Mitä teet jos lapsi ei suostu lähtemään kouluun,
opettajan kanssa pidetyistä palavereista huolimatta?
Kommentit (6)
miksi ei halua kouluun. Juttele lapsesi kanssa, niin kuin varmasti olet jo tehnytkin. Monesti ulkopuolinen apu on tarpeen. Valitse näistä: kouluterveydenhoitaja (monesti hyviä tyyppeä, jotka saavat lapset avautumaan mittailemalla muka pituutta jne ja samalla juttelevat), koulukuraattori tai koulupsykologi. Olethan itse tehnyt lapsellesi selväksi ettei sellaista mahdollisuutta, että jättää koulun käymättä, ole olemassa.
Ensin käytiin kuraattorin puheilla, sitten perheneuvolassa.
Pikkuhiljaa koulun käynti alkoi taas sujua.
Nyt menee ihan hyvin.
Välillä miettii tulevia tapahtumia koulussa, vähän jännittää.
Syytä tähän ongelmaan ei löytynyt.
häntä ei auteta, hän ei saa sanoa mielipidettään, jos joku satuttaa häntä niin ei pyydä anteeksi, kaverit juoksevat karkuun, kaverit kiroilevat paljon ja kertovat (seksi)vitsejä (lapseni ei ymmärrä niitä). Kaikista noista asioista olen puhunut koulussa eri tahojen kanssa. Lapsi on 9v.
Vierailija:
häntä ei auteta, hän ei saa sanoa mielipidettään, jos joku satuttaa häntä niin ei pyydä anteeksi, kaverit juoksevat karkuun, kaverit kiroilevat paljon ja kertovat (seksi)vitsejä (lapseni ei ymmärrä niitä). Kaikista noista asioista olen puhunut koulussa eri tahojen kanssa. Lapsi on 9v.
Siis lastahan kiusataan ja syrjitään. Ei ihme, ettei halua mennä sinne. On opettajan velvollisuus tehdä koulusta paikka, joss aon hyvä olla, ja jossa kaikkia autetaan, kaikki saavat sanoa milipiteensä, kukaan ei satuta ketään ja jos vahingossa astuttaa, pyytää anteeksi, kaikki otetaan mukaan leikkiin eikä kukaan käytä rumaa kieltä.
Kaikillahan noita ongelmia on joskus! Vakavan keskustelun jälkeen tilanteeseen pitää saada muutos. Meillä vakava keskustelu on pitänyt sisällään myös keskusteluja koulun rehtorin ja oman open kanssa. Olen heiltä edellyttänyt että tilanteista puhutaan luokassakin yleisellä tasolla. Kiusaaminen ja esim nuo vitsit kohdistuvat harvoin vain yhteen lapseen.
Kouilunkäynti kuuluu lapsen velvollisuuksiin ja luistamisesta seuraa rangaistus. Miellä se on harrastusten jättäminen väliin, tv:n ja pelien rajoittaminen tiukalla kädellä tai kieltäminen kokonaan.
Onko koulu ottanut tilanteen vakavasti? Vai näytttävätkö vaan sympaattisilta kun käyt puhumassa mutta eivät tee kuitenkaan asialle mitään?
Jos et mene kouluun niin laitat tiskit, imuroit, viet roskat, laskostat pyykit tai
pidän tänää siivouspäivän, mistä alotat siivoamisen.
yksi vaihtoehto on tämä myös:
et mene enää tänä talvena laskettelemaan jos koulu ei kiinnosta! Ja se myös pitää!
tai
et pääse ratsastamaan jos et mene kouluun.
Ja näissä tapauksissa selvitetää myös miksi ei halua kouluun! ONko syy vain ettei huvita, vai jotain muuta. Ehdottomasti selvität miksei lapsi halua kouluun. JA minkä ikäisestä lapsesta kyse?
Meillä tyttö joskus saanut pitää lomapäivän kun on ihan mahdottoman raskaaksi käyny, ja ekaluokkalaisesta kyse. JOskus opettajat suositelleet lomapäivää.