Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaaraton (ko) rytmihäiriö??

Vierailija
20.03.2008 |

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olin kävelemässä töistä kotiin, kun yhtäkkiä tuntui, että sydän alkoi lyödä kurkussa ja todella epätahtiin. Teki kamalan pyrähdyksen ja sitten tuntui, että piti tauon. Samalla kurkkua alkoi kuristaa.

Pysähdyin ja ihan piti henkeä haukkoa, niin kovaa kuristi kurkusta.

Rytmihäiriö kesti ehkä noin 10 sekuntia.

Oliko tämä jotain ihan vaaratonta rytmihäiriötä vai mitä? Mulla on joskus ennenkin vähän muljahdellut, mutta lyhyemmän aikaa eikä siihen ole koskaan liittynyt mitään kuristuksen tunnetta.

En kärsi paniikkihäiriöstä, mutta on pidetty mahdollisena, että minulla on ylimääräisiä johtoratoja sydämessä (WPW- syndrooma). Diagnoosi on siis lääkäriltäkin vain arvaus, EKGssä joskus näkynyt jotain sen suuntaista tms.

Vierailija
2/6 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakeudu lääkärille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ongelma on se et et ehdi meneen päivystykseen jo kun rytmihäiriö loppuu

tuleeko tuollaisia usein, päivittäin, viikottain tms

sinulle voitaisiin thedä vuorkauden kahdennauhoitus mutta jos ei silloinkaan satu tulemaan rytmihäiriötä niin ei sitten selviä mikä ongelma on

jos johtoratahäiriö niin sen voi polttaa, ei tosin aina onnistu, kuten ei minullakaan kun oli niin hankalassa paikassa

jos häiriö kestää pidempään mene päivystykseen heti

Vierailija
4/6 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat muuttua samantien kammiovärinäksi ja se on sitten soronoo...

Olen kuullut että myös tuo WPW voi joskus harvoin aiheuttaa kammiovärinän.

Oireiden kiinnisaaminen on todella vaikeaa eikä ne aina läheskään ilmesty sinne holter- nauhalle (vuorokausiseuranta).

Vierailija
5/6 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat paljon vaarallisempia kuin eteislisälyönnit.

Tällaisen ohjeen löysin:

WPW-syndrooma

Minulla on 20 vuotta sitten todettu WPW-syndrooma, siihen ei liity tajuttomuutta ja voin kohtauksen aikana ihan hyvin. Kohtaus kestää muutamasta minuutista puoleentoista tuntiin. Kerran on rytmi käännetty iv-lääkkeellä, muuten odottelen kotona, että rytmi kääntyy itsestään. Kohtauksia on kerran kuukaudessa, joskus harvoin muutaman päivän välein. Kuinka kauan kohtaus saa kestää, ennen kuin pitää lähteä sairaalaan? Onko jotain vaaraa, jos kävelen kohtauksen aikana? Liittykö tähän veritulppariski kuten flimmeriin? Muuten olen terve 45-vuotias nainen. En tupakoi ja BMi on 21.

¿ Tikittäjä

Vastaus:

Wolf-Parkinson-White-syndroomassa sydämen johtoradoissa on häiriö, joka saattaa laukaista tiheälyöntisyyskohtauksen eli takykardian. Takykardia voi aiheuttaa tajunnanmenetyksen. Veritulppariski on äkillisessä takykardiassa vähäinen, eteisvärinän eli flimmerin noussut tulppariski perustuu siihen, että värinä jatkuu monta päivää ja siten häiritsee veren kulkua sydämessä.

Sairaalaan tulee lähteä, jos kohtaus ei mene ohi muutamissa minuuteissa. Ei pidä odottaa edes puolta tuntia. Toispuoleinen kaulavaltimon hieronta, puhallus suljettua kurkunpäätä vasten tai märkä rätti kasvoille saattavat pysäyttää kohtauksen, mutta jos niin ei tapahdu, tulee tilata ambulanssi.

Juha A. Tuominen Sisätautien erikoislääkäri

Tulosta

Takaisin

Vierailija
6/6 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmihäiriö näkyy aina, mutta jos ns. oikorata ei ole " aktiivinen" , ei myöskään WPWstä kertovat EKG muutokset helposti näy (delta- aalto, negatiivinen t- aalto, pidetynyt PQ- aika jne)

Sinulla todennäköiseti on WPW- syndrooma. Jos kohtauksesi ei mene ohi muutamassa minuutissa, hakeudu päivystykseen (sairaalaan). Jos kohtaukset ovat hyvin lyhyitä, niinkuin nyt, mutta niitä on usein, hakeudu lääkäriin, joka harkitsee johtoradan polttoa.

Rytmihäiriö voi ola vaarallinen ja aiheuttaa sydänpysähdyksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi