Olemme lapseton pari. Mihin omaisuutemme menee?
Olemme normaalituloisia, mutta varoja kertyy paljon säästötileille, koska elämme hyvin vaatimattomasti.
Minulla on yksi sisko, jolla on kolme lasta. Miehelläni on kolme siskoa, joilla on yhteensä 10 lasta. Menevätkö varamme siis siskoillemme kuoltuamme? Mikä on lakiosa, eli kuinka paljon voi testamentata hyväntekeväisyyteen?
Kommentit (9)
Oletteko avio- vai avopari? Onhan silläkin merkitystä jos kuolette eri aikaan.
Eli voidaan vaikka testamentata 50000e jokaiselle lapselle ja loput sitten hyväntekeväisyyteen tms? Ja jos emme tee testamenttiä, omaisuus menee automaattisesti siskoillemme tai jos he eivät ole elossa heidän lapsilleen?
sit kun teistä molemmista aika jättää, omaisuutenne jaetaan jäljellä olevien lähimpien sukulaisten kesken, jos ei ole testamenttia. Jos laaditte testamentin, menee varallisuutenne sinne mihin sen osoitatte kun ensin siitä on katettu teidän velat ja hautajaiskulut.
Serkut muistaakseni eivät enää peri, jos ei ole testamenttia. Eli jos ei ole läheisempiä sukulaisia, niin silloin omaisuus menee valtiolle.
Sinut siis perii miehesi ja miehesi perii sitten hänen sisarensa, jos kuolema käy tässä järjestyksessä.
Eli jos mieheni kuolee ennen minua (eihän sitä koskaan tiedä, mutta hyvin todennäköistä, koska mieheni on minua kymmenisen vuotta vanhempi ja miehet muutenkin kuolevat keskimäärin nuorempina), minä perin hänet eikä tässä vaiheessa muut saa vielä mitään? Ja sitten, kun minä kuolisin, siskoni/hänen lapsensa saisivat koko omaisuuden?
Jos näin, niin minun pitäisi sitten tehdä testamentti, jotta myös miehen siskojen perheet saisivat jotain?
Eli homma menee näin..
Jos toinen teistä kuolee, osituksen jälkeen jäävän omaisuuden perii jälkeenjäänyt puoliso.
Sitten tämä jälkeenjäänyt puoliso kun kuolee, palautuu ensin kuolleen omaisuus takaisin omaan sukuun, eli ensisijaisesti vanhemmille jne.
Eli ensin kuolleen omaisuuden perii puoliso, mutta puolison kuoleman jälkeen omaisuus palautuu ensin kuolleen sukuun..
Jos molemmat kuolette yhtä aikaa, vanhempanne perivät teidät! Jos ei vanhempia, sisaruksenne ja jos he kuolleet, heidän lapsensa jne..
Perintökaari etenee aina ensin alaspäin (omat lapset) sitten puoliso jos naimisissa ja sitten ylöspäin, omat vanhemmat ja sitten taas lähdetään vanhemmista alaspäin..
todellakin ensin kuolleen omaisuus palautuu hänen suvulleen kun toinenkin puoliso on kuollut. Vaimon sisko ei peri miehen omaisuutta.
kun ei tullut mieleenkään, että kuolisimme ennen vanhempiamme ;)
" Omaisuutenne menee lyhentämättä kodittomien kissojen tukiyhdistykselle"
No, ei se katastrofi olisi :)
Ainoastaan omien lasten kohdalla on lakiosuus. Voitte testamentata vaikka koko omaisuutenne hyväntekeväisyyteen.