Tunnetteko leipäpappia?
Mitä sana leipäpappi teille merkitsee?
Kun kristittyjen keskuudessa alkaa puhua leipäpapeista, niin kaikki suurin piirtein suuttuvat, että ei sellaisia olekaan.
Minä ymmärrän sanalla leipäpappi sellaista pappia, joka ei oikeastaan usko Raamattuun tai joskus edes, että jonkinlainen Jumala olisi olemassa. Ajattelen, että leipäpappi toimii pappina, koska kokee Raamatussa olevan hienoja periaatteita ja eettisiä ohjeita, mutta varsinaisen Jeesuksen jumaluuden ja ristinkuoleman sekä neitseestä syntymisen hän kieltää. Tämän lisäksi leipäpapin yksi syy toimia pappina voi olla, että hän on älykäs ihminen, joka antaa tyhmälle kansalle sitä, mitä he haluavat kuulla. Hän on tyytyväinen, koska on saanut ihmiset iloisiksi, koska nämä kuulijat uskovat Jumalaan, mutta hän fiksumpana ihmisenä ei usko, mutta haluaa jakaa vain iloa kansalle.
Minä luulen, että vuosia sitten tunsin erään tällaisen papin. Kovin syvällisiksi keskustelut hänen kanssaan eivät koskaan menneet, mutta kerran hän tuli maininneeksi juuri tuon asian, että eihän Raamattu ole mitään muuta kuin, että siinä on hienoja moraalisääntöjä. Tällä lausahduksellaan hän mielestäni kielsi sen, että Raamattu kertoisi Jumalasta ja Jumalan olemuksesta. En ole varma, tulkitsinko liikaa hänen puhettaan. Jumalasta hän ei koskaan saarnoissaan puhunut.
Kommentit (3)
Minä ainakin olen tuntenut sellaisia luterilaisia pappeja, jotka suoraan tunnustavat uskonsa Jumalaan. Siitä ei ole epäilystä.
Sitten on mielestäni paljon sellaisia, joista ei voi olla varma, mitä he oikein Jumalasta ajattelevat. Saarnakin saattaa olla sitä, että käyttäytykääs nyt kiltisti kansalaiset. En silti uskaltaisi tuomita kaikkia luterilaisia pappeja ellen kuule suoraa Jumalan kieltämistä papin suusta.
tv. ap
Hän on juuri se, jota kaikista eniten sanoisin leipäpapiksi. Hänen elämänsä ei kyllä lainkaan vaikuta siltä, että hän oikeasti uskoisi Jumalaan.
ap.
Nähnyt semmoisen vihkokirjasen, jonka kanteen piirretty pappi leipälapion kanssa ja siinä tais olla tuo sana ja jotain pullasta puhetta, mutten tiedä onko sillä mitään tekemistä tän kanssa. En sitä vaaleaa vihkosta koskaan oo lukenu, muttei se käsittääkseni mikään kokkikirjakaan ole.