Raapiminen ja pureminen
..Miten saatais loppumaan, tyttö 1v10kk vanha. Mies läpsäsee tyttöä käsille aina kun tyttö yrittää raapaista tai purra isäänsä jonka seurauksena lapsi haluaa vielä enemmän käydä isänsä päälle. Miten selittäisin miehelle ettei niin saa tehdä? Tähän asti kun olen asiasta sanonut ja suuttunutkin niin ei ole mennyt perille.
Ja mikä on oikea tapa suhtautua asiaan? Itse en huomioi raapimista tai puremusyrityksiä oikeastaan mitenkään ja yritän suunnata tytön huomion muualle kun hän yrittää tehdä niin ja olenkin yleensä onnistunut siinä, en aina. Ja nämä raapimis-puremiskohtaukset tulevat ihan milloin tahansa ei välttämättä ikävystymisen tai huomionhakuisuuden takia.
Kommentit (2)
Meillä on myös herkästi läpsivä ja pureva taapero, ja itse otan yleensä kädestä kiinni napakasti, mutta ei satuttaen ja kiellän, kun lyö ja samaten pysäytän ja kiellän, kun yrittää purra. Jäähyäkin käytetään hieman alle 2-vuotiaalla lyhyesti mutta systemaattisesti, jos jatkaa kielloista huolimatta.
Yleensähän nuo toiminnot jää pois, kun puhe kehittyy ja muutenkin alkaa oppia säätelemään tunteitaan muuten kuin aggressiivisen toiminnan kautta. Ja meillä lapsi onneksi puree vain läheisimpiään eli äitiä ja isää.
Pienempänä poika teki tuota kai vain siksi, kun se oli hauskaa.
Nyt isompana tekee suuttuessaan. On nyt kaks vee.
Välillä tuo pureminen, lyöminen yms. oli poissakin, mutta nyt taas alkanut, jos suuttuu oikein kovasti. On aika voimakastahtoinen kaveri. Mutta nykyään kyllä ymmärtää, että se sattuu ja lopettaa kun kieltää, ellei sitten hirveä uhmakohtaus päällä. Missään nimessä takas läpsiminen ei ole kyllä ainakaan minun mielestäni ratkaisu.