Koska olet oppinut lukemaan ja mikä on koulutuksesi?
Kommentit (32)
Vastaanpa tosin kuitenkin: 4-vuotiaana - ylin " tutkinto" ylioppilas =), eli ei-koskaan-valmistunut-FM täällä (gradu jäi kesken silloin joskus 15 vuotta sitten kun lähdin työelämään)
Muistan vieläkin kuinka ekassa lukunopeustestissä luin 16 sanaa minuutissa ;)
Nykyään lukeminen on intohimoni ja tahti hieman nopeampaa. Koulutukseltani FM.
Koulutukseltani olen KM, luokanopettaja ja erityisopettaja, olen erikoistumassa englannin opettajaksi myös.
...että jos on oppinut tosi aikaiseen lukemaan, korreloisiko se mm. kouluttautumisen kanssa. Itselläni ei ainakaan. Olin ihan välimallin tyttö koulussa.
Mies taisi olla 7-vuotias ja nyt DI.
FM
mies ekaluokalla, tekee väitöskirjaa
vanhempien kummilapsi 3 v, ei lukion jälkeistä koulutusta, myyjänä.
Muistaakseni se meni jotenkin siten, että välkyimmät eivät mitenkään välttämättä oppineet nuorimpina lukemaan. Eikä kerro tulevasta hyvästä akateemisesta urasta.
Isäpuoleni oppi lukemaan 3-vuotiaana, hänestä tuli paperimies.
Vierailija:
...että jos on oppinut tosi aikaiseen lukemaan, korreloisiko se mm. kouluttautumisen kanssa. Itselläni ei ainakaan. Olin ihan välimallin tyttö koulussa.Mies taisi olla 7-vuotias ja nyt DI.
Lähinnä olettaisin " aikaisen" (tähän toki tarttisi sitten määritellä se " aikainen" :-)...) lukemaan oppimisen korreloivan kiinnostuksen kanssa. Sinällään toki varmaan enemmän saa tukea kiinnostukselle perheessä, jossa luetaan paljon jne - mikä sitten taasen puolestaan kait korreloikin mm. koulumenestyksen kanssa (eikä sekään suoraan).
Koulutustaustahan vaikuttaa edelleenkin reilusti kouluttautumiseen. Korkeakoulutettujen lapsia on edelleen eniten korkeakouluissa/yliopistoissa. Esikoiseni lukiosta 80% oppilaista päätyy korkeakouluun/yliopistoon (kovasti mainostivat vanhempainillassa ;-D...). Syynä hyvinkin todennäköisesti se, että on pullollaan tietyiltä alueilta (lue: korkea koulutustaso) tulleita lapsukaisia. On ns. hyvä lukio pääkaupunkiseudulla, mutta oppilaat melko keskitetysti tietyltä alueelta. (Oma lapseni tulee kauempaa.)
ollut siellä kuukauden päivät. Eka koulutus sh ja nyt olen fil. yo.
Mies taas on tekniikan tohtori, muttei osaa lukea vieläkään kunnolla... =)
hyvissä töissä olen kuitenkin jo kauemmin aikaa ollut ja palkkakin on ihan mukava
Koulutus artesaani (yo).