Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskausdiabetes ja insuliini, millä arvoilla...

Vierailija
19.03.2008 |

Eli miten paljon pitää olla sokerit koholla että aloitetaan insuliini, onko kellään kokemusta? Mulla paastoarvo 6 ja vähän ihmettelin kun neuvolasta sanottiin että ei puhettakaan insuliinista. Mittaillakaan ei kuulemma tarvitsisi kuin kerran viikossa ja jos pysyy siinä kuudessa niin ei syytä huoleen. Tuntuu vähän lepsulta kun ensin sanottiin et paastoarvo pitäis olla alle 5. Aluksi pysyikin ruokavaliolla siinä mut nyt ei oikein enää. Mitä tehdä? Maha ei ole kovin iso mutta vielä on viikkoja jäljellä 8 ennen laskettua aikaa, hirvittää ehtiikö vauva kasvaa kovin isoksi ja onko liian korkeasta verensokerista hänelle muuta haittaa.... mut minkäs teet kun ei neuvolassa reagoida mitenkään?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sokerirasituksessa paastoarvo oli muistaakseni 5,5 ja 1 tunnin arvo vielä koholla ja 2h kunnossa. Jouduin päivän tutkimukseen sairaalan äitiyspolille.

Siellä vahditaan koko päivän syömiset ja mittaillaan koko ajan. Osa siitä porukasta selvisi " puhuttelulla" , osa ruokavalio-ohjeilla ja muutama joutui insuliinille kuten minä.

Itselläni paastoarvo oli kyllä siellä 5-6 paikkeilla, mutta heti kun söin, niin esim. jogurtti ja leipä aamulla nostivat 9:ään. Suurin arvo jonka raskausaikana mittasin oli 11,5 ihan tavallisen ruoan jälkeen.

Vierailija
2/8 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut 4 aamuna peräkkäin yli 5.3, mutta alle 6. Jouduin pistämään 4 yksikköä iltaisin pitkävaikutteista ( rv 35- 40 ). Aika vähän aikaa tosin , synnytys käynnistettiin la ja seuraavana päivänä syntyi 3,4kg vauva =). Ja olin siis OYS:n äitipolin asiakas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla piti aamun " paastoarvon" olla alle 5.3 kotimittauksessa. Sokerirasituksessa on tiukemmat arvot. Oletko ollut diabeteshoitajan juttusilla? Minut sinne heti passitettiin, kun rasituskokeessa paasto oli koholla. Kävin sitten äitipolilla lääkärillä ja ultrassa, neuvolassa vain mittaamassa paineet, painon ja pissan.

Kyllä nuo aamusokerit on vähän koholla, mittaappa joka aamu niin saat paremmin selvyyttä sokereista, ei tuollainen yksi viikossa paljasta koko totuutta. Siihen vaikuttaa myös edellisen päivän syömiset. Mulla auttoi myöhäinen syöminen ( 22-23, pari palaa ruisleipää) alhaisempiin sokereihin. Tää oli ohje diabeteshoitajalta.

Mittauksista vielä, että aluksi mun piti mitata yksi 5 mittauksen sarja kerran viikossa ja lisäksi yksi paasto jonain toisena päivänä. ja sitten mittailin itsekseen silloin tällöin, mutta lääkärin ohje oli ennen insuliinin aloitusta , että 3 päivää peräkkäin, jokaisena se 5 mittauksen käyrä eli ( paasto, aamupalan jälk, välipalan jälk, päivällisen jälk ja iltapalan jälk.) Siitä sai jo kuvaa, onko sokerit kokoajan koholla vai mitä.

jospa oli apua, neuvolan pitäisi sut laittaa äitipolin asiakkaaksi, sieltä saisit asiantuntija apua =)

Vierailija
4/8 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerirasituksessa paastoarvo oli 5.6, muut arvot ok. Sain sitten neuvolasta kotiin mittarin ja aloin dieetille. Ruokailujen jälkeiset arvot oli heti ihan kunnossa, ei koskaan annettujen rajojen yli, ja ruokavalion avulla paastoarvot laski viiden kieppeille ja kesti siellä muutaman viikon. Mutta nyt siis ei enää oikein kun välillä on ollu 6, ja välillä 5.5. Ruokailujen jälkeisiä arvoja en oo enää edes mitannu koska liuskoja on vain vähän jäljellä ja neuvolasta ei saa niitä lisää - ovat niin kalliita ja terkkari siis sanoo ettei tartte mitata. Itse haluaisin mitata, täytynee tilata apteekista niitä liuskoja, ja maksaa itse. En missään nimessä haluaisi ruveta pistää insuliinia, voin hyvin vielä tiukentaa dieettiä että ne paastoarvot laskis. Liikuntaa oon jo koittanu lisätä. Terkkari sanoi että laittaa myöhemmin lähetteen äitipolille painoarvioon mutta mistään muusta ei oo ollu puhetta kuten diabeteshoitajasta. Asun pienessä kaupungissa, täällä ei välttämättä sellaista olekaan. Olen lukenut lääkkeestä nimeltä guarem, joka joillain auttanut ruokavalion kanssa. Saakohan sitä apteekista ilman reseptiä?

Vierailija
5/8 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis juuri noin kun joku oli syönyt vaikka 23 aikaan leipää. Minulle diabetehoitaja juuri vahvisti tuon ja senkin että voi vaikka keskellä yötä (kun se sokeri on alimmillaan ja alkaa aamua kohden itsekseen nousta) niin syödä vähän, näin saa elimistön oman insuliinituotannon " hereill" ja aamuarvo pysyy kurissa.

Itse olen tuon nyt testannut moneen kertaan, jos muistan syödä jotain sopivaa (joka ei liikaa nosta sokeria) illalla myöhään niin aamuarvo tosi hyvä. Jos liian pitkä väli aamuarvo nousee.

Mutta jos ne arvot noin yleensä ottaen alkaa nousemaan kikoista ja konsteista huolimatta niin sittenhän ne vaan nousee ja tarvitaan muita apuja kuten insuliinia.

Itselle sanottiin aiemmassa raskaudessa, että insuliini aloitetaan jos aterianjälkeiset arvot ovat yli 7,0 (täällä raja 6.8). Paastoarvon pitää täällä meilläpäin olla 5,0 tai alle.

Vierailija
6/8 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sokerirasituksessa paasto 4.8 (eli raja-arvo kun 4.7 on se normaali vielä), muut arvot ok ja neuvolan terkka väläytteli insuliineja ja että synnytys mahdollisesti käynnistetään.. Just joo, polilla eivät korvaansa lotkauttaneet sokereista ja synnytyksen käynnistystä ei edes suunniteltu. Lapsi syntyikin sitten ihan normisti rv40+2 painaen 4100g eli oli iso mutta viä ihan semmoinen normikokoinen..

Vierailija
7/8 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, mulla oli aika samoin, että ruokailun jälkeisissä ei ollut mittän poikkeavaa vain paasto tahtoi kohoilla, mutta sekin korkeimmillaan 6.1. Ja insuliinit aloitettiin noilla arvoilla. Tämäkin varmasti riippuu paljon lääkäristä jne..

Mutta piti kommentoida noihin liuskoihin, mulle diabeteshoitaja kirjoitti lapun, jolla sain hakea liuskoja niin paljon kuin tarvitsin tk:n hoitotarvikejakelusta. Sielläkin sanoivat, että niistä ei nimenomaan säästellä eikä niitä lasketa, kun on raskaudesta kyse. Että kyllä sinunkin niitä pitäisi ilmaiseksi saada.

Vierailija
8/8 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla sokerirasituksessa sanottiin, että jos on yksi arvo kolmesta yli niin ei vielä pistetä eteenpäin tutkimuksiin, mutta kun mulla oli 2 arvoa. Tosin hämärästi muistelen, että jos se yksi arvo oli paastoarvo niin sittenkin joutuis diabeteshoitajalle. Tieto tosin 4 vuoden takaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä