Kumpi parempi, spinaali vai epiduraali?
Kertokaa te, joilla kokemusta molemmista! Jos oikein olen ymmärtänyt, niin spinaalia ei edes anneta ensisynnyttäjälle. Mulla toinen synnytys lähestyy ja mietin, kumman kivunlievityksen pyytäisin. Onko niillä jotain oleellisia eroja?
Ekassa synnytyksessäni (käynnistetty ja erittäin kivulias) epiduraali auttoi kyllä avautumisvaiheen kipuihin, mutta itse ponnistus oli yhtä tuskaa... ei siis mitään lievitystä siihen.
Kommentit (8)
Epiduraali on tietysti siitä hyvä, että kipulääkettä voi lisätä katetriin, mikä jätetään selkään. Spinaali on kertalaaki, joten täytyy olla aika hyvin ajoitettu. Jos synnytys etenee nopeasti, niin spinaali on hyvä, mutta jos hitaammin, niin sitten epiduraali.
Kätilö varmaan kertoo vaihtoehdoista synnytyksen kuluessa.
Tytteli-83
Minulla oli epiduraali ekassa tosi pitkässä synnytyksessä. En oikein tykännyt.
Toisessa synnytyksessä (15 h) pärjäsin ilokaasulla pitkälle, ja loppuvaiheeseen annettiin spinaali kun avautuminen meinasi jo pysähtyä ja kipu oli kaamea. Spinaalin vaikutus alkoi häipyä parin tunnin päästä, mutta sitten olinkin jo auki ja sain alkaa ponnistamaan. Spinaalivaihe oli ihana! Suosittelen!
Iso lapsi, piti odottaa laskeutumista ennen ponnistamista. Oli erittäin kivuton ja hyvin sujunut synnytys. Epiduraaliin ehdin saada kerran täydennystä ja sitten vielä tosiaan spinaali.
Kätilöt osaavat tarjota sopivia vaihtoehtoja synnytyksen edistyessä. Epiduraali kannattaa muuten ottaa vähän ennen kuin on liian kipeä, ehtii vaikuttaa paremmin. Mulla kerta riitti 3 tuntiin. Oli pitkä synnytys.
Toinen synnytykseni kesti alle 4 tuntia ja alkoi tosi reippailla supistuksilla. Pyysin kätilöltä epiduraalia, mutta hän ehdotti spinaalia, jonka sitten sainkin. Oli kyllä hyvä puudutus mulle, vaikutus tuli heti. Olin spinaalin ansiosta kivuttomampi kuin ekassa synnytyksessä epiduraalin kanssa. Suosittelen spinaalia jos synnytys on tosi hyvässä vauhdissa ja tarvitset kivunlievitystä pikaisesti.
Ponnistusvaihe oli kummassakin synnytyksessä omalla tavallaan kivulias, mutta ihan siedettävä. Puudutusten välillä en huomannut eroa ponnistusvaiheen kipuun.
Eka synnytys oli todella pitkä ja kivulias.Lopulta kun sain epiduraalin, se auttoi ihan loppuun saakka eikä edes ponnistusvaiheessa ollut kipuja.
Toinen synnytys oli ihan erilainen.Alkoi eri tavalla ja eteni hurjaa vauhtia.Kun menimme sairaalaan, kätilö tuumasi heti, että tämä synnytys tulee olemaan nopea ja siksi siihen sopi spinaali paremmin.
Spinaali on nimenomaan nopean synnytyksen puudute, ja se vaikuttaa enimmillään 2-3 tuntia. Spinaali vaikuttaa heti seuraavaan supistukseen laittamisen jälkeen, kun taas epiduraalissa saa odotella jonkin aikaan että aine alkaa vaikuttamaan.
Itse luulin toisessa synnytyksessä, epiduraali olisi paras vaihtoehto.Mutta kätilö oli hyvin ammattitaitoinen ja tiesi paremmin, mikä sopi juuri siihen synnytykseen. Itselläni spinaali vaikutti noin 2 ja puoli tuntia, eli juuri sen ajan mitä tarvitsikin, ja ihan synnytyksen loppuun saakka.
Ja spinaali oli huomattavasti parempi! Tosin epiduraalia pyysin mutta ei ehditty antamaan. Spinaali kestää vain sen 2h joten pitää olla nopea synnytys, kätilöt osaavat sen ilmeisesti arvioida. Molemmat veivät kivut pois kokonaan, mutta spinaalin avulla tunsin edelleen supparit ja sen paineen kun piti ponnistaa. Epiduraalilla en tuntenut mitään ja ponnistusvaihe oli piitkä ja kaoottinen.
Myös mulla ekassa epiduraali synnytys kesti 10,5t ja kertaannos riitti.
Siinävaiheessa kun halusin lisää oli jo liian myöhäistä ja sai alkaa ponnistelemaan.
En kuitenkaan muista että ponnistusvaihe olisi ollut kivulias, kesti 7min.
Tosin saattaa olla että aika kultaa muistot, esikoinen syntyi 08/04.
Kakkosta synnyttämään lähtiessä ja kivunlievitys toiveita kyseltäessä sanoin epiduraali. Mutta kätilö oli sitä mieltä että spinaali olisi parempi. Sisätutkimuksessa olinkin jo 6cm auki sairaalaan tultaessa ja siellä kerkesin 2 tuntia olemaan joten spinaali todellakin oli parempi.
Ainut miinus mun kohdalla oli se, että puudute vaikutti vielä " voimakkaasti" kun oli aika ponnistaa enkä siis tuntenut ponnistamisen tarvetta ollenkaan.
Kätilö vaan sanoi, että nyt olisi hyvä aika alkaa ponnistamaan (kun katseli supistuskäyriä)
Ponnistusvaihe ei ollut kivulias ja kesti 15min, poika syntyi käsiposkella ;)
Mutta, voisin sanoa että spinaalia suosittelisin uudelleensynnyttäjälle. Varsinkin jos tilanne on sama kuin mulla sairaalaan tultaessa.