Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hoitovapaasta asiaa..

Vierailija
27.11.2008 |

äippäloma loppuu parin kuukaudenpäästä ja ajatuksena olisi jäädä hoitovapaalle mutta tehdä töitä kuitenkin samalla...

-onko se hoitovapaa ns.kuukausi kerrallaan tyyppiä eli haen sitä rahaa joka kuukausi vai miten se menee?

-ja saa tehdä töitä kuhan lapsi on kotona ja ei kunnallisessa hoidossa?

- entä kun haluan palata töihin niin ilmoitanko vaan kelaan että haluan kokopäiväisesti tehdä töitä ja haen lapselle hoitopaikkaa ja kunnalle kanssa hakemus hoitopaikasta..?

-ja jos vaikka olenkin vaan pari kuukautta ns. hoitovapaalla ja töitä olisi tajolla niin paljon että olisi "pakko" ottaa vastaan niin hoitopaikkaa ku haen niin onko se kaksi viikkoa se raja et on mulle (lapselle tietty) paikkaa pakko olla tarjota..?

tyhmiä kysymksiä ehkä mutta kun mietityttää nämä..

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- HoitoVAPAA on siis vapaata työstä lasten hoitoa varten ja sitä haetaan työnantajalta.

- Kotihoidontuki taas on se raha, jota haetaan Kelalta.

- Kelalle riittää ehdoksi se, ettei lasta kunnallisesti hoideta. Asuinpaikkakuntasi kuntalisän ehtona voi olla jotain ihan muuta (esim, että pitää olla työpaikka tai ettei työtä saa tehdä tmv).

- Selvitä kuntasi hoitopaikkatilannetta soittamalla päivähoidosta vastaavalle. Periaatteessa siis kyllä, mutta hoitopaikka voi olla missä vaan esim. hyvin kaukana tmv.

Vierailija
2/3 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun osaaikaisesta työstä eli 80 % työaika. Tunteja sai olla max. 30 (jotta saat osittaista hoitotukea). Mä tein 4 päiväistä viikkoa. Tämä kirjallinen sopimus sitten kiikutetaan KELAn täytetyn osittaisen hoitotukianomuksen kera.

Jos teet enemmän tunteja et ole oiketettu osittaiseen hoitotukeen ja se voidaan periä pois.

Mun sopimus oli voimassa kunnes lapset täyttivät 3-vuotta.

Hoitopaikka oli anottu 4 päiväksi ja meillä se tarkoitti tarhaa, koska ei löytynyt perhepäivähoitajaa joka olisi ottanut kaksi alle 3-vuotiasta vain osittaishoitoon. Tarhassa kaikki on sujunut hyvin ja lapset ovat viihtyneet kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae hoitovapaata suoraan siihen kun lapsi on 3. Kela keskeyttää maksamisen kun lapsi täyttää 3 tai vaihtoehtoisesti menee kunnalliseen päivähoitoon.

Töitä saat tehdä vaikka joka päivä, tuki on aina sama, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Voit hakea päivähoitopaikkaa, eikä siitä tarvitse ilmoittaa Kelaan. Kelaan ilmoitat vasta sitten, kun tiedät koska lapsi menee päivähoitoon, eli päivähoitopaikkaa ja aloitusaika on jo sovittu.

Jos työllistyt nopeasti, on kunnalla velvollisuus osoittaa lapselle hoitopaikkaa 2 viikossa. Tämä tosin voi tarkoittaa sitä, että hoitopaikka voi olla ihan missä päin kuntaa tahansa, eli kunnalla ei ole velvoitetta järjestää paikka lähimmästä päiväkodista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä