Kokemuksia hoitoringistä?
Onko kellään kokeusta hoitoringistä? Eli siis useampi perhe palkkaa yhden hoitajan kotiin hoitamaan eseamman perheen lapsia? Hoitaja, samoin kuin lapset kiertäisivät eri kodeissa vuoro viikoin.
Miten toimii? Miten hoitajan loma-ajat, sairastumiset yms? Entäs palkka? Onko hirveää sumplimista toisen/muiden perheiden kanssa? Mistä hoitaja?
Kommentit (2)
Kolmen perheen kanssa ollaan yhteistyötä tehty. Kaiken a ja o on oma jousto ja sitä tulee löytyä joka perheestä. Ollaan alkuun sovittu, kenen luona hoidetaan. Ekan perheen kanssa oltiin kaksi viikkoa heillä ja sitten kaksi viikkoa meillä. Tokassa hoitorupeamassa oltiin pelkästään meillä. Eikä ongelma ollut se, jos vaikka ed. iltana jommalla kummalla tuli tarve muuttaa paikkaa. Se saatiin aina sovittua. Lisäksi usein aamuisin ja iltapäivisin oli toisen lapset siinä omien joukossa hetken hoidossa ja minun/toisen perheen hoidettavana. Näin saatiin hoitajan päivän pituus pysymään kohtuullisena.
Ruokajutut meni tasan, kun molemmissa paikoissa hoidettiin suunnilleen yhtä paljon. Kun lapsia hoidettiin vain meillä, sovittiin määrä ja päivät, milloin ruoka tulee toisesta perheestä. Enkä kyllä tässä alkanut perunoita laskemaan, että varmasti korvaavat ruoat yks yhteen.
Hoitajien kanssa meillä oli erilliset työsopimukset. Lomat saatiin aika hyvin sovittua yhteen ja mulla kun oli pidemmät lomat, saatoin hoitaa toisen perheen lapsia jotkut päivät ja vastaavasti vein sitten omat lapseni heille hoitoon esim. tarpeen mukaan jonain iltana. Tästäkään ei lukua pidetty. Hoitajan ollessa sairaana pääsääntöisesti hoidettiin jokainen lapsemme itse, mutta joskus kun tilanne salli, otettiin toistemme lapsia hoitoon.
Eli meillä on tosi hyviä kokemuksia aiheesta. Kaikista hoitorinkiperheistä on sittemmin tullut ystäviä ja lapset edelleenkin ovat parhaita kavereita. Korostan sitä vain, että homma toimii hyvin, kun molemmin puolin ollaan joustavia.
Se kannattaa myös varmistaa, että kaikki perheet ovat valmiita antamaan kotinsa käyttöön. Ringissä voi olla myös perheitä, joiden kotona ei voi hoitoa toteuttaa.