Tradenomiksi vai merkonomiksi?
Alan vaihto olisi mielessä, nyt kotona kahden lapsen kanssa.
Opiskelenko iltaopiskeluna merkonomiksi vai päiväopiskelulla tradenomiksi?
Saako merkonimit mitään töitä vai onko tradenomit vallanneet alaa?
Haluaisin myös kuulla millainen opiskelutahti tradenomeilla?
Millaisia päiviä? Paljon kotitehtäviä?
Kommentit (11)
Itse olen päiväpuolella. Tai päivä ja päivä, tietyt luennot ovat ilta-aikaan. Koulupäivä voi olla mitä tahansa väliltä 8:15-20:20 ainakin meidän koulussa. Saattaa olla vain kahden tunnin luento tai sitten on joku massiivinen 10 tuntia putkeen -päivä.
Joulua kohden mennessä sekä huhtikuun lopussa alkaa aina mieletön kiire, kun isot projektit lähenevät loppuaan. Toisinaan tuntuu, ettei läksyjä ja tehtäviä ole juuri lainkaan. Riippuu niin kovasti millaisiksi jaksot itselleen rakentaa.
Mutta ei tämän työmäärän alle ole kuollut. Olen kahden lapsen yh ja ehdin opiskella perusopintoja Avoimessa Yliopistossakin tässä sivussa, sekä käydä satunnaisesti keikkatöissä.
Onko muilla kokemuksia?
Ai niin ja 2: Tradenomiksi voi toki opiskella iltaopiskeluna, mutta silloin pitäisi olla merkonimi..
voi opiskella illassa ja että tutkinto suoritetaan näyttötutkintona. Jos kokee osaavansa asiat, valmistavaan koulutukseen ei tarvite osallistua, tekee siis vain näytöt. Opiskelu kestää sen kaksi vuotta. Nyt on merkonomeille iso kysyntä kun tradenomeiksi valmistuvat haluavat jothtotason tehtäviin ja eivät kelpuuta perustyötä, korkeakoulututkinnon vuoksi. Itse hakisin opiskelemaan merkkariksi. Nyt on muuten yhteishaku päällä toisen asteen oppilaitoksiin 20.3. saakka. En tosin tiedä onko iltaopiskelut yhteishaussa mukana vai haetaanko kouluihin erillishaulla...
eikä heillä ole korkeakoulututkintoa vaan AMMATTIkorkeakoulututkinto. Niin että sillä perusteella ei kyllä kannata merkonomiksi lukea, samoista töistä tappelette tradenomien kanssa. Korkeakouluista valmistuneet napsivat parhaat paikat.
Paikka kuin paikka toimistoalallakin tai taloushallinnossa, aina haluavat tradenomin.
Tunnen merkonomeja, joista toinen on projektipäällikkö ja toinen kehityspäällikkö. Tunnen kauppatieteiden maisterin, joka on tiskillä Osuuspankissa. Tunnen tradenomin, joka saa vain 500 euroa vähemmän palkkaa kuin samassa firmassa työskentelevä lakimies.
ks. Asetuksesta korkeakoulututkintojen järjestelmästä (nro 464/1998 1§). Itse parturi-kampaaja joten en sen tarkemmin asiasta tiedä...
nyt alkais tuntumaan et se tradenomi olis kannattavampi..
Ei tarttis sitten harmitella opiskelun jälkeen jos ei saa töitä..
Vielä haluisin kuulla millaisia päiviä tradenomiksi opiskelevilla on?
Kuitenkin työnantaja saattaa pitää kumpaakin kelpoisena. Riippuu työtehtävistä, myös henkilöistä.
Opinnot siis.. =)
Täällä hyvin luultavasti vaan haukutaan merkonomeja, toivottavasti joku antaa asiallisia vastauksia!