Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puuro ei maistu eikä maitokaan tarpeeksi?

25.03.2008 |

Mua mietityttää 7-kuisen tyttäreni puuron ja korvikemaidon vieroksuminen. Hän syö lounaan, välipalan ja päivällisen hyvällä halulla (vajaan pienen kaupan purkillisen tai vastaavan määrän kotitekoista), mutta aamu- ja iltapuuroa ei juuri lainkaan. Olen koittanut erilaisia puuroja (kaikissa kotimaisia viljoja), mutta mikään ei uppoa. Satunnaisesti muutamina kertoina viikossa puuroa voi mennä noin 1 dl. Tätä on jatkunut noin pari kuukautta eli koko sen ajan, kun olen antanut hänelle puuroa. Kun hänelle antaa puuroa, hän alkaa kitistä ja lopulta itkeä. Yleensä 3-5 lusikallista menee ennen kuin kitinä alkaa.

Maito-ongelma on sellainen, että maitoa neiti juo kyllä, mutta ei neuvolan suosittelemaa 600-800 ml. Aamulla menee noin 100 ml ja illalla 100-150 ml. Päiväsaikaan keskimäärin 100 ml. Vähän enemmän, jos annan välipalalla pelkkää maitoa. Öisin hän ei syö. Maidon antaminen vaatii aikamoista temppuilua eli hän saattaa työntää pulloa pois tai sulkea suunsa monia kertoja ennen kuin kelpaa. Joskus ei kelpaa lainkaan. Imetys loppui neidin omasta aloitteesta 5-kuisena.

Mielestäni mitään vatsavaivoja tytöllä ei ole. Kakkaa on kyllä alkanut tulla kyllä erittäin usein ja löysänä, mutta kipuja ei ainakaan ole niin paljon, että se häntä häiritsisi. Hän on nimittäin suhteellisen hyväntuulinen ja hyvinnukkuva lapsi.

Kaipaisin siis kovasti neuvoja: yritänkö edelleen sitkeästi antaa puuroa ja kokeilla eri merkkejä? Saako lapsi tarvittavat vitamiinit ja kalsiumin 300-400 millilitrasta maitoa? Ja onko sillä merkitystä, antaako aamumaidon ennen vai jälkeen puuron? Olen antanut jälkeen, jotta puuro maistuisi, mutta siltikään se ei maistu.

Vastauksista kovin kiitollinen ja kevättä odottava

Makeanna

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sama ongelma, neiti söi 6kk ikäisenä hyvin soseita, mutta maitoa ja velliä meni yhteensä n.400ml päivä, epäilin ensin allergian mahdollisuutta, mutta neuvolassa se tyrmättiin koska minkään näköisiä oireita ei ollut ja neiti oli muuten niin tyytyväinen, maito ei vaan tuntunut maistuvan. Nyt tuossa pari viikkoa sitten, vaihdoin käyttämämme Nan-korvikejauheen, tuttelin korvikejauheeseen (tuttelista neiti vauvana sai pahoja oksennuskohteuksia), ja nyt neidille menee maitoa n.700ml päivässä, plus sit mitä menee puuron joukossa. Eli tilanne muuttui yhtäkkiä, ilmeisesti johtui siitä että vaihdoin merkkiä.

Ja juuri tuttelia nyt huolii, vaikka vauvana hän tuli siitä kovin kipeäksi :/

Mutta me tosiaan tuskasteltiin maidon kanssa n.3kk. Neuvolassa sanoivat että jos maitoa ei mene 500ml päivässä, niin sit pitää aloittaa kalkkilisä. Ja sanoivat että jos ei maitoa huoli, niin sille ei voi mitään, sitten täytyy juoda mehua tai vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla