Voi AARGH! Viisihenkinen perhe 58m2 kolmioon???
Nyt ahdistaa ja lujaa. Joudumme muuttamaan mieheni työn perässä pariksi vuodeksi toiselle puolelle Suomea ja juuri saimme tietää meille osoitetusta asunnosta: 58m2 kolmio kerrostalossa.
Juttu on pitkä kuin nälkävuosi, mutta siis kiteytetysti kyse projektityöstä, jonka ajan asumme tuolla muualla ja palaamme aikanaan sitten tähän omaan taloon takaisin. Miehen yksinlähteminen ei ole vaihtoehto, haluamme olla perheenä yhdessä. Välimatka tulisi olemaan jotain 800km jos mies lähtisi yksin, joten emme näkisi kuin harvoin. Ja mä varmaan pimahtaisin yksin lasten kanssa :o)!
Mutta siis, voiko 5-henkinen perhe mahtua 58m2 asuntoon? Pohjakuvan mukaan on isohko olohuone mutta kaksi aikas pientä makkaria. Ja pieni keittiö. Tiedän kyllä, että moni perhe asuu ahtaasti/ahtaammin kuin me normaalisti, joten tarkoitus ei ole ärsyttää ketään. Me vaan ollaa totuttu tilaan ja nyt kyllä ahdistaa.
Tämä asunto on työnantajan järjestämä ja edullinen, vapailta markkinoilta kuulemme voisi saada ehkä asunnon muutamassa kuukaudessa mutta todella paljon kallimmalla. Ikävä dilemma siis.
Kertokaa kokemuksia ahtaammin asumisesta, tullaanko me selviämään ollenkaan? Vai pitäskö etsiä isompaa vaikka tilanne kaupungissa kuulemma todella huono ja harvat vapaat asunnot menee ennen näyttöjä hirveillä hinnoilla :o(!
Kommentit (13)
Sillä tulolla katetaan lainakuluja vähän, mitä nyt verojen jälkeen käteen jää.
ap
Ihan hyvin pärjäätte jos ette ole ihan mahdottomia ihmisiä...
Ei ikimaailmassa! Minä en harkitsisikaan, mutta jokainen on erilainen ja varmasti osaat pohtia asiaa juuri oman perheesi kannalta. Mulla oli tuota pari neliötä suurempi asunto sinkkuopiskelijana ja juuri muutimme 90 neliön kolmiosta isompaan kun tarve vaati (nelihenkinen perhe). Totta kai pärjättäisiin noinkin, jos olisi pakko, mutta olen valtavan kiitollinen siitä ettei ole...
Mielestäni "sopu sijaa antaa" , jos lapset pärjäävät yhdessä huoneessa keskenään, mikä ettei! Ja jos keskustassa asutte, on niin paljon tekemistä, ettei siellä kotona tarvitse paljoa olla.
MUTTA jos puhut jostain pikkukaupungista niin en tiedä onko mikään työ tuon arvoinen.
Mulle ainakin ekana tulee mieleen säilytystilojen koko, sillä niistä riippuu paljon. Me asutaan tuon kokoisessa asunnossa kolmistaan ja riittää meille hyvin, ollaan ajateltu että jos saatais toinen lapsi, voitais vielä jonkin aikaa olla tässä. Mutta siis tosiaan viisihenkisellä perheellä tuppaa yleensä olemaan tuhottomasti tavaraa, mahtuisiko se kaikki teidän kanssa sinne asuntoon? Tai te ehkä voisitte jättää jotain omaan kotiinnekin. Sitte tulee mieleen myös, että saisitteko asuntoon mahtumaan sekä oleskelu- että ruokailutilan koko joukolle. Ne on musta aika tärkeät jutut myös. Mahtuuko siis asuntoon iso pöytä ja sen lisäksi joku sohvanurkkaus. Ota siis selvää asunnon pohjaratkaisusta, se on tärkeämpi kuin neliöiden määrä.
on ihan varmasti täynnä tavaraa. Eteisessä vähintään 16paria kenkiä. Huhhuh!
pienempään lähdettäis. eikä oltais mahduttu pienempään, kun kaikki tavarat jouduimme muuttamaan tänne.
suurempi kämppä.
Mikäli tähän komennukseen ei ole sidottu muita taloudellisia porkkanoita, niin tuo kämppä on lähellä hävyttämyyden rajaa.
Erityisesti, mikäli ollaan josssain hevonperseeessä, jossa lisä neliöt, eli esim 20 m2 lisää maksaa 120 €/kk.
Nipin napin ymmärään, mikäli kyse on Helsingin hintatasosta, jossa keskustassa pitää tuosta 20 m2:stä maksaa lisää 350 €/kk.
Työnantaja vain hommaamaan isompi kämppä. Tietysti jos kyse hitsarista, tai vastaavasta duunarista, niin sitten OK, mutta ylemmille toimihenkilöille on syytä löytää se 20 lisä m2.
Ja mahduttiin hyvin :)
Asuminen oli siis meilläkin tilapäistä ja kaikki ylimääräinen oli karsittu sieltä asunnosta pois joten siitä ei tehty kalusteilla jo valmiiksi tunkkaista. vain siis tärkeimmät oli...
Pienimmän sänky menee vanhempien makkarissa, kerrossängyllä saa ihmeitä aikaan jne.. Mutta jos koululaisia niin omaa rauhaa he kaipaavat tietysti jo melkolailla..että vähän tilanteesta riippuen..
Mutta siis mun mielestä mahtu, asenne ratkaisee paljon! Et kertonut minne muutatte mutta jos seudulla on kovat hinnat niin en alkaisi maksamaan tilapäisestä asumisesta varsinkin pienten lasten ollessa kysessä!
ois homma ihan ok. Hiukan ehkä riippuu lasten iästä (koosta).
Ite muutin erossa lasten kanssa omakotitalosta kaksioon (kolme lasta alle 5 v) se missä tila tulee vastaan niin tavaran säilytyksessä, mutta oppipahan karsimaan. Tämä kööri on sellainen, että jos olen kotona niin nämä hengailee joka tapauksessa alle kahden metrin päässä musta, jollon aika vähän on tarvetta loppuneliöille. Kunhan sängyt saa mahtumaan, mutta kerrossängyillä saa ihmeitä aikaan.
meillä nyt rivari 80 neliöö ja 4 henkeä ( 2 aikuista ja 3v + 1v) vauva syntyy kohta. Meinataan tässä asua vielä pari vuotta ja sitten isompaan asuntoon. Tällä hetkellä mahdutaan oikein hyvin =)
vai jonnekin pienempään paikkaan?
Kyllähän sekin vaikuttaa että mitä virikkeitä siellä ympäristössä on?
Ja käyppä vaikka Ikeassa tsiikaamassa kaikki säiltysjipot ja kerrossängyt jne. Vaikka vaan ihan ideoimaan;)
Kannattaa ottaa tuo nyt tarjottu asunto vastaan, ja sitten kun siellä uudella paikkakunnalla asutte, alatte etsiä vaihtoehtoa. Kaksi vuotta on pitkä aika ja lapsetkin ehtivät siinä ajassa kasvaa jo paljon. Kannattaa myös miettiä, olisiko syytä laittaa se vanha asunto vuokralle (luotettaville ihmisille!) - kuten sanottu, kaksi vuotta on kuitenkin aika pitkä aika.