Raskaus ja zyrtec tms allergiaaan?
Eli kyselisin oletteko käyttäneen raskauden aikana jotain allergialääkettä?
Mulla siis voimakkaasti oireileva kissa allergia johon olen ottanut zyrtecia tai vastaavaa silloin kun menen kissaperheeseen. Nyt olen alussa raskaana ja meno kissa perheeseen on. Miten lääkärit suhtautuu allergialääkkeisiiin ja onko olemassa joku jota voisi turvallisesti käyttää?
En hae tällä hyväksyntää lääkkeen otolle, neuvottelen lääkärissä toki itse ensin mutta lähinnä nyt kyselen että onko joku saanut "lupaa" syödä allergialääkkeitä että kannattaako edes kysellä.
Kommentit (7)
...etta tietysti jos sun allergia on noinkin spesifinen etta oireilet vain tiloissa joissa on kissa, ehka allergeenin valttaminenkin onnistuisi? Eli siis jos ei ole ihan pakko menna esim. tyon takia kissatalouteen kaymaan, vaan visiitti on ihan pelkastaan sosiaalinen, niin itse saattaisin kylla sanoa etta tulette sitten raskauden jalkeen. Ns. "turhaan" ei nimittain kannata laakkeita raskaana ottaa, niita kohtuullisen turvallisena pidettyjakaan.
Kiitos vastauksesta. Poisjääminen ei sikäli vaihtoehto että mulla aika monella ystävällä on kissa ja myös lähisukulaisella. Pakko siellä on ainakin käydä. Sikäli en voi sanoa että kylään tulen sitten vasta 8 kuukauden jälkeen kun kuitenkin raskaus niin alussa.
siksipä kyselenkin onko vaihtoehtoja mutta ilmeisesti nyt vaihtoehtona vain lyhyt vierailuaika, lähteä pois kun oireita alkaa ilmenemään. Ei näitä käyntejä nyt silti viikottain ole ja toki niitä koitankin välttää silloin kun mahdollista, aina ei ole ihan kokonaan.
Vielä voi laittaa kokemuksia asiasta jos jollain on.
Moi minea !
Itse odotan toista lastani ja molempien odotusaikana olen joutunut käyttämään allergialääkkeitä+astmalääkkeitä satunnaisesti. Itselläni ihottumaa ja urticaria taipumusta, allergista nuhaa läpi vuoden, joten allergialääkkeet hillitisevät oireita silloin, kun ne ovat pahimmillaan. Olen saanut naistenklinikan lääkäriltä, sekä omalta tk lääkäriltä luvan kanssa kanssa käyttää tarvittaessa ko.lääkkeitä. Äidin hyvinvointi on sikiön hyvinvoinnin takia erittäin tärkeää.
Lääkkeet mitä käytän.
-histec(reseptivapaa apteekista, vastaa zyrteciä)
-beclomat astmasuihke
-rhinocortison(nenäsuihke)
+tarvittaessa kortisoni voide
Kysy asiaa vaikkapa vielä Nlasta, jos se sinua mietityttää.
t. emmi, tyttö 1v7kk +rv-9+3
Pahaan utricariaan minäkin sain lääkäriltä luvan syödä zyrteciä edellisessä raskaudessa, se oli silloin ihan alussa jotain viikolla 6+ kun jouduin ottamaan muutaman zyrtecin peräkkäisinä päivinä. Ja sitten loppuraskaudessa myös jouduin pari niitä käyttämään.
T. Jaffa rv 31+1
miksi mulle lääkäri nimenomaan painotti, ettei zyrtecia tule käyttää. Eli aiemmissa neljässä raskaudessa olen zyrteciä joutunut käyttämään pahan allergian takia, samoin astmalääkkeitä. Nyt sitten tässä nykyisessä raskaudessa menin hakemaan lääkettä jo alussa reseptille, niin lääkäri sanoi ettei zyrteciä raskausaikana.
Soitin silloin tuonne tietopalveluun, ja sanoivat että satunnaisesti käyttää voi, mutta jos lääkäri on sanonut ei, niin noudattaisivat sitä. Ihmettelinkin tätä kovasti, kun olen lukenut että moni on syönyt zyrteciä koko raskauden ajan.
Mä olen nyt sitten kärsinyt vaan suosiolla allergiasta, kun en sitten enää uskaltanut zyrteciä ottaa:( Saman tuomion sain kaikille nenäsumutteille, niin olen nyt tukkoisen nenänkin kanssa tässä taistellut. onneksi loppu häämöttää...
...eli allerginen astma on aina pakko hoitaa, koska astmakohtaus voi olla hengenvaarallinen, ja vahintaankin altistaa sikiota hapenpuutteelle (itse olen - talla hetkella oireeton *koputtaa puuta* - astmaatikko ja siihen soin allergialaaketta ekassa raskaudessa). Urtikaria voi myos olla todella paha reaktio, sehan kuuluu samaan jatkumoon anafylaksin kanssa, on vain lievempi versio. Myos laaja-alainen ihottuma voi olla hyvin vaikea reaktio etenkin jos iho on haavoilla ja siihen voi tulla tulehduksia jne. Allerginen nuha, vaikkakin varmasti kiusallinen, ei valttamatta kuulu aivan saman sarjaan jos sen kanssa "pystyy elamaan". Eli yleensa laakarit yrittavat punnita raskaanaolevaa laakitessaan hyoty/haittasuhdetta seka sikiolle ja aidille ja toimia sen mukaan. Tietysti voi myos yksinkertaisesti riippua laakareiden erilaisesta tietotasosta.
Eli ekassa raskaudessa soin "vanhaa" ensimmaisen sukupolven antihistamiinia (en muista nimea) josta on niin paljon tietoa etta se tiedetaan turvalliseksi. Toisessa raskaudessa kuulin etta Zyrteciakin saa tarvittaessa syoda, sekin alkaa olla jo sen verran vanha laake etta tutkimustuloksia on riittavasti. Naita uusimpia allergialaakkeita ei kuitenkaan suositella, juuri siksi etta niista ei ole tarpeeksi kokemusta. Jos kayt ihan vaan yleislaakarilla niin suosittelen lampimasti etta mita tahansa han maaraakaan (ja taa koskee ihan kaikkia laakkeita) niin soita teratologiseen tietopalveluun ja varmista etta laakkeet sopii myos raskaanaolevalle. Itsella on NIIN paljon huonoja kokemuksia muiden kuin perinatologien laaketietamyksesta raskaanaolevalla (seka niin pain etta kieltaydytaan maaraamasta sallittua laaketta etta niin pain etta maarataa potentiaalisesti sikiovaurioita aiheuttavaa laaketta) etten luota heihin ja heidan osaamiseensa tassa asiassa ollenkaan. Eli se teratologisen numerohan oli:
"Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.
puh. (09) 471 76 500
kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12"