Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäkäyvät äidit, millaiset ovat teidän aamukuviot

Vierailija
18.03.2008 |

Meidän perheessä minä herään jo klo 5.50, käyn nopeasti suihkussa, puen päälle ja syön kevyen aamiaisen. Ja sitten olen ovesta ulkona jo klo 6.30.

Miehelläni soi herätyskello klo 6.50, hän käy suihkussa, pukee päälle ja syö aamupalan ja käy sitten herättelemässä lapset n klo 7.20. Auttaa lapsille vaatteet päälle, pesee hampaat ja vie päiväkodille. Lapset saa aamupalan päiväkodilla klo 8.00.

Meillä tämä rytmi on toiminut hyvin ja mahdollistaa sen, että minä pääsen iltapäivästä vähän aikaisemmin hakemaan lapset kotiin. Tiedän kuitenkin joidenkin tuttujen " ihmettelevän" sitä, että meillä mies hoitaa koko " aamurumban" .

Mites teidän muiden perheissä aamutoimet sujuvat?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla soi kello 6. 20 ja olen 6. 35 ovesta ulkona. syön/meikkaan töissä. Mies herää 7. 30 ja lapsi herää n. 8. 00. syö isänsä kanssa aamiaisen ja puuhailee jotain. on päiväkodilla 9. 00. ja minä haen sitten ennen neljää.

Miehestä tämä on mukava järjestely, hän nauttii rauhallisista aamuista lapsensa kanssa.

Vierailija
2/10 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kello soi 6.30-6.45. Sekä minä että mies noustaan laittamaan kahvia ja aamupalaa.

Lapset nousee itsestään klo 7 mennessä tai joskus harvoin joudutaan herättämään.

Aikuiset syö kunnon aamupalan ja lapset jotain pientä, kuten viilin.

Sitten minä suihkuun ja sen jälkeen laitan meikkiä ja hiuksia + vaatteita. Mies laittaa lapsille vaatteet esille ja menee sit suihkuun.

Molemmat hoputtaa lapsia pukemisessa, jompi kumpi pesee heltä hampaat.

Minä lähden töihin klo 7.55. Mies lasten kanssa päikkyyn samoihin aikoihin ja menee sit itse töihin.

Minä haen lapset n. klo 15-15.30.

Miehellä siis meilläkin isompi rooli lasten aamutoimissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko herätän taaperon heti tai sitten käyn ensin suihkussa. Sitten pojalle vaatteet ja vaipanvaihdot, aamuvellit sun muut. Vähän ennen klo 9 lähdetään liikkeelle, yleensä klo 9.30 olen töissä.

Isä hakee pojan kotiin klo 14-15.45, päivästä riippuen.

Vierailija
4/10 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies herää yleensä n.7. käy suihkussa ja lähtee töihin puoli 8. Lapset heräävät joskus puoli7-puoli8. Hoitaja tulee puoli 8.lta. Minä tulen sitten kotiin klo 4. Mies noin puoli6.

Siinä meidän " rumba" .

Vierailija
5/10 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa aamupalan, pukee ja huolehtii kunnes vie hoitoon 8lta. minä herään myös 6.30, mutta aamut kyllä keskityn kahvinjuontiin, aamiaiseen ja lehdenlukuun sekä itseni laittamiseen työkuntoon. en ole varhaisten aamujen ihminen, vielä vähemmän jos joutuisin lapsenkin huolehtimaan. miehellä taas ei vaikeuksia aamuisin.

iltapäivällä sitten vastaavasti menen hakemaan lapsen hoidosta, viihdytän toisella kädellä samalla kun laitan toisella ruuat. syötän samalla kun syön itse, ja leikitän kunnes mies tulee kotiin.

Vierailija
6/10 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä herään 6.40, syön aamiaisen eka itse rauhassa. Tulisin hulluksi, jos en saisi tällä lailla rauhallista aamuhetkeä.

Sitten herätän tyttären ja annan hänelle aamiaista. Sillä aikaa peseydyn ja puen itselleni päälle. Sitten herätän pojan (joka ei syö aamiaista kotona, kun saa sen tarhassa) ja patistan tyttären pukemaan. Sillä aikaa kun poika heräilee rauhassa, meikkaan. Sitten puen pojalle päälle, kampaan tytön pitkät hiukset, otan evääni yms. Laitan tyttärelle puhelimeen hälytyksen kun pitää lähteä kouluun. Puetaan pojan kanssa ulkovaatteet. N. 7.30 astutaan ovesta ulos, vien pojan tarhaan ja kerkiän kahdeksaksi töihin.

Minuuttiaikataululla mennään, mut systeemi on hioutunut toimivaksi ja ripeäksi.

Vierailija
7/10 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin me yleensä noustaan kaikki (minä, mies, lapsi), tyttö nukkuu välillä vähän pidempään. Mies syö pikaisen aamiaisen ja lähtee töihin. Me tytön kanssa pestään, puetaan, syödään ja leikitään ja hoitoon lähetään vähän ennen kahdeksaa. Neljään mennessä haen lapsukaisen hoidosta ja suuntaamme kotiin kokkaamaan päivällistä. Mies tulee neljän ja viiden välillä kotiin.

Vierailija
8/10 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään aamupesut, puetaan päivävaatteet. Minä ja mies hörpätään kupit kahvia/teetä ja minä luen lehden. Usein pelataan lasten kanssa jotain (pienempi seuraa toisten pelaamista ja ottaa toisinaan osaa) Mies lähtee töihin n. klo 7.30 jolloin minulle tulee ekat hoitolapset ja työpäivä alkaa. Omat lapset syövät aamupalan yhdessä hoitolaisten kanssa.

Olen kokenut tosi tärkeänä sen että omat lapset ehtivät saada aamulla äidin ja isän jakamatonta huomiota ja ehtivät herätä rauhassa. Tiedän että osa pph:n lapsista nukkuu aamulla niin pitkään kuin nukuttaa, mutta meillä tämä on toiminut parhaiten. Lapset ovat olleet aina aamuvirkkuja eli ei tarvitse herätellä heitä vartavasten.

Vierailija
9/10 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ole ainakaan ihan ainoa, jonka ei tarvitse aamuisin huolehtia mistään muusta kuin itsestään. Mukava kuulla!

Meidän molempien mielestä tämä rytmi toimii meidän perheelle hyvin, mutta olen useamman kerran joutunut selittelemään sitä, miksi mieheni " joutuu" yksin selviytymään kaikista lasten aamutoimista. Varsinkin vanhemmat sukulaiset tuntuvat olevan ihmeissään, että jätän miehen yksin huolehtimaan lasten päiväkotiin viemisestä.

Kukaan ei kuitenkaan tunnu ihmettelevän sitä, että minä taas huolehdin yksin lasten hausta ja iltaruoan tekemisestä (miehen tullessa kotiin valmiiseen ruokapöytään klo 17.30).

Vierailija
10/10 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä herään klo 6, teen eväät, aamupesut, laukkujen tarkastukset jne. Lapsen herätän 6.40, yleensä kyllä on herännyt itse jo aiemmin. 6.50 aletaan pukea ulkovaatteita niskaan ja lähdetään rattaiden kanssa bussipysäkille. Pari pysäkkiä vaan mennään, lapsi päiväkotiin ja itse jatkan bussilla juna-asemalle. Junassa luen lehden ja syön aamupalan.

Lapsi ei siis juuri muuta tee kun pukee vaatteet ja tukka kammataan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän