Onko ihan älytöntä ostaa asunto johon
on tulossa kesällä julkisivuremontti ja 5 vuoden päästä putkiremppa? On nyt " edullinen" mutta noistahan tulee sitten paljon kustannuksia.. Ensiasuntoa ollaan ostamassa ja ihan kodiksi, ei sijoitusmielessä. Ja vanhasta talosta halutaan ehdotomasti.
Kommentit (7)
jos lainalyhennyksen jälkeen on vielä mahdollista laittaa edes hiukan säästöön tulevia kohonneita vastikkeita varten, niin putkiremontin yhteydessä on kuitenkin mahdollisuus laittaa kylppäri ja keittiö vimpan päälle kuntoon osittain taloyhtiön edullisten yhteishankintojen avulla. Asunnon arvo nousee yleensä ainakin putkirempan kustannusten verran, joten viimeistään myydessä saa omansa takaisin.
Kannattaa kuitenkin laskea tarkkaan!
jos olette valmiit kärsimään epämukavuudesta nyt, niin remonttien jälkeen ei tarvitse huolehtia siitä, meneekö asunto kaupaksi jos haluatte myydä.
Sitä paitsi putkiremppatekniikat kehittyvät koko ajan, ja sekin saatetaan 5 vuoden kuluttua tehdä ilman että kaikki pitää repiä auki.
on kiva elellä hellekesä sellaisen pussin sisällä. Jos jokin menee vähänkin pieleen, siellä pussissa ollaan vuosi(a).
olla, että 5 vuoden päästä te ette enää edes asu siinä asunnossa. Meillä ystävillä on putkiremppa nyt päällä, iso sellainen, ja ovat evakossa omassa asunnostaan useita kuukausia. Rahallisesti iso juttu maksaa sekä oma asunto (laina + vastike) + evakkokämpän vuokra.
ja remonttikustannuksineenkin niissä hinnoissa, mitä olisitte valmiit maksamaan, niin ostaisin. Jos alue just hyvä, pohja just hyvä ja pinnat niin hyvät, että maltatte olla sen 5 vuotta esim. remppamatta kylppäriä, niin ostaisin. Jos yhtiövastike nyt niin alhainen, että on mahdollisuus lyhentää lainaa reippaasti tai laittaa sukanvarteen putkiremppaa varten. Ne putkiremppakustannuksethan voi maksaa heti kerralla asuntokohtaisesti pois, ainakin useimmiten.
Ostin itse 2 vuotta sitten putkiremppatalon, jossa julkisivuremontti oli juuri aloitettu ja vuoden päästä aloitettiin putkiremppaa. Asuin sen 1,5 vuotta ihan typerässä, remontoimista kaipaavassa kodissa ja vedin sitten kerralla pinnat uusiksi. Muutamia öitä olin evakossa, mutta ajoitin kesäloman aikaan, niin että oltiin reissussa muutenkin. Meillä pääsi ainakin suihkuun toisen rapun saunaan putkirempan aikana, ja kun itse tein ja teetin kylppärin nopeammin niin pinnat valmistui ripeään tahtiin.
Kaikkine kustannuksineenkin sain keskivertoa edullisemman asunnon, ja oli hyvä syy rempata " itsensä näköiseksi" . Nyt mulla on " remonttivapaa" 50-luvun kivikerrostaloasunto, joka on rempattu makeesti, laadukkain materiaalein - arvo nousussa :)
ostohintaan ja miettiä sitten, onko hinta kohdallaan.
Putkiremontti tekee monta sataa euroa per neliö. Julkisivu ei ole ihan yhtä kallis, mutta kallis remonti sekin. Lisäksi kannattaa huomioida, että putkiremontti on merkittävä myös asumisen kannalta ja kestää usein ennakoitua kauemmin.