Miten toimitte, joe teillä on ruoka-aika, kun on vieraita kylässä?
Ja tiedätte, etteivät vieraat ole sitä sortta, jotka haluaisivat syödä kanssanne, mutta teillä lasten kuitenkin olisi syötävä.
Kommentit (13)
evästä suuhun, pureskellaan ja niellään.
se on heidän häpeä, jos norkoilevat toisten ruokapöydässä ruoka-aikaan
Enhän voi sanoakaan, että pois nyt pöydästä.
Miksi et? Mitä kyläilyä se sellainen on?
Ja kuka vieras on semmoinen että ei koskaan oletusarvoisesti ole ruuan arvoinen?
esim. 1 kpl/ruokailija eikä oikein voi pieniä. Selitä siinä, että meillä on nyt ruoka MUTTA... Tai keitellään kahvit muina miehinä vieraille ja annetaan ruoan odottaa aikaa parempaa. Toki tämä riippuu vieraista, jos on hyviä tuttuja, voi syödä itse ja keittää sitten vieraille kahvit, mutta jos on harvemmin käyviä vieraita, niin ikäviä tilanteita.
niin oletusarvona on puolin ja toisin, että tavanomaisiin ruoka-aikoihin (keskipäivällä ja illansuussa) vieraillessa myös vieraille tarjotaan ruokaa. Yleensä peräti sanotaan jo kutsuttaessa, mitä on tarkoitus tarjota. " Tulkaa kahville" jne.
meillä vaikka miten houkuttelisin. Ovat HYVIN nirsoja ruuan suhteen ja ajattelin tarjota teetä, kahvia, tekisin tummaa ja vaaleaa leipää kasan erilaisin päälisin ja kauniisti koristeltuna.
me vanhemmat pystymme joustamaan sen verran, että jos tarkoitus ei ole tarjota vieraille ruokaa emme mekään syö.
SEnku annat lapsille ruan ja syöt itse myös jos oot nälissää.
Mä ruukaan aina kysyä vierailta että haluatko syödä tai täällä olisi ruokaa, onko nälkä. Tarjoan aina ruokaa vieraille jos itse syömme. JOs vieras ei syö niin sitte ei syö, mutta itse syömme ihan varmasti!! Istui se vieras siinä ruokapöydän ääressä tai vessassa..
Vierailija:
Eli, kun istuvat pöydässä niin katan vaan lapsille siihen ja annan heidän istua siinä myös?
17
Vierailija:
esim. 1 kpl/ruokailija eikä oikein voi pieniä. Selitä siinä, että meillä on nyt ruoka MUTTA... Tai keitellään kahvit muina miehinä vieraille ja annetaan ruoan odottaa aikaa parempaa. Toki tämä riippuu vieraista, jos on hyviä tuttuja, voi syödä itse ja keittää sitten vieraille kahvit, mutta jos on harvemmin käyviä vieraita, niin ikäviä tilanteita.
Pistä voileipää pöytään ja sano vieraille että tulevat ottamaan leipää ja vaikka salaattia. Varmasti ovat hyvillään siitäkin jos ovat pitemmän matkan takaa tulleet. Tai sitten sulatat nopsaan vaikka jauhelihaa pakasteesta ja teet lisäksi kastikkeen.
AP:lle vastaan: Meillä tarjotaan aina ruokaa myös vieraille. Oli sitten kaukaa tai läheltä. Jos tosiaan on jotain kanan fileitä ruokana ja yks per nokka niin kysyn vierailta että maistuuko heille ruoka ja jos maistuu niin sulatan jauhelihaa tai otan hirviköntin ja vuolen käristyksen. Pottuja vaan vähän reilummin sitten. Yleensä keitänkin esim. muusia tehdessä reilusti niin jää vielä toiseksikin päiväksi.
joskus jompikumpi vanhemmista juttelee vieraiden kanssa kun muu perhe syö, ja sitten vanhemmat tekevät " vuoronvaihdon" kun toinen on saanut syötyä.
Usein kyllä vieraat patistavat meidät syömään ja odottavat olkkarissa sen aikaa ja jutustellaan siinä samalla.