Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lastenteatterissa pitäisi käyttäytyä?

Vierailija
24.03.2008 |

Saako lapsi kiukuta tai itkeä? Entäs lapset, jotka puhuvat koko ajan, tai vanhemmat, jotka selittävät kovaan ääneen lapselleen, mitä esityksessä tapahtuu? Saako lapsi mennä lavalle?

Itse olen aika kireäpipo, varmaan siksi, kun omat lapset istuvat paikallaan hiljaa, niin heidän kanssaan on helppo olla teatterissa. Ymmärrän toki, että jostain on teatterikasvatus aloitettava ja lasten esitykset ovat erilaisia kuin aikuisille, mutta harmittaa, kun maksaa lipuista suuren summan ja joku häiritsee koko ajan. Juuri olin lasteni kanssa esityksessä, mikä oli yli 7-vuotiaille, ja vauvat huusivat siellä kuorossa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin vanhemmat näyttää esimerkkiä eli jos vanhemmat puhuu koko ajan tms niin eihän lapsikaan tajua ettei niin saa tehdä.

Lastenteatterissa on varmaan ihan sallittua, että lapsen välillä intoutuvat kommentoimaan näkemäänsä ja kyselevätkin tapahtumista. Vastaukset pitää mun mielestä antaa hiljaisella äänellä ja sen jälkeen painottaa, että teatterissa ei kauheasti jutella.

Lisäksi mun nuttura kiristyy entisestään, kun teatterissakin kaivetaan kasseista aivan valtavat eväät, joita sitten rapistellaan läpi esityksen. GRRR.

Omaa luokkaansa on ne äidit ja isät, joiden herranterttu nyt vaan on niin kertakaikkisen ihana, että muu yleisökin mieluummin katsoo tätä taapertamassa lavalla, kuin itse esitystä...

Kaiken tämän kestän silti vaikka hammasta purren, koska haluan tarjota lapsilleni elämyksiä ja kulttuurikokemuksia. Ja parhaani mukaan yritän pitää näitä aloillaan, vaikka ympärillä olisi minkälainen hulabaloo tahansa.

Vierailija
2/11 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan monesti oltu esityksissä, joitten kaikki kohdat ei aukea lapselle ilman selitystä. Ja on oltu ihan ikäsuosituksen mukaisissa esityksissä. OK mun lapsella on pieni neurologinen ongelma, jonka takia esi tunneilmaisu menee joskus vähän ohi, mutta silti jotkut jutut on oikeasti vaikeita lapsen ymmärtää. Ja kyllä, Minä selitän ne lapselleni, toki hiljaa niin etteivät muut kuule, mutta nii että hän voi nauttia esityksestä ja ymmärtää sen idean kokonaisuudessaan.

Olisin tyhmä jos en tekisi niin. En tiedä, oletko sinä.

Vierailija:

Onpa tyhmää, selittääkö jotkut vanhemmat tosiaan vielä nykyaikana lapselle, mitä esityksessä tapahtuu? :o

Ei voi olla totta....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä sitä, miksi ikärajoja ei voi noudattaa. Jos esitys on selkeästi tarkoitettu yli 5-vuotiaille, miksi esityksessä on parivuotiaita huutamassa?

Vierailija
4/11 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi eläytyi täysin näytelmiin ja mm " Vaarakohdissa" , kun joku väijyi toista hahmoa, pomppasi penkistään ja huusi tyyliin " Varo susi on puun takana" . Hän myös nauroi ääneen hassuja kohtauksia tai saattoi " kuiskaamalla" kysyä minusta jotain, mikä oli epäloogista. Minä koitin vastata hiljaa kuiskaamalla.

Jos lapseni olisi kovaan ääneen alkanut itkeä eikä olisi rauhoittunut, olisin vienyt hänet kyllä pois. Käsittääkseni esityksissä oli lasten tarkoituskin olla vuorovaikutuksessa näyttelijöiden kanssa, koska kyselivät yleisöltä onko esim Pupuliinia näkynyt.

Vierailija
5/11 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttuja, kunhan ei koko ajan höpötä. Kaikki naurut, kiljahdukset sun muut nasevat kommentit on tekijöille viestiä siitä että juttu menee perille ja kiinnostaa, eli hyvä juttu. Eri asia on sitten ne jotka häiriköivät niin etteivät muut pysty seuraamaan esitystä. Ja eväät; miten jollekin voi tulla mieleen tulla EVÄSRETKELLE teatteriin? Ei varmasti ole oikea paikka esityksen aikana mutustella eväitä. Kai lapset nyt sen tunnin kestävät ilman ruokaa?

Suurin osa aikuisista ja lapsista osaa teatterissa käyttäytyä ja lastenteattereissa toivotaankin mahdollisimman paljon pientä yleisöä-teatteri on lapsille varmasti suurempi elämys kuin tv.

Vierailija
6/11 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta....

Vierailija
7/11 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Ei vauvoja/pieniä isompien esitykseen tietenkään.

* Kiukutteleva/itkevä lapsi viedään rauhoittumaan jonnekin muualle

(kahvioon tms)

* kysyä lapsi voi jos jotain ei ymmärrä mutta ei puhua pulputtaa koko

ajan

* ei saa mennä lavalle missään tapauksessa (ellei ole osallistuva

näytelmä eli lavalta pyydetään sinne)

Ja tietenkin vanhemmat näyttää esimerkkiä eli jos vanhemmat puhuu koko ajan tms niin eihän lapsikaan tajua ettei niin saa tehdä.

Meillä 4v oli syksyllä eka kerran lastenteatterissa. Siitä keskusteltiin etukäteen, että siellä istutaan rauhassa paikalla ja katsotaan. Jos alkaa pelottaa niin sanotaan äidille/isälle niin mennään sitten pois tms. (Muumi ja pyrstötähti - oli joitain pelottavia kohtia). Tosi nätisti ja hienosti lapsi osasi olla. Kuiskaili välillä. Toinen " puoliaika" alkoi olla vähän liikaa, mutta jaksoi silti hienosti, kun oli mielenkiintoinen näytelmä.

Vierailija
8/11 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
9/11 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä otetaan huomioon pienet puutteet käytöksen suhteen. Mutta onhan selvää että jos lapset harhailee lavalla ei esityksestä tule mitään. (ja se on usein vaarallista) ja koska kaikki on ostaneet lipun, on oikein että kaikki saavat nauttia esittyksestä- eli jos oma lapsi itkee hysteerisesti, niin on muita kohtaan kohteliasta viedä hänet muualle rauhoittumaan. Oli hän sitten 0 tai 7v. Ihan perus-käytöstavat siis toimii. Hiljaa ei tarvitse lasten olla, spontaanit reaktiot on erittäin toivottavia- siksihän teatteria tehdään- kamalaa on jos lapset ohjeistetaan istumaan ihan hiljaa.

Yleensä lapset on teatterissa innoissaan ja osaavat silti käyttäytyä ja ottaa muut huomioon.

Vierailija
10/11 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinhän eilen toivottiin av:llä

Vierailija
11/11 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esitys on ns. osallistuva, eli lavalta päin otetaan kontaktia yleisöön, saa toki vastata. Jos katsomossa itketään tai kiukutellaan, lapsi viedään pois häiritsemästä muita. Ikärajalliseen esitykseen (esim. tarkoitettu 5-vuotiaista ylöspäin) EI tuoda 2-vuotiasta pikkuveljeä, joka itkeä parkuu kovaan ääneen kaikissa liian pelottavissa kohdissa. Jne. Jne. Luulisi olevan käytöstavat itsestään selviä, mutta valitettavasti näin ei tosiaankaan ole... t. teatteriammattilainen