Apua imetyksen lopettamiseen
Heippa!
Meidän neiti on kohta 11 kk:tta ja saa vieläkin kiinteiden lisäksi rintamaitoa. Nyt olisi pikkuhiljaa ajankohtaista lopetella kun äitiä odottaa työelämään paluu. Ongelmana on nukkuminen ilman tisua. Päiväunille mentäessä olen antanut rintaa ja kun olen koittanut olla antamatta huuto on melkoinen. Samoin yöllä jos neiti herää enkä sitten annakaan tisua suuhun niin huudetaan.
Onko teillä mitään vinkkejä vai täytyykö vaan antaa huutaa ja koittaa nukutella?? Yöllä herätään 2-4 kertaan tissille ja vaikkei nälkä ole eikä paljon syökään niin uni ei ilman tisua uudestaan tule.
Mikä avuksi? onko muilla vastaavaa kokemusta?
Kommentit (5)
Ajattelin ottaa esille tämänkin vaihtoehdon, jollei lopettaminen nyt syystä tai toisesta ole aivan välttämätöntä.
Itse olen nyt ollut töissä kolme viikkoa ja meillä kyllä imetys jatkuu! Poika 1v 2kk. Juo äidin maitoa minun ollessa kotona, myös kerran yössä. Muuten on totutellut lehmän maitoon. Hyvin on tottunut, paitsi että jääkaappikylmä maito täytyy hänelle lämmittää rintalämpimäksi! :) Tissiä ei ole kaivannut äidin ollessa töissä, mutta kotiin tullessa kyllä kelpaa! Nykyinen suositushan kai menee niin että osittais imetystä voi jatkaa kaksi vuotiaaksi asti!
Heips!
imetystähän ei kokonaan tarvitse lopetalla mutta kahden pojan äitinä tiedän, että vuoden iässä automaattisesti lopettelevat ja silloin on hyvä hetki päästä siihen, että yöllä ei syödä. Tarvetta syömiseen siis nälkää ei tässä iässä enää pitäisi olla vaan tissitä tulee tapa ja mikäs sen mukavampaa. Mutta äärimmäisen tärkeätä kaikille on myös hyvät yöunet ja niiden takia lopettelen poikien kanssa yhteen vuoteen. Ekan kanssa oli helppoa lopetti itse alle vuoden ikäisenä ja käytti tuttia ja osasi nukahtaa ilman tissiä. Helppoa! no joo poika numero kaksi täyttää juuri vuoden ja meillä herätään monta kertaa ei tuttia ei oteta ollenkaan ja tissi on se ainoa oikea juttu. itsekin olen lukenut kirjan Höyhensaarista kuten joku muukin kommentoi ja se on erittäin valaiseva. Lapsentahtinen imetyksen lopettaminen on ehdoton vaihtoehto kun on lukenut kirjan. Yritimme sen keinoja mutta olin itse liian uupunut jatkamaan mutta yritämme uudelleen. Kirja ei ehdottomasti käske lopettaa imetystä vuoteen mutta suosittelee opettamaan lapsen nukahtamaan ilman keinoja ei siis tissiä ja maitoa. Kannustaa siihen että kun lapsi herää annetaan tissiä kuten on tottunut ei huudateta yritetään kyllä ensin vain rauhoitella josko nukahtaisi (meillä onnistuu harvoin mutta joskus). Sitten maitoa ja sitä yritetään antaa mahdollisimman vähän, nätisti tissi irti ja katsotaan josko tyytyisi. Jos hapuilee ja haluaa lisää maitoa niin annetaan ei huudateta mutta taas aika pian tissi pois. Tarkoitus on opettaa lapsi huomaamaan että voi nukahtaa äidin syliin ilman tissiä. Sitten pikku hiljaa muutetaan tyyliä kun pitäisi tyytyä vain paijaamiseen tai äidin ääneen. Kirjassa paljon vinkkejä joten suosittelen. Vuoden ikäisellä usein on myös eroahdistus tajuaa, että voi irroittautua ja pitääkin äidistä ja se tekee surulliseksi. On hölmöä siinä sotkussa vielä tehdä vieroituksesta kamala huuto ja tappelu. Sitkeyttä vain ja rauhallisia ideoita. Yritä tehdä nukkumisesta mahdollisimman kivaa. Turvallisuus ja lämpö ei saa kadota mihinkään vaikka rinnat siirtyvätkin pois imetyksestä. Pikku hiljaa niitä ei enää tarvita. ainakin esikoisella kun imetys joka oli siis vain rinnoista ei oppinut tuttipulloa enkä opettanut loppui yöt rauhoittuivat ja rupesi nukkumaan. Siihen asti herättiin syömään. Se että herätään yöllä ei ole enää tarpeen ja siitä minusta pitää päästä. Kaikkien pitää saada kunnon yöunet jotta jaksetaan touhuta.
Itse yritän pian myös sitä, että välillä yöllä herätessä tarjoan vain vettä kirjan mukaan lapsi pian oppii että ei kannata herätä veden takia (näin kirja väittää mutta ehkä siinä huomaa, että jos jano niin muitakin keinoja kun rinnat on, tämän tietää päivisin mutta yöt ovat toinen juttu!.
Iloisia imetyksen lopetuksia, pikku hiljaa lapsen tahtiin tuumaan minä ja sinnikkäästi vain. Jos tulee takapakkia niin ei muuta kun uusi yritys.
Kiitos vinkistä. Pitääkin käydä lainaamassa kirja kirjastosta.
Eipä sitten pääsiäisen pyhyinä päästy pois yösyömisestä. Jotenkin tuntui itse kurjalta ja yritys tyssäsi heti torstaina kun mentiin päikkäreille :)
Tuota tissin irroittamista olenkin kokeillut ja sitä näemmä kannattaa jatkaa. Äiti " ihan vahingossa" kääntää sopivasti kylkeä että ote tisusta irtoaa. Useimmiten neiti nukkuu tyytyväisenä sen jälkeen.
Viime yönä mennä touhotti kolmen aikaan ja olin oikein ylpeä kun nukkui ilman tisua uudestaan. Meillä lähdettiin sunnuntaina kävelemään ja eilenkin vielä oli meno päällä joten yökin meni sitten " kävellessä"
Esikoisen kanssa noudatin suositusta vuoden imetyksestä ja päätin vierottaa tissille nukahtamaan tottuneen yösyöpön 1-vuotispäivien aikoihin. Kyllä se oli raastavaa. Jos päättää vierottaa, tärkeää on pysyä johdonmukaisena eikä kesken kaiken heltyä tai sortua imettämään. Sehän se on vauvan kiusaamista, jos huudatuksen jälkeen annetaan periksi.
Jos töihinlähdön tm. takia vaihtoehtoja ei ole, päätös on helpompi pitää ja huudot kestetään. Mutta jos on mahdollista hoitaa vierottuminen edes vähän vauvantahtisemmin, suosittelen sitä.
Toista lasta (melkein samanlainen yösyöppö) en _vierottanut_ vaan jatkoin imettämistä ja odotin, että vauva itse vähentäisi yösyömistä. Muistaakseni yritin kyllä välttää turhan herkästi tissin tarjoamista, mutta sain vähennettyä yösyöntejä pikkuhiljaa vauvantahtisesti yksi syöttö kerrallaan kunnes 1v 3kk iässä vauva itse jätti ainoan syöntikerran pois. Se oli suuri helpotus kun esikoisen vierotus on niin hirveää.
Suosittelen lukemaan Elizabeth Pantleyn kirjan nimeltä Pehmeä matka höyhensaarille : hellä tapa saada vauva nukkumaan läpi yön. Tuossa on vinkkejä miten opettaa vauva nukahtamaan ilman imetystä ja ilman itkua.
Tiedän tuttujeni vieroittaneen vauvansa kokonaan imetyksestä kyseisen kirjan ohjeiden mukaan.
Työhönmenonhan ei kuitenkaan tarvitse merkitä kokonaan vieroitusta. Vauvasi alkaa jo pärjätä pidempiä aikoja ilman rintaa, ja halutessasi voit imettää häntä esim. vain aamulla / illalla palattuasi työelämään :)
Terv. 1v5kk tytön äiti, joka imettää öisin 2-5kertaa