Kertokaa 2-vuotiaistanne ;-)
Kun minulla ei ole minkäänlaista vertauskohdetta (ja toisaalta kyllä miksi aina pitäisi vertaillakaan???) mutta olen vain ajatellut, että onko poikamme ihan normaalissa kehitysvauhdissa? Lapsista ei ole kokemusta (muista kun omasta, täytti viikko sitten 2v).
Poika puhuu jo monisanaisia lauseita ja taivuttaa sanoja, esim. talossa, kaloja... Ymmärtää jo asioita joita hänelle ei erikseen kerrota esim. **** asuu isin kanssa ja äiti asuu ****n kanssa. Kiinnostunut laulamisesta, kitarasta ja rummuista. Varmaan ihan nokkela ja ketterä sälli, mutta potta ei kiinnosta.
Mietin vain, että miten hän ottaa lopullisen avioeromme ja vaikuttaako se rankasti kehitykseen?
Ainiin... ja poika on nyt 90cm ja 14,2kg (sellainen jäntevänmallinen). Onko pitkä vai pätkä?
Kommentit (5)
painoa 14 kg ja 89 cm. Pikkunen pullukka, rehevät reidet ja muhkea takamus ;))
Itsepäinen, mun mun mun ja minä itse kausi menossa. Puhua pälpättää jo pitkiä lauseita, huumorintaju on loistava, osaa jo huijata ja naurattaa toisia. Suuttuu tulisesti jos asiat ei mene hänen toivomallaan tavalla heti.
Syö itse, kaikkiruokainen, täysin kuiva jo. Ei halua pukea itse, riisuu kyllä pikaseen itse. Todellakin ymmärtää asioita, jos sanotaan et mennään kauppaan, hän luettelee ostoslistaa. Esim näin mennään kauppaa, ostetaan pappikaa, maitoa, leipää, kuttia ja muumitikkai.
Osaa leikkiä toisten kanssa, huomioi pienempiä, tottelee käskyjä kun haluaa. Rakentaa legoilla, hoitaa vauvaa. Piirtää ja värittää, omasta mielestään piirrustukset tietysti esittää jotain, vaikkei toiset sitä älyä.
Olisko tossa vähän osviittaa.
No, mun nuorimmainen (tyttö) on 2v3kk. Käynyt potalla puolitoistavuotiaasta, pukee itse, puhuu viisisanaisia lauseita, laskee kymmeneen. Tämä kaikki kuitenkin johtuu isonsiskon opastuksesta, luulen ma. Esikoinen ei puhua pukahtanut ennenkuin oli lähemmäs 2 ja puoli. sitten kyllä alkoi puhua kerralla monisanaisia lauseita.
Lapset on erilaisia, eikä kehitys jossain iässä välttämättä takaa mitään jatkossa. Mikähän oli kysymys? Ai niin, mun tyttöni taitaa olla nyt n. 92-senttinen ja painaa 14 kg (luullakseni - kuopusta ei niin enää kerkiä mittaileen.
Itse olen sitä mieltä, kun olen paljon avioerolapsia nähnyt, että yleensä ovat hyvin reippaan tuntuisia pinnalta katsoen, mutta pinnan alla muhii. Aikuisen ikävä on usein iso. Tämä siis kouluikäisillä.
Semmoinen 14 kg, pituudesta en tiedä, mutta selvästi ikäisiään pitempi. Kuitenkin roteva ja leveäharteinen. :)
Villi energiapakkaus, jalkapallo, juokseminen, trampoliinilla pomppiminen, liukumäki ja sohvilla hyppiminen ovat in tällä hetkellä. Lukee myös kirjoja innoissaan, ja piirtää kuvia, lähinnä söherryksiä, mutta kovasti keskittyy valitsemaan juuri oikeat värit. Puhuu hyvin, ei ihan selkeästi, koska kaksikielinen, joten englanti sujuu tosi kauniisti, mutta suomen ärrä ei tule oikein kunnolla. Osaa sanoa traktori jne, mutta ei vaikka tarra. Lauseet ovat aika monimutkaisia, ja on kova selittämään vaikka äitin auton ominaisuuksia pitkän litanian. Ja laskea osaa kymmeneen kummallakin kielellä. Ollaan mummin kanssa treenattu kumpikin omalla kielellään.
Potalle ei ole suostunut vielä, eikä osaa pukea muuta kuin saappaat jalkaan, riisuu vaatteet kyllä. Leikkikerhossa tykkää käydä, ja leikkii kivasti kavereiden kanssa. Ei töni eikä pure, onneksi *koputtaa puuta*.
Kovatahtoinen on, ja tempperamentti on tulinen. Raivokohtauksia saa jos joku ei suju mielen mukaan, ja näitä kohtauksia on päivittäin. Uusin on kaupassa villiintyminen ja temppuilu. Mutta leppyy nopsaan myös.
Ei puhu vielä juuri mitään, ei käy potalla. Ei riisu mutta pukee jonkun verran, lähinnä housut, pipoja, sukkia ym. Juoksee, hyppii, potkii palloa. Tekee n. 20 palan palapelejä. Värittää värityskirjaa, piirtää viivoja ja ympyröitä. Rakentaa Legoilla (sekä Duploilla että tavallisilla), lukee kirjoja mielellään.
tarkkoja mittoja en tiedä,paino samaa luokkaa ja pituutta myös kivasti--osa 92cm vaatteista pieniä.
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää,omapäinen ja jonkinlaista uhmaa tulossa.
Puhuu yksittäisiä sanoja ja niitäkin ehkä 20 kpl varastossa.
Musiikki,tanssiminen on hauskaa,leikkeihin ei malta keskittyä,palloa potkitaan ja paljon ulkojuttuja.
Isoveljiensä (ovat jo koululaisia) perässä juoksee.