Tarhassa yksi lapsi lyö kaikkia koko ajan.
Tähän asti olen jaksanut katsoa sormien läpi, koska kyseessä on 3-vuotiaana adoptoitu. Eilen näin kun lapsi löi pienempiään useasti tarhan pihalla. Lujaa.
Jokaisella lapsella pitää olla oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Mitä sinä tekisit?
Tämä on jo toinen adoptoitu lapsi, joka lyö. Edellinen onneksi pääsi erikoisryhmään.
Kommentit (4)
vaikka kyseessä olisikin erityislapsi, lapsi, jolla on jotain erityisen tuen tarvetta (adoptio ei liene syy erityisryhmään siirtymisestä...) niin ei hänelläkään ole oikeus lyödä ketään...
Ekat kolme vuotta etelä-amerikkalaisessa lasten kodissa kyllä jättää jälkensä lapseen. Ne ovat levottomia, keskittymiskyvyttömiä, jäljessä kehityksessä ja väkivaltaisia.
Soitin juuri tarhaan. Yrittävät tehdä jotain ja tietävät asiasta. Kun ja jos poika vielä kerran lyö, aion ilmoittaa, että peli ei vetele yhtään.
Mutta, silti lyömistä ei tule suvaita. Hyvä, jos otit yhteyttä päiväkotiin, tee niin jatkossakin. Jos lapsella on erityisen tuen tarvetta, hänellä on toivottavasti avustaja tai ainakin oman ryhmän aikuinen, joka " vahtii" häntä pihalla ja puuttuu kyseiseen käytökseen. Jo toisten lasten takia asiaan pitää puuttua, että he ymmärtävät, että lyömistä ei suvaita.. Toivottavasti asiat selviävät ja päiväkodin henkilökunta osaa käsitellä asiaa... heidän tulee taata jokaiselle lapselle turvalliset olot. Ja tämä adoptoitu lapsikin tulee varmasti ymmärtämään, että tuollaista käytöstä ei suvaita... oppii ymmärtämään mikä on oikein ja mikä väärin, vaikka siihen menisikin kauan... jos asiaa katsotaan läpi sormien, ei hän opi ikinä.
T:3, LTO
Jos päiväkodin henkilökunta ei siihen puutu, niin minä puuttuisin, jos näkisin vastaavaa... ja sen jälkeen sanoisin henkilökunnalle, että eikö asialle tehdä mitään. Lapset saavat siitä mallin, että on oikeus lyödä ketä vaan, ja se malli tarttuu helposti. Lapselle voi käydä sanomassa, että ei saa lyödä, siihen tulee puuttua, en todellakaan usko, että jollain on jotain sitä vastaan. Ketään ei saa lyödä! Miksi adoptoitua lasta pitäisi katsoa läpi sormien? Eikö adoptoitua lasta kasvateta samalla tavalla kuin muita? Olen hieman ihmeissäni kommentistasi...