Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 2 v 2 kk jo sopivan ikäinen päiväkotiin?

Vierailija
10.03.2008 |

(En kaipaa kommentteja päivähoidon vastustajilta.)

Haluaisin mennä jo töihin, tähän asti olen ollut kotona ja nauttinutkin kyllä siitä. Poika on kuitenkin tosi vilkas (nyt kohta 1 v 9 kk) ja viihtyy hyvin muiden seurassa, esim puistossa ottaa kontaktia muihin hyvin. Puhuu jo välillä kolmenkin sanan lauseita. Ajattelin hakea elokuusta lähtien tarhapaikkaa. Silti mietityttää, onko poika vielä liian pini tarhaan.

Kokemuksia n. 2 v hoidon aloituksesta kaivataan.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v10kk-ikäisenä. Niin rauhalliselle ja ujolle esikoiselle kuin rohkealle ja sosiaalisemmalle kuopukselle tuo aloittamisikä oli ihan hyvä juttu. Meillä on hyvä päiväkoti, jossa on sitoutuneita ja työstään tykkääviä hoitajia. Minulla ei ole pahaa sanottavaa aikaisesta päivähoitoon menemisestä, vaan lapset ovat mukavasti sujahtaneet päiväkotilaisen arkeen ja iloon.

Vierailija
22/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, on eri asia olla hoidossa isossa ryhmässä kun kotona. Lapsi saa vähemmän huomiota jne. Mutta koskaan ei puhuta siitä, kuinka raskasta on olla kotona pienen lapsen tai lasten kanssa, jos esim ei omaa minkäänlaista tukiverkkoa. Itse en ainakaan jaksaisi päivästä toiseen niitä samoja rutiineja ja aikuisseuran puutetta kun maks tuon 2 vuotta/lapsi.

Mielestäni pitäisi kuitenkin pyrkiä siihen, että lapsi olisi hoidossa mahdollisimman lyhyttä päivää. Ja alle 1 v en laittaisi tarhaan, vaan pph:lle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse painiskelen pph:n ja päiväkodin välillä. Jotenkin tuntuu päiväkoti luotettavammalta paikalta( en tunne lainkaan alueeni perhepäivähoitajia!), mutta toisaalta pph:ssa lapseni saisivat olla yhdessä kun päiväkodissa ehkä joutuisivat eri ryhmään..

(eikös siellä ole 0-3v ryhmä ja 3v- )

Apua apua!

Vierailija
24/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitin poika aloitti pph:lla 10 kk ikäisenä. ei ole juuri sairastellut. ikää nyt 4 v.

ei lapsen tartte osata puhua, kyllä yksivuotiaastakin näkee viihtyykö hoidossa vai ei (kokemusta kummastakin).

pari vuotiaan ikäisenä voi tottumisvaihe jossain tapauksessa viedä pitkään. luulisin, et joskus neljä-viisi vuotiaana varsinaisesti kaipaisi seuraa ja luulisin, että hoitoon siirtyminen siinä vaiheessa olisi melko helppo. mut käytännössä sellasta voi olla hankala järkätä.

M

Vierailija
25/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon sen olevan ihan hyvä ikä aloittaa hoidossa, vaikka olisinkin jatkanut kotona jos se taloudellisesti olisi mahdollista.

On paljon lapsesta kiinni kuinka hoidon aloitus sujuu. Hyvä merkki, että hoito tutulla tädillä on sujunut, koska se antaa jo osviittaa siitä, ettei lapsi ole enää niin kiinni äidissä tai isässä ettei kestä olla päivähoidossa. Jos lapsi tädilläänkin itkeskelisi tms niin miettisin uudestaan.

Joku sanoi, että eri asia olla tutulla tädillä kuin päiväkodissa. No, pianhan ne päiväkodin täditkin tulevat lapselle tutuiksi eli en näe tässä mitään ihmeellistä.

Toki on eri asia olla isossa lapsiryhmässä, mutta jos lapsi ei säiky meteliä ja menoa niin todennäköisesti sopeutuu ja oppii esim odottamaan vuoroaan, sosiaaliseksi jne aika pian.

Mukavaa päivähoidon aloitusta sinnekin!

Vierailija
26/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalskahti korvaan tuo " itse en jaksaisi" ......-kommenttisi. Minkä hiton takia lapsia tehdään, jos niiden kanssa ei jakseta olla????? Ei ymmärrä....... Itselläni ei myöskään ole mitään tukiverkkoja, kohta 2-vuotias lapsi ja toinen tulossa ja nautin suunnattomasti oman lapseni seurasta! Ei tulisi mieleenkään viedä häntä muualle hoitoon.

Vierailija
27/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin olen hyvä ja jaksava äiti työpäiväni(tai toisinsanoen koulupäiväni) jälkeen kuin se että olen koko päivän lapseni kanssa, mutten kunnolla jaksa leikkiä ja alan tympääntyä. Varmasti lapsetkin mielummin ottavat sen iloisen äidin kotiin työpäivänjälkeen kuin katsovat tympääntynyttä äitiä koko päivän =D

Vierailija
28/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolloin puhui hyvin (monen sanan lauseita toisella kotikielellä, toisella vähemmän mutta ymmärsi kyllä saman verran), kävi potalla ja söi itse (tosin huono syömään joten välillä oli houkuttelua ja syöttämistä). Sopeutui tarhaan ihan hyvin, alussa vähän itkseskeli kun jäi tarhaan, mutta se loppui, kuten tavallista, suunnileen heti kun vanhemmat katosivat näkyvistä. Aina kuitenkin lähti ihan iloisena ja innoissaan tarhaan. Jossain vaiheessa oli aika paljon uhmaa, ensin kotona ja kun se alkoi laantua niin tarhassa, mutta siitäkin selvittiin.

Sairastelukierrettä ei ole tullut, tyttö on ehkä 3-4 kertaa vuodessa ollut kotona sairastamassa päivän tai 2. Jo parissa viikossa tarhan alettua toisen kotikielen (isän) käyttö kasvoi räjähdysmäisesti. Sosiaalistunut (ei ujostele vieraita niin paljon kuin aiemmin, tämähän kyllä voi olla ikäsidonnaistakin), saanut kavereita.

Meillä toimi hyvin. Tyttö on luonteeltaan puhelias ja iloinen, ja aika omatoiminen (tykkää tehdä itse ja puuhailla omiaan, ei ole koko ajan vanhempien helmoissa).

Vierailija
29/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuo 2-vuotta on selllainen maaginen raja, jonka ylityttyä voisin viedä lapseni hoitoon päiväkotiin. Perhepäivähoitajalle en uskaltaisi viedä.

Esikoisen ajattelin menevän hoitoon 2-vuotiaana, mutta sitten aloitus olisi järjestynyt niin, että ei olisi ihan vielä täyttänyt 2 kun olisi hoidon aloittanut. Niinpä olin vielä vuoden kotona ja se vuosi oli kyllä ihan hyväksi aralle lapselle, joka ehti kypsyä sosiaalisestikin ennen hoidon aloitusta.

Vierailija
30/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää onko lähialueella päiväkotia, jossa olisi sisarusryhmä, jonne voisi päästä molemmat 1-6v lapset.

Yleensä 1-3v ryhmässä on 12 lasta ja 3 hoitajaa

3-6v ryhmässä 22 lasta ja 3 hoitajaa.

Sitten on pienennettyjä ryhmiä ja sisarusryhmän lukumäärä vaihtelee, jos on paljon pieniä, niin niissä on 17 lasta ja jos taas vain muutama alle 3v niin 22 lasta. Hoitajia se sama 3.

Vierailija
31/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin nautin suunnattomasti lapseni seurasta kun hän oli 2v ja pienempi. Mutta kun ikää tulee hieman enemmän kaipaa ihan eri tavalla ohjelmaa päiväänsä! Toki vieläkin nautin lapseni seurasta, mutta koko päivää ei millään jaksa keksiä ohjelmaa!

Vierailija
32/32 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ' miksi tehdä lapsia, jos ei halua olla niiden kanssa' . Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että kaikilla ei vaan pää kestä jatkuvaa kotonaoloa pienen lapsen kanssa. Itse olen iloinen, että olin kotona 2 vuotta esikoiseni kanssa, mutta täytyy sanoa, että oma jaksaminen oli välillä todella koetuksella (esim uhmailu ym).

Myös päivähoitoon lapsensa laittava äiti voi olla hyvä äiti, ja kotona lapsensa hoitava huono! Ei kotona lastaan hoitava tee kestään automaattisesti hyvää äitiä. Ajatelkaapa asia niin päin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi