja kivaa ja sivistävää vähän muuta kuin tavallinen koulutyö tsm niin siitä ei ol kyse. Tämä ei ole mielipide kysymys. Opetussuunnitelman noudattaminen edellyttää oikeaan taiteeseen tutustumista monipuolisesti. Esimerkiksi jos lapsi ei näe yhtäkään teatteriesitystä koko kouluaikanaan, ops ei toteudu. Sama kuin jättäisi kertotaulut opettamatta. Tämä on tosin aika sekvasti sieltä ops:ista luettavissa. Mutta oppilas ei voi esim vertailla tai keskustella näkemästään teatteriesityksestä, jollei ole nähnyt ensimmäistäkään. Ja jo alaluokilla ops:ssa todetaan jotain siihen suuntaan, että " oppilas osaa keskustella näkemästään teatteriesityksestä. Vaatikaa niiltä kuntapäättäjiltä rahaa kouluihin, jotta ops toteutuu!