Kellään ollut raskauden alkuviikoilla rusehtavaa vuotoa, mutta ei tullut keskenmenoa?
Mulla tänään rv 8+2, aamulla aloin vuotamaan rusehtavaa limaista vuotoa. Ei mitään kipuja tai muita tuntemuksia (jos unia ei oteta lukuun).
Kävin viikko sitten yksityisellä ultrassa jossa alkiolla näkyi selvä syke. Vastasi oikein viikkojakin.
Mulla 2 keskenmenoa takana, lisäksi 2 tervettä lasta. Tämä siis jo viides raskaus. Viime keskenmenosta jo vuosia aikaa, enkä muista mitä pitäisi tehdä tms.
Mitä mä tekisin? Pääsiäisen aikaan kuntamme terveyskeskus kiinni, päivystys viereisellä paikkakunnalla, jonne 40km. En viitsisi ihan huvikseen lähtee ajelemaan niin kauas tarkistamaan tilanne. Keskussairaalaan (n.20km päässä) tarvitaan lääkärin lähete.
Mitä teen? Onkohan tää ees keskenmeno..?
Kommentit (23)
viikoilla ja olin aivan hysteerinen. Tokassa raskaudessa jopa niin paljon, että jouduin pitämään kunnon sidettä. Mutta kaksi normaalia raskautta kuitenkin oli ja kaksi tervettä lasta =)
Eihän se lääkärissä käynti noilla viikoilla auta. Ei ne mitään voi tehdä. Nyt vaan täytyy odottaa, että viikkoja tulee riittävästi. Mutta älä nyt vielä panikoi, ei se ole pahan merkki heti. Mulla ei löytynyt mitään syytä vuotoihin, paitse että istukka oli edessä ja aika alhaalla, joten se on saattanut hiukan vuotaa. Mutta synnytyksessä kuitenkin todettiin, että istukat normaalit.
Nyt odotan kolmatta ja mulla ei ole ollut mitään vuotoja ja mietin onko tämä normaalia!
ja noita vihlaisujakin oli. Terve tyttö syntyi.
Koita olla hätäilemättä! :)
Ei välttämättä ole keskenmenon merkki.
taisi olla viikolla 7 ja jotain.
kyllä varmaan huomaat jos on keskenmeno.. vuotaa enemmän
kahteen otteeseen todella reilusti viikoilla 9 ja 11. Nyt viikolla 37 mennään.
mulla tuli ruskeaa vuotoa ja jopa klönttejä ja punaista verta. silti mahassa pysyi vauva joka nyt 2 vuotta. toisessa raskaudessa oli myös ruskeaa vuotoa ja loppuun meni taas... vauva 2vko tuhisee sylissä.
ollut jo kahdessa raskaudessa. ja kaksi tervettä lasta syntynyt!
Jokaisessa tuli rusehtavaa vuotoa rv 6-11, ja kahdessa kirkastakin verta rv 7-10. Eikä yhtäkään keskenmenoa.
Ei tuo rusehtava vuoto aina merkitse pahinta, vaikka kyllähän se pahasti säikäyttää! Itselläni kaksi ensimmäistä raskautta päättyivät keskenmenoon (toinen pitemmän kaavan mukaan kohdun ulkopuolisena) ja ne alkoivat isolla verenvuodolla ilman kipuja. Kolmas raskaus oli myös täynnä jännitystä, sillä n. rv 10-12 oli pientä veri/ tuhruvuotoa. Esikoisemme syntyi rv.39+4 pikkuisena tirppana :). Neljäs raskaus sujui ilman minkäänlaisia ongelmia, vaikka olin varautunut etten saisi lasta syliin saakka.
Sinuna huilailisin jos se on mahdollista ja sinulla ei ole kipuja, sitten pääsiäisen jälkeen uudelleen tutkittavaksi? Minulle tohtori sanoi tuon esikoisen vuodoista että saattanee kestää viikon pari ennen kuin " vanhaveri" on tullut pois (oli vuotanut ilm. istukan reunasta). Jotenka yritä olla positiivisella mielellä vaikkei se helppoa välttämättä ole :)
ja siellä ainakin oli ihan eri vastauksia. Tämä kuitenkin antaa toivoa, että muillakin on ollut vuotoja...
ap
tai jaata. Todella suuressa osassa raskauksia on vuotoja enemmän tai vähemmän (olisiko peräti puolissa), mutta toisaalta se yhtä usein on oire keskenmenosta. Ei yksinkertaisesti auta kuin katsella ja odotella tilanteen kehittymistä. Lääkäriinkään meno ei oikeastaan auta, koska eivät välttämättä noin alkuvaiheessa vielä pysty sanomaan, onko alkava keskenmeno vai ei ja varsinkaan tekemään asialle mitään, jos on.
Jos verta alkaa tulla lorisemalla ja hyytymiä mukana (ja mahd kipuja), niin hyvin todennäköisesti keskenmeno. Toisaalta mulla alkuraskaudessa kahteen otteeseen verta tullut, niin ettei yösidekään pitänyt ja kamalat kivut, mutta loppumetreillä raskaudessa kuitenkin porskutellaan.
Toivotaan, ettei sinulla ole km.
Minullakin oli suunnilleen samaan aikaan vuotoa mutta raskaus jatkui ja lapsi on nyt kohta nelivuotias. Silloin kun olisi kuukautisten aika raskausaikanakin voi olla hieman vuotoa ja se on " normaalia" - tosin aivan yhtä lailla se voi olla alkavan keskenmenon merkki - ehkä tuo että vuoto on ruskeaa eli merkitsee jo kuivunutta verta ja sitä tulee vähäisesti voisi liittyä kuukautisten ajankohtaan?
Hyvää jatkoa ja toivokaamme siis parasta.
Toivottavasti sinullakin sama kuin minulla :)
Mulla oli ruskehtavaa vuotoa melkein puoleen väliin raskautta. Sen lisäksi kahteen otteeseen olen ollut sairaalas kolme yötä todella runsaan vuodon vuoksi jolloin tk:ssa lääkäri on jo melko suurella varmuudella ilmoittanut keskenmenoksi.. Mutta niin vain mennään 35 raskausviikolla ja nyt jo kauan ilman vuotoja...zemiä sulle!
Näihin on vaan sikäli vaikea vastata, koska toisella vuoto ei ole ollut vaarallista ja toisella on taas mennyt kesken. Itsellä meni kesken vaikka monet sanoivatkin, että vuoto on ollut harmitonta ja terve lapsi syntyi jne. Eli koskaan ei voi tietää. Mulla on kaksi mennyt kesken ja molemmissa tullut tiputteluvuotoa ja taas kahdessa onnistuneessa raskaudessa vuotoja ei ole tullut. Toivottavasti sinulla on kuitenkin kaikki hyvin! Ja onnea odotukseen!
Rusehtavaa vuotoa, välillä runsastakin, ekassa raskaudessa rv7-rv12. Kesti siis aika kauan. Syynä hematooma kohdunsuulla.
Toisessa raskaudessa rusehtavaa vuotoa rv7-9. Syytä en tiennyt, en enää ollut niin huolestunutkaan.
Minulla on myös kaksi keskenmennyttä raskautta, joissa km alkoi rusehtavalla vuodolla. MUTTA näissä oli heti mukana myös vatsakivut. Vatsaan alkoi sattua samaan aikaan, kun tuhruvuoto alkoi. Tuhru muuttui parissa päivässä isoksi vuodoksi.
Tilanteita on varmasti moninaisia... Mutta sinun tapauksessasi ei todellakaan välttämättä ole mistään alkavasta km:sta kyse. Oma lääkärini kannusti minua edellisissä raskauksissa sillä, että kun vauvan syke on nähty, on jo yli 90% todennäköisyys, että raskaus sujuu hyvin. Jaksamista!!! Ja toivon sinulle parasta :)
Vuotoa oli muistaakseni viikoilla 7-10. Ei vatsakipuja eikä muita oireita.
kirkasta punaista, ei pitäisi olla hätää.
Mulla itselläni on ollut näin:
1. raskaus ruskeeta vuotoa jostain rv6-n. 20 (ei löytynyt syytä)
2. raskaus ruskeeta vuotoa jossain vaiheessa ehkä n. rv 7-9
3, raskaus raju verinen vuoto rv 9 ja sen jälkeen rv 20 vanhaa tummaa verta (syy ei selvinnyt varmasti, ehkä alunperin ollut kaksois raskaus
Ja näistä kaikista on terveet lapset syntyneet
4. raskaus pieni ruskea vuoto rv 10 ja oli keskeytynyt keskenmeno
Että ei sitä aina voi tietää. Yleisohje on, että jos veristä vuotoa tulee yli siteellinen, niin tod. näk. keskenmeno. Mutta mulla tämääkään ei pitänyt paikkaansa ja sitten tuo mun keskenmeno oli vähäisin vuoto mitä mulla on ollut.
Itse en pystyisi olemaan rauhallisesti, vaan kävisin pääsiäisen jälkeen ultrassa yksityisellä. Mullakin nimittäin 4. raskaudessa nähtiin elävä syke rv8 ja sen jälkeen hyvin pian oli alkio kuollut.
Mutta et sä nyt mikään päivystystapaus ole, nos ei enempää vuoda ja kirkasta verta. Joten yritä olla rauhallisesti. Todennäköisesti kaikki on hyvin!
meni nopeesti ohi, eikä sen kummempaa. Tuhruvuoto ei ole lisääntynyt, eikä muuttunut. Katselen varmaan rauhassa arkeen asti ja otan sitten omalääkäriin yhteyttä Kohdunulkoista ei tarvi pelätä, viime viikon ultrassa sikiö löytyi ihan oikeasta paikasta.
Ei siis tiedä...mutta intuitio keskenmenosta on vahva.
ap