Sanokaa,teenkö mä pienestä asiasta ison?stressistä
Kirjoitin noin 2kk ja 1kk sitten että minulla on stressaava raskaus.Sain vauvani 3viikkoa sitten ja stressaan edelleen.Hän on täysin terve!Pitäisikö luottaa tutkimukseen missä sanotaan skitsofreniasta ja raskaus aikaisesta stressistä?Nyt siis kaiken muun lisäksi huolehdin siitä että vauva ei kehity kunnolla koska minä stressaasin.Olenko mä masentunut vai huolehdin turhaan?
Kommentit (3)
En tarkoita vähätellä huoltasi! Mutta ei ole mitään syytä epäillä lapsellesi kehittyvän mielenterveys sairautta.
Huoli lapsen terveydestä, selviämisestä, kasvusta, jne jne. on aina olemassa! Sen kanssa pitää vain osata elää. Elää ei voi niin että miettii koko ajan sitä pahinta. Silloin se paras jää elämättä!!
Jos lapsi sairastuu, mihin vain, niin se on sitten sen ajan murhe. Sairastumisia ei voi välttää eikä tulevaisuuttaa ennustaa.
Pitää ajatella realistisesti kuitenkin. Mahdollisuus sellaisen puhkeamiseen on kaikilla!! On sitten äiti, isä tehnyt mitä tahansa! Eli ei kukaan voi ennustaa että sellainen puhkeasi.
Mielenterveys ongelmien/ sairauksien syntyyn ei todellakaan ole vain ja ainoastaan yhtä syytä. Eikä siihen ole todellakaan mitään selkeätä syytä, ei tarvitsekkaan olla.
Itse olen alalla viim 10v työskennellyt ja jonkin verran kokemusta on.
Mutta unohda moinen ajatuksesi! Mieti itse miten absurdilta se kuulostaa.
Koita nauttia vauva ajasta, usko pois se ei kestä kauaa! Lepää kun voit!
Mutta ennen kaikkea, ota asia puheeksi neuvolassa! Jos tilanteesi jatkuu vielä kuukausien päästä niin vaadi päästä perheneuvolan kautta keskustelemaan tilanteestasi. Jos olosi tuntuu siltä että tarvitset nyt heti keskustelu apua niin VAADI sitä neuvolassa. Tiedän kokemuksesta kuinka herkästi vähätellään neuvolan puolelta äitien mielenterveyttä. Monesti helposti ajatellaan että " kuuluu asiaan"
Itse olen sairastanut masennusta, sairastan edelleen. Lääkkeitä olen syönyt viim 3 vuotta ja terapiassa käynyt jonkin verran.
Ota ihmeessä asia puheeksi terveydenhoitajan kanssa, ohjaa sinut hoitoon jottei mene pahemmaksi, jos tarvetta on. Yksin on madotonta tuollaisia pähkäillä.Eikä täällä voi tarpeeksi kukaan tietää miten vakavasta asiasta voi olla kysymys.