Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takimmaiset poskihampaat tuloillaan...-suppoa?

18.03.2008 |

Pikku herrallemme (2v) on tulossa toiselle puolelle takimmaiset poskihampaat ja hän on tosi itkuinen ja ärtynyt eilä yöllä saanut kunnolla nukuttua. Voinko antaa hänelle suppoja ainakin yötä vasten? Muita kikkoja helpottaa oloa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävittekö pyytämässä tuota pronaxenia lääkäriltä? Mun kaverikin suositteli siä kun meidän pojalla hampaiden tulo on ollut tosi rankkaa, eikä edes buranan supot ole auttaneet.

Soitin asiasta jo kerran neuvolaan ja sieltä sanottiin että ei tuohon hampaiden tulokipuun ole muuta konstia kuin supot tai panadol suun kautta.

Ystäväni mies on lääkäri, mutta hän ei tietystikään voi sitä pronaxenia meille kirjoittaa, joten pitääkö varata aika päivystykseen vai miten. Tiedän kyllä jo että meidän tk:ssa ei varmasti anneta sitä jos itse menen sanomaan että haluan sen ja sen nimistä lääkettä:)

Vierailija
2/11 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ystäväsi mies ei voi kirjoittaa sinulle sitä pronaxenia? Meille ainakin kirjoitti minun ystäväni ja se on hyvää lääkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juuri poskihampaita puhkeamassa useampi kerralla ja tuskan kanssa. Tänään yksityinen lastenlääkäri kirjoitti heti pronaxenia kun kerroin, ettei panadol auta ollenkaan. Nyt sitten jännätään auttaako pronaxenkaan...

Vierailija
4/11 |
23.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lääkkeet määrätään aina lääkärin vastaanotolla! Ja pojallani on sellainen " sairaus" , jonka takia tämä terveyskeskuslääkäri- ystävämme ei uskalla kirjoittaa pronaxenia pojallemme kun ei tunne kunnolla taustoja.

Vierailija
5/11 |
23.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä sitten meidänkin kääntyä yksityisen lääkärin puoleen:) Tänä aamuna pojalla lämpöä 37,5 ja uskon että johtuu juuri hampaista.

Vierailija
6/11 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta meidän neuvolan ohje rokotuksen jälkeisiinkin kipuihin oli hyvä: jos rokotuskohta vaivaa, lääkitse vaikka varmuuden vuoksi. Perusterveelle lapselle silloin tällöin annettu särkylääke ei ole mitenkään haitaksi. Mutta jos lapsi yhdistää että rokotuksesta tuli kipeäksi, rokottaminen on seuraavaksi hankalampaa.

Samoin varmasti hampaiden kanssa. Mielleyhtymä siitä että hampaat aiheuttavat kipua, ei varmasti kannusta myöskään hammaslääkäriin. JOs lapsi selvästi nukkuu huonosti ja kitisee hampaiden takia, on ihan paikallaan lääkitä (tietysti sallitut annokset huomioon ottaen).

Vierailija
7/11 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäiselle kannattaa jo antaa vaikka pureskeltavaa / veteen liuotettavaa PAMOLia nestemäistä Panadolia). Neste liukenee nopeasti elimistössä ja auttaa nopeammin. Ja poskihampaisiin kannattaa toki antaa lapselle säryn ja kivun lievitystä - ottaisit varmaan itsekin.

Vierailija
8/11 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna suppoa, imeytyykin huonommin ja lapselle epämukavaa. Kuten edellinenkin sanoi, Pamol F suun kautta 15 mg per painokilo (esim. 12kiloiselle 15mg x 12kg)!!

Meidän tyttö (1v8kk, joka tekee nyt viimeistä maitohammastaan) on saanut " hampaíden tekoon" vähän vahvempaakin kipulääkettä, Pronaxenia, kun tuntuu, ettei Panadolkaan, eli samaa kuin PamolF, oikein auta.

Oikein teet, jos lääkitset lapsen kipua!! :o)

Vierailija
9/11 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oavt sanoneet ja riittävä annos/painokilo! Hoitamaton akuutti kipu voi johtaa krooniseen kipuun ja kiputuntemukseen. Eli kannattaa hoitaa eikä huudattaa =)

Vierailija
10/11 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa aiemmissa viesteissä vähän ihmettelin kommentteja että suppo imeytyisi hitaasti.

Meillä ainakin lääkäri sanoi että 5min riittää imeytymiseen. Tätä pohdiskeltiin toissa viikolla läääkärissä, kun pojalla ripuli ja korvatulehdus ja oksennustauti samaan aikaan. Eli kaikki tuli oksennuksena ulos ja ripuli 15min välein. Lääkärin mielestä jos heti antoi supon ja se pysyi sen 10min sisällä niin pitäisi jo vaikuttaa. Imeytyy kuulemma erittäin nopeasti suolen seinämän läpi.

Vierailija
11/11 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kans vahvasti lääkinnän kannalla. Oon huomannut oman nyt 2-vuotiaan kohdalla, että pienen lapsen kiputuntemusta on aika vaikeaa välillä havaita. Siis meillä ainakin kipu ilmeni päivisin kiukkuiluna, ituina, raivareina, pään hakkaamisena, puremisena jne. Helposti menen kiukkuun mukaan tai ainakin torun lasta kovasti. Mutta ihmeen usein syynä on kait ollutkin kipu. Hampaisiin oon antanut lääkettä ja joskus tuntuu olevan päänsärkyäkin, varsinkin ihan vauvana (vaikka sitä on kyllä lähes mahdoton todistaa, mutta siltä se on ainakin vaikuttanut, lapsi on ollut vähän kalpea ja silmät " päänsärkyisen näköiset" ). Välillä lapsi osaa jo pyytää itsekin kipulääkettä ja rauhoittuu heti. Kun lääkettä ei anna kovin usein, niin oon antanut lapselle kyllä välillä lääkettä, vaikka en oo ihan varma koko kivusta ollutkaan. Mutta oon silti pitänyt varani, ettei lapsi ala pyytää lääkettä huvikseen.