Hei, kun teette rusinoita, halkaisetteko rypäleet?
Olen siis ihan aloitteleva rusinan tekijä, pohdin just, että pitääkö mielellään halkaista ne rypäleet? Siis että kuivuvat nopeammin. Vai riittääkö, että pistelee rypäleen kuoreen pieniä reikiä? Jos halkaisee, kumpi puoli pitää laittaa ylöspäin, kun asettelee rypäleet kuivuriin?
Tekeekö kukaan muu itse niitä? Onko tietoa?
Kommentit (41)
TOIVOTTAVASTI ette tee tuota kovin usein.
Onko itse tekeminen nykyään tosiaan niin vierasta, että täällä sille naureskellaan vedet silmissä.
Ihmeen uusavuttomat.
Kivaahan se on kokeilla erilaisten asioiden tekoa.
Ensin haukutaan luonnontuhouksesta, kun kerron, että käytän kuivuria rusinoiden tekemiseen ja sitten haukutaan että lapsi paleltuu, kun kotona on " vain" 18 astetta lämmintä.
Olisikohan tuo poikakin ehkä tottunut jo " kylmyyteen" , kun on aina ollut 18 astetta kotona? Oletteko tietoisia siitä, että vaatteita voi pukea päälleen, jos palelee? Emme yleispäätäänkään juoksentele perheenä alasti kotonamme.
ap
etä ihmiset, jotka tekevät itse rusinansa, ovat melkoisen huumorintajuttomia.
Kiitos Ap. Ja älä nyt kovin pahastu, vaikka me uusavuttomat nyt ihmetelläänkin teidän pojan " ainutta huvia" :D.
Itse olen innostunut kuivattamaan mustikoita ja syön niitä sitten talven mittaan sellaisenaan tai viilin kanssa. NAM!
täytyykin kokeilla rusinoitakin, ei ole näet mielessäkään ennen tätä käynyt. Kiitos sulle ap!
just kans se, et ihan ku kaikki tekis itte rusinoita. Mut sit ajattelin, et jos mulla olis sellanen kuivuri, ni varmaan ainakin kerran kokeilisin sitäkin. Ei varmnasti tulis tavaks, ku valmiit rusiant on niin edullisia. Mutta varmaan se etenis niin, että:
Kiitos kulta tästä kuivurista. Tällä vois vaikka kokeilla kuivattaa hedelmiä (me tykätään niistä kaikki). Mitä sitä sit laittais.... No omenaa ja päärynää, marjoja, rusinoitakin vois kokeilla tehdä...
No juu, tuliko ap hyviä rusinoita? :)
Minä olen useasti tehnyt Rusinoita 50-100 astetta uunissa hieman raolaan yön ajaks noin 10 tuntii ja sit aamulla ihania rusinoita. Oma tekoinen rusina on siirappisempi ja aivan erilaatua kaupasta ostetun kanssa. Hyvä harrastus ja jeps meidän tyttö tykkää ja oppii elämää aivan erilailla kun rasia maailma. Kirjoittajat taitaa olla aika nuorii kun tuollaiseksi tyhjänpäiväisestä alkaa haastaa riitaa. Onnea kaikkeen elämässä.
niin ja rypäläeitä ei halkaista ei tarvitse parasta herkkua
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 02:05"]
Minä olen useasti tehnyt Rusinoita 50-100 astetta uunissa hieman raolaan yön ajaks noin 10 tuntii ja sit aamulla ihania rusinoita. Oma tekoinen rusina on siirappisempi ja aivan erilaatua kaupasta ostetun kanssa. Hyvä harrastus ja jeps meidän tyttö tykkää ja oppii elämää aivan erilailla kun rasia maailma. Kirjoittajat taitaa olla aika nuorii kun tuollaiseksi tyhjänpäiväisestä alkaa haastaa riitaa. Onnea kaikkeen elämässä.
[/quote]
Huhhuh, EU:n pitäis kyllä kieltää rusinoiden valmistus kotona. 10 tuntia uunissa luukku raollaan!!!!! :O Mitä sähkönkulutusta!
Luulin aloitusta ihan oikeasti provoksi.
Tsemmmiä matkaan!!!
rusina tarkoittaa jotain ihan muuta...
ei voi olla totta! ei kai joku ihan tosissaan askartele RUSINOITA?
ei niitä nyt kannata puolittaa, eihän valmiitkaan rusinat mitään puolikkaita ole.
Siis oikeesti varmaan vuosiin, viimeeksi nauroin ääneen vauvaperunoille!
Tuli tämä mieleen tuosta jugurttiketjusta! :D
Mä ajattelin koittaa kun mulla on tuossa pihassa viiniköynnös mistä tulee ensimmäistä kertaa kunnolla rypäleitä... Aiemmin vain muutama terttu ja nekin oli pieniä niin syötiin sellaisenaan...
Vierailija kirjoitti:
laitan viinirypäleitä paljuun, sitten paljan jaloin survon ne murskaksi. Sitten siivilöin liiat mehut pois ja laitan ne tulevat rusinat kuivausrumpuun kuivumaan. Ja ne mehut juodaan sitten myöskin.
No höh. Siitä mehusta tehdään viiniä tietenkin.
Itse haluaisin tehdä korintteja, mutta en tiedä mistä ne tehdään. Onks sellaista hedelmää kuin korintti? Myyköhän Lidl niitä?
Ihme riekkumista tosiaan taas. Mikä siinä on sen kummempaa, jos kuivaa rypäleitä kuin jos kuivaa omenia? Onko rypäleiden kuivaaminen teillä taloyhtiön kieltämää, omenoiden taas ei? Haloo.
No, pääasia että pojalla on kivaa ja meillä terveellistä naposteltavaa.
ap