Kirjavinkkiä? Tekisi mieli lukea romaani, jossa olisi vahvoja naiskohtaloita.
Ei mitään tositapahtumiin perustuvia Prinsessoja, vaan hyvää tarinakerrontaa ja lukuromaania etsin. Saa olla käännös tai kotimainen.
Näiltä olen yleensä löytänyt, mutta on jo luettu: Sarah Waters, Margaret Atwood, Carol Shields. Auttakaa mua löytämään uusi suosikki!
Kommentit (32)
" Minä Phoolan Devi" . Ehdottomasti lukemisen arvoinen! Phoolan Deviä odotti orjan kohtalo. Hänet naitettiin 11-vuotiaana kolme kertaa vanhemmalle miehelle. Mutta hän nousi kohtaloaan vastaan. Johti rosvoarmeijaa, ryösti rikkailta ja auttoi köyhiä. (lyhennelty omavaltaisesti kirjan takakannesta) Onko kukaan muuten lukenu?
Esim. Haku päällä, Kaikki kotona? Kertovat afroamerikkalaisista naisista ja heidän elämästään ja miesjutuistaan. Hauskoja ja hyviä.
Sitten pidän naisten elämänkerroista: esim. luin joku aika sitten Hitlerin sihteerin Traudl Jungin elämänkerran. Seuraavaksi aion lukea Leni Riefenschtalin (meniköhän nimi oikein?). Sota-aika kiinnostaa mua.
Carol Shields on mun lemppari, mutta sehän olikin jo mainittu. Kurjaa kun kirjailija kuoli, ei tuu enää lisää...
Margaret Mitchellin Tuulen viemää on myös hyvä klassikko ja jatkoksi kirjoitettu Scarlett, kirjoittanut Alexandra Ripley.
Katuojan vettä on juuri sellainen. Muutkin kirjat kertovat kovissa oloissa elävistä naisista jotka pärjäävät elämässään. Finlandiapalkittu kirjailija. Suosittelen, etenkin 30- luvun Helsinkiä kuvataan elävästi. On hienoa liikuskella samoilla paikoilla ja tehdä ajatuksissaan aikamatkoja:)
oli niin huono ainakin alusta kuin huono voi olla!
Mona Simpson : missä tahansa muualla
Keri Hulme : mauriora maan voima
Anna, Hanna ja Johanna - kolmen sukupolven naisista kertoo tämäkin. en nyt muista kirjailijaa, joku ruotsalainen... Anna, Hanna och Johanna på svenska.
Vierailija:
Anna, Hanna ja Johanna - kolmen sukupolven naisista kertoo tämäkin. en nyt muista kirjailijaa, joku ruotsalainen... Anna, Hanna och Johanna på svenska.
Nyt muistin! Marianne Fredriksson.
Vanhoja rakkaita kirjoja löytyi paljon, mutta uusia mielenkiintoisia myös.
Loistavia kirjoja kiinalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin sekä äitien ja tytärten yhteentörmäyksistä. Ainakin Ilon ja onnen tarinat ja Sata salattua aistia olivat ihan mahtavia.