Hei, kun teette rusinoita, halkaisetteko rypäleet?
Olen siis ihan aloitteleva rusinan tekijä, pohdin just, että pitääkö mielellään halkaista ne rypäleet? Siis että kuivuvat nopeammin. Vai riittääkö, että pistelee rypäleen kuoreen pieniä reikiä? Jos halkaisee, kumpi puoli pitää laittaa ylöspäin, kun asettelee rypäleet kuivuriin?
Tekeekö kukaan muu itse niitä? Onko tietoa?
Kommentit (41)
mutta pitää sitten olla aika isoja rypäleitä kai? Eivätkö kuivu neljässä osassa kovin pieniksi rippeiksi?
Teen itse rusinoita, koska poika on niin innostunut tuosta kuivurista. Syödään rypäleitä toki tuoreinakin. Tietääpähän poika isona, mistä rusinat tulevat, ettei tarvitse vaimon opettaa.
ja söisitte ne viinirypäleet sellaisenaan. Miksi ihmeessä pilata herkulliset rypäleet kuivattamalla. Halvemalla saat valmiita rusinoita jos niitä välttämättä haluat.
Tämä taisi olla taas sellainen elvistely viesti " meillä tehdään rusinatkin itse" ????
Rusinapaketti jossa 250g valmiita rusinoita maksaa n.1e. Kaikkea ei kannata tehdä itse!!!!!
Ymmärrättekö te tahallanne ihan väärin nyt? Tekemisen ilo ajaa tekemään ne itse eikä hinta.
ap
miten paljon luonnonvaroja kulutat, kun ostat ne syömärypäleeksi kalliilla kasvatetut rypäleet muovirasiassaan kaupasta ja sitten sähköllä kuivaat itse. Rusinat tulee halvemmalla rahdilla, kun ei tarvitse vettä kuskata, ja tehdään luult. myös vähän huonommista rypäleistä + kuivataan epäilemättä energiatehokkaammin, kun kyse on suuremmista määristä.
Ymmärrän että kerran on kiva kokeilla, mutta älä ota tavaksi.
Se lämpö, mikä kuivurista tulee, menee kyllä ihan keittiön ilman lämmitykseen. Meillä on lämmitys säädetty 18 asteeseen, niin että te haukkujatkin tuhlaatte mitään tekemättä enemmän sähköä kuin me teemme muutamat rusinaerät kuivatessa. Ja pojan ilo on omat rusinat, eipä tuo tarvitse patterikäyttöisiä leluja tms. epäluontoystävällistä krääsää.
Huh huh. En kyllä enää täältä kysy mitään ikinään.
ap
Ei ne teidän omat rusinatkaan mitään luontoystävällistä ole, hirveät pakkaus ja kuljetuskustannukset viinirypäleistä. Luontoystävällisempää olisi ostaa valmiita rusinoita, niitä saa ihan luomunakin.
Itse kun kuivaamme, tietää ainakin ettei ole lapsityövoimaa suosivassa tehtaassa tehtyjä. Ja kyllä on kuulkaa paljon isompi synti napostella sipsejä kuin itse tehtyjä rusinoita. Ei ne sitäpaitsi meidän pääasiallista ravintoa ole, eli ei pitäisi olla niin vakavaa!
ap
Miten tämä ketju voi mennä tällaiseksi???? Hullua tämä av-touhu! Kai nyt jokainen saa testata rusinoiden tekoa jos haluaa hinnasta tai mistään riippumatta. Ei ehkä ole maailman pahin teko kokeilla yhtä kuivurillista rypäleitä. Onpahan tosiaan opettavaa ja mielekästä puuhaa lapsen kanssa.
Aina kun ei tartte videolta katsoa miten maailma toimii...
AP:lle siis onnea rusinantekoon! Minäkin haluaisin joskus kokeilla niiden tekoa. Tekään tuskin valmistatte kaikkia rusinoitanne itse. En kyllä osaa neuvoa, mutta kuvittelisin, että pieniä reikiä vain rypäleeseen. Minusta ainakin rusinat näyttävät siltä, että ovat olleet ihan kokonaisia rypäleitä. Tietoa ei kylläkään ole. :)
laitan viinirypäleitä paljuun, sitten paljan jaloin survon ne murskaksi. Sitten siivilöin liiat mehut pois ja laitan ne tulevat rusinat kuivausrumpuun kuivumaan. Ja ne mehut juodaan sitten myöskin.
On siis omituista kysyä, että " Hei, kun teette rusinoita..." niin kuin sitä nyt ihan oikeasti kaikki tekisivät. :D Joidenkin omenaviipaleiden tms. kuivauksen sitä vielä ymmärtäisi.
RUSINANRYPYTTÄJÄ, vihdoinkin tämän palstan kautta selvisi, miten se homma toimii, kiitos ap
Siis voiko olla totta että jotkut TEKEE itse RUSINOITA. Täydellinen reps :D
Ehkä sun pitää vaan kokeilla erilaisia tapoja. Oliskohan jollain tuottajalla tietoa asiasta sivuillaan?