Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin, kertokaas mikä meidän perheessä vialla, kun lapsi haluaa

Vierailija
11.03.2008 |

kutsua vanhempiaan etunimellä. Ikää lapsella vasta 3 v. ja emme todellakaan ole toivoneet, että kutsuisi etunimellä! Mutta emme myöskään viitsi tehdä kauhean iso numeroa asiasta, ts. yrittää pakottaa lasta käyttämään sanoja isä ja äiti.

Tää on varmaan vaan joku ohimenevä vaihe (toivottavasti), mutta sitä on kyllä kestänyt jo melkein puoli vuotta. Joskus harvoin lapsi käytää sanoja äiti tai isä ja se tuntuu aina ihan mahtavalta! Puhumaan opittaessa käytti äitiä ja isää ihan normaalisti, tämä muutos tuli vasta myöhemmin. Onko kellään muulla ollut samanlaista, vai kieliikö tämä nyt jostain ongelmasta perheemme sisällä? ;)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siitä nyt mitään sen kummempia psykologisia päätelmiä tartte tehdä, lapsi on vain tajunnut, että teillä on myös etunimet!

Vierailija
2/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vähän ihmettelevät mutta en ole itse kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi siitä, kun lapsi kerran kutsui minua etunimellä ja ilmeisesti huomasi saavansa paremmin ja nopeammin huomiota kuin huutelemalla äitiä tai isää.

Vierailija
4/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelette toistenne kanssa paljon ja se " nimittely" sitten tarttuu?

Minä olen huomaamattani nuorinta lastani korjaillut, jos on yrittänyt minua etunimellä kutsua. Siis ihan lempeästi vaan olen todennut, että sinä pikkuinen voit sanoa äiti vaan... Mutta hän ei ole kun muutaman kerran sanonut nimellä.

Vierailija
5/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäänsä sanoo edelleen isäksi. Jotkut ulkopuoliset luulevat varmaan, että en ole lapsen äiti vaan esim isän uusi puoliso :D

Vierailija
6/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se ahdistavaa, mutta meni ajallaan ohi.

Älä kiinnitä asiaan huomiota, äläkä ainakaan kiellä, silloin se lapsi siitä innostuukin. Kutsu itseäsi lapselle puhuessa äidiksi ja isää isäksi, tyyliin tulepa äidille, viepä tuo isälle.

Vierailija
7/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti voi olla myös Kati ja mummi voi olla Maija

Vierailija
8/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saas nähdä muuttuuko tilanne, kun pikkusisarus syntyy elokuussa! Kyllä itsekin joskus lempeästi korjaan lasta, mutta ei sillä ole mitään vaikutusta. Eikä tämä siis mikään maailman suurin ongelma ole, mutta välillä ihmetyttää ja varsinkin tulee mieleen, että mitähän muut ajattelee...? Että eikö lapsi koe meitä vanhemmikseen, vai mikä sillä on vialla...

Varmaan sekin vaikuttaa, että puhuttelemme puolisoni kanssa toisiamme etunimillä. Mutta vielä järkympää olisi, jos käyttäisimme toisistamme sanoja isä ja äiti, kuten olen joissakin perheissä nähnyt tehtävän!

t. Ap

Vierailija
9/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä nimittäin oli vanhimmalla lapsella tuo kausi. me tietysti puhuimme toisistamme nimillä mieheni kanssa. muilla lapsilla ei tuota vaihetta ole ollut. ajattelen, että muilla on ollut vanhin lapsi mallina puhumassa nimillä äiti ja isä. vanhimmalla tätä mallia ei vielä ollut. vanhimmallakin aikanaan meni ohi. minäkin hienovaraisesti korjasin asiaa. " äiti auttaa, tule äidin syliin..."

Vierailija
10/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsutte itse toisianne etunimillä. Mihin niitä tarvitaan. Ja lapselle kun puhutaan voi hyvin sanoa että kysyppä isältä tai mene isän luokse.

Vierailija
11/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se jatkuu edelleen (tyttö nyt 6v) NYYH! Joskus kun tyttö on oikein hädissään hän huutaa äitiä (Esim kun oksensi yöllä sänkyyn). Iskä on edelleen iskä.

Jostain olen kuullut että kun lapsi pettyy vanhempaansa hän lakkaa kutsumasta tätä äidiksi/isäksi. Tiedä sitten tuon paikkansapitävyyttä.

Mutta voihan olla ettei suutarin lapsella ole kenkiä

T: ammattikasvattaja

Vierailija
12/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitää " lempeästi" korjata lapsen puhetta, mitä haittaa siitä on jos äitiä kutsuu nimeltä?

Omillani on ollut vastaava vaihe, ei olla siihen mitään huomiota kiinnitetty ja nykyisin kutsuvat useammin äidiksi, mutta välillä myös etunimellä. Minusta se on ihan ok, en ole alkanut skitsoilemaan asiasta.

Vierailija
13/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kutsuin isääni etunimellä lapsena, äitiä sanoin äidiksi. Ei ollut mitään erityisen syvällistä siinä taustalla, jostain vain oli sellainen tapa tullut. En ollut siis pettynyt isääni. :)

Lapsesi on varmaan vaan innoissaan, kun on tajunnut, että teillä on ns. oikeatkin nimet.

Vierailija
14/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä meillä kotona ainakin vanhemmat välillä käyttävät toistensa nimiä, etenkin jos ollaan eri huoneissa. " Pekka!" " Mitä?" " Onko Liisa siellä sun kanssa?"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi