Varhain kiinteät aloittaneet!
Heippa!
Onko täällä äitejä, jotka ovat aloittaneet kiinteitä aikaisin, eli esim. 1 kk tai 2 kk:n ikäisille vauvoille?
Minä aloittelin aiemmille vauvoilleni NOIN 3 kk:n (eli ovat olleet 2,5-3,5 kk) iässä, mutta nyt vauvan ollessa 6 viikkoa, aloittelisin hänellä jo nyt. Riisillä...
Olisi KIVA lukea muiden kokemuksia!!! Eli MILLÄ olette aloittaneet, minkä ikäinen vauva on ollut? Tuliko teille vatsavaivoja? Jne.
Kiitos! =)
Kommentit (10)
miksi aloittaisin näin aikaisin. Hyvä kysymys! =)
Vauva painoin 6-viikkoisena yli 7 kiloa ja korviketta menee 1,6 l-1,8 l joka päivä! Siksi! =)
Luin joskus jostain, että vauva voi saadaa liikaa d-vitamiinia, jos saa liikaa korviketta. En todellakaan tiedä, pitääkö tämä paikkaansa, mutta ajattelin, että voisi antaa muutakin tuon ikäiselle kuin maitoa... Annoin esikoiselleni 12 vuotta sitten 2-kuisesta vellejä ja noin 2,5-kuisesta lusikalla jo kiinteitä, eik tullut mitään vaivaa. Toisaalta, kun annoin 2. ja 3. vauvalle samantyylisesti, vaivoja tuli. =(
Mutta siis siksi tännekin kirjoittelin, kun on niin kiva lukea samasta aiheesta muiden kokemuksia. =)
kaapel:minä olen antanut meidän lapsille siten et vanhin lapsista oli 2kk kun aloin perunaa antaan ja mitään vaivoja ei tullut.aloin antaan niin varovaisesti,yhtä lusikkaa useampana päivänä.
toiselle lapselle aloin antaan 1.5kk iässä,koska nannia meni niin paljon ja oli kova pulauttelija.hänelle myös annoin perunaa eka ja vaivoja ei tullut.
Nyt tämä meidän vauva on viittä päivää vaille 2kk niin tänään aattelin aloittaa potun annon.varovaisesti kun antaa niin ei tuu mahavaivoja.ja voihan sen annon lopettaa jos tulee vaivoja.tuttelia menee vuorokaudessa 1l.me ei saada antaa d-vitamiinia ollenkaan nyt vauvalle koska tuttelia menee 1l ettei vauva saa liikaa d-vitamiinia.eli näin meillä.
kyllä sinä voit alkaa antaan kiinteitä.
anna_liisa ja Santeri kohta 2kk
Mä ajattelin ensin vastata, kun esikoisemme sai kiinteitä " jo" 4 kk:n iässä. Mielipiteeni on, etten ymmärrä, miksi ilman hyvää syytä pitäisi riskeerata vauvan (ja äidin) terveys. Varhaiseen kiinteiden aloittamiseen liittyy muitakin riskejä kuin mahanpurut, ja WHO:n suositukset perustuvat vankkaan tieteelliseen näyttöön. Totta on, että ennenkin on vauvoille annettu aikaisin kiinteitä, mutta ei voi sanoa, etteikö siitä olisi koitunut haittaa. Monet vaikutukset näkyvät vuosikausien viiveellä.
Ymmärrän, että on erityistapauksia, mutta näistä olisi hyvä keskustella asiantuntijoiden kanssa.
Esikoisemme sai kiinteitä varhennetusti, koska oli syntynyt viikkoihin nähden pienipainoisena ja aneemisena. Vatsavaivoja ei kiinteiden myötä tullut, mutta kasvussa tuli selvä notkahdus alaspäin.
Minä olen aloittanut aikaisin. 6vk ikäisenä meillä on kaksi vanhinta saanut maissivelliä ja hyvin pian siitä päärynä, luumua ja ruusunmarjaa. Syy oli tuo valtaisa korvikkeen määrä. Kolmas vauva aloitteli vasta myöhemmin kun söi rintamaitoa ja korviketta meni pieniä määriä.
Nämä ovat mielestäni hyvin vauvakohtaisia asioita ja en lähde arvostelemaan muiden toimia. Neuvolasta kannattaa tietysti kysyä miten toimia.
minttupipsa
Moi ! Juttele ihmeessä neuvolassa asiasta ja kuuntele mitä siellä neuvotaan. Sitähän varten neuvolat on. Toi kuulostaa kyllä tosi hurjalta alottaa pieniäkin määriä kiinteitä noin nuorena vaikka lapsi on iso.
On totta, että D-vitamiinin annostus riippuu korvikkeen määrästä. Mutta mä olen käsittänyt, että liian suuri korvikemäärä ei ole hyväksi erilaisen proteiinin takia. Vellithän ovat suureksi osaksi korviketta, joten niillä ei välttämäti kannata korviketta korvata. Kannattaa kysellä ravitsemusasiantuntijoilta, jos korviketta menee suuria määriä.
Tämä pääasiassa siksi, että muuten vauva saa liikaa lehmänmaitoperäistä maitoproteiinia. Ei se liika D-vitamiinikaan tietenkään ole hyväksi. Neuvolasta kannattaa kysyä ohjeita. Aika hurjilta kuulostavat nuo maitomäärät.
Kiitos siis teille kannustajille ja ymmärtäjille! =)
Menen vielä näin ainakin jonkin aikaa... yhtäkkiä on pari päivää maitoa mennyt vähemmän...ehkä se oli jokin " vaihe" ...niitähän riittää! =)
Tuttia syö ja en usko juovan janoon maitoa, koska rytminsä on hyvin säännöllinen ja kerta-annos lähes aina 2 dl. (Eli ei syö kovin usein, eikä ota vaan 10-20 ml:n hörppyjä.)
Mutta KIITOS ajatuksista, kaikki auttaa aina ja tuo oivalluksia! =)
...tajusin, etä " vastasin" kysymyksiin janosta ja tutista tänne, vaikka niitä ei sanottu täällä, vaan erään toisen palstan keskusteluissa. =)
Siellä ehdotettiin, että tarjoaisi välillä vettä tai tuttia (hyvät vinkit), mutta siis tuttia saa ja ei " lipittele" ... Väsynyt äiti... =D
Itse aloittelin kiinteät 3 kk ikäsenä,mutta 6 vko on kyllä turhan pieni. Eihän hänellä ole vielä välttämättä suolisto tarpeeksi kehittynyt sulattelamaan ruokaa. Turhaan vaan aiheutatt pienelle vatsanvänteitä ja mahollisia allergioita. Miksi aloittaisit kiinteät jo näin aikaisin?