Onko pahoinpitely todellakin = luunappi taikka tukistus?
Ihanko oikeasti täällä rinnastetaan luunapin/tukistuksen antaminen lyömiseen, hakkaamiseen tai potkimiseen? Onko todellakin kyse samasta asiasta?
Kommentit (23)
Mitä sinä tekisit, jos naapuri soittaisi ovikelloa ja napauttaisi luunapin otsaasi ja retuuttaisi sinua hetken tukasta - ihan kasvatusmielessä, kun soitat stereoita liian myöhään yöllä? Ei olisi sinusta väkivaltaa? Mikä tästä käyttäytymisestä tekee oikeutetumman, jos kohteena on lapsi?
Aikuinen -> törkeää ja rikosilmoituksen paikka
Lapsi -> hyvä kasvatuskeino?
...tukkapöllyjä ja luunappeja te oikein ajattelette? Olen kyllä antanut luunapin 3-vuotiaalle, kun on roikkunut hampailla käsivarressa kiinni eikä päästä irti. Jälkeä ei ole jäänyt eikä säikähdystä/itkua tullut. Väkivaltaa? Samoin puolen sentin verran hiuksia napannut käteen samaisessa tilanteessa. Tämä sen jälkeen, kun puheelliset kiellot eikä irrottaminen ole auttanut.
Ei muuten pure enää ja juurikin neuropsykologi (arvioinnissa erään sairauden jälkitarkastuksessa9, että onpa hyvä itsetunto lapsella ja luottavainen.
ainakin tällä foorumilla.
Mutta tosiasia on että lapsen ja aikuisen ja aikuisen ja aikuisen kanssakäymistä ei voi rinnastaa.
On näitä aikuisia ketä omat lapset hakkaavat ja lyövät eikä ole mitään rajaa. Vanhemmat "kestää".
Tottahan se kestätte sitten naapurinkin muksaukset samalla lailla, eikö?
Ettekä tee rikosilmoitusta ettehän.
Minusta täällä tämä keskustelu saa aina käsittämättömiä piirteitä. Muutenkin täällä on vallalla sellainen käsitys että lapsi on sama asia kuin aikuinen.
Esim. lapsi on aina tärkeämpi kuin puoliso.
Psykiatriaa enempi lukeneet eivät allekirjoita tätä.
Sukupolvien välissä on raja. Ja kumpikaan vanhemmista ei kuulu lasten puolelle eivätkä lapset aikuisten osioon. Missään asiassa.
Opetathan sinä lapsellekin että ei saa valehdella. Itse kuitenkin voit viljellä valkoisia valheita puolisosi suhteen koska hän on aikuinen ja osin ymmärtää (ehkä) käytöstäsi.
Lopettakaa jo tämä aikuisten ja lasten rinnastaminen joka asiassa.
Vastuullinen vanhempi kasvattaa lastaan. Mutta ei toinen aikuinen kaipaa kasvatusta.
Otetaan vielä yksi esimerkki. Täällä kun aina näkee näitä ihmisiä ketkä rakastaa mitä erikoisempia seksijuttuja. Saattavat olla tosi kovakouraisiakin toisilleen ja nauttivat siitä. No miksi samaa kaavaa käyttäen lapsi ei nauttisi raipasta kevyesti pakaroilla?? Niin, Minä en ymmärrä oikeesti näitä raippajuttuja, mutta kun tässä kasvatusasiassa AINA rinnastetaan lapset ja aikuiset niin miettikään hetki onko se ihan ok.
ja lapsella on samat ihmisoikeudet, mm. oikeus väkivallattomaan elämään. Eli noup, tässä asiassa en suostu lopettamaan aikuisten ja lasten rinnastamista.
Olen minäkin heikkohermoisuustilassani joskus tukistanut lievästi, mutta en puolusta tekoani millään. Se oli väärin ja itselleni hälyyttävää. Miten voisin opettaa lapsilleni, että he eivät saa satuttaa toisia ihmisiä, jos minä kuitenkin saan?
Seksiraippavertauksesi ei päde luunappeihin ja tukkapöllyihin. Aikuiset saavat tehdä mitä lystäävät keskenään, jos se on molemmille vapaaehtoista. Jos pakotat lapsesi em. toimintaan, teet väärin, koska se ei ole lapselle vapaaehtoista. Jos sotket lapsesi em. toimintaan ja hän oppisi jotenkin nauttimaan asiasta, teet myös väärin, koska seksiraippaleikit eivät kuulu aikuisen ja lapsen suhteeseen eikä lapsen kehitysvaiheeseen.
Kommentiisi lasten kohdistamasta väkivallasta vanhempiaan kohtaan: ei vanhempien kuulu sitä kestää ja hyväksyä. En ihan edes ymmärtänyt, mitä tällä tarkoitit.
Mitä mieltä sinä olet lastenkasvattamisesta luunapeilla ja tukkapöllyillä? Viestistäsi sai vaikutelman, että oikeutat ne sillä perusteella, että aikuisella on mittarissa enemmän vuosia kuin lapsella.
Mutta tosiasia on että lapsen ja aikuisen ja aikuisen ja aikuisen kanssakäymistä ei voi rinnastaa.
On näitä aikuisia ketä omat lapset hakkaavat ja lyövät eikä ole mitään rajaa. Vanhemmat "kestää".
Tottahan se kestätte sitten naapurinkin muksaukset samalla lailla, eikö?
Ettekä tee rikosilmoitusta ettehän.Minusta täällä tämä keskustelu saa aina käsittämättömiä piirteitä. Muutenkin täällä on vallalla sellainen käsitys että lapsi on sama asia kuin aikuinen.
Esim. lapsi on aina tärkeämpi kuin puoliso.Psykiatriaa enempi lukeneet eivät allekirjoita tätä.
Sukupolvien välissä on raja. Ja kumpikaan vanhemmista ei kuulu lasten puolelle eivätkä lapset aikuisten osioon. Missään asiassa.
Opetathan sinä lapsellekin että ei saa valehdella. Itse kuitenkin voit viljellä valkoisia valheita puolisosi suhteen koska hän on aikuinen ja osin ymmärtää (ehkä) käytöstäsi.Lopettakaa jo tämä aikuisten ja lasten rinnastaminen joka asiassa.
Vastuullinen vanhempi kasvattaa lastaan. Mutta ei toinen aikuinen kaipaa kasvatusta.Otetaan vielä yksi esimerkki. Täällä kun aina näkee näitä ihmisiä ketkä rakastaa mitä erikoisempia seksijuttuja. Saattavat olla tosi kovakouraisiakin toisilleen ja nauttivat siitä. No miksi samaa kaavaa käyttäen lapsi ei nauttisi raipasta kevyesti pakaroilla?? Niin, Minä en ymmärrä oikeesti näitä raippajuttuja, mutta kun tässä kasvatusasiassa AINA rinnastetaan lapset ja aikuiset niin miettikään hetki onko se ihan ok.
niin myös läpsäisyt ja tukistukset
Väkivaltaa ei ole kiinnipitäminen, niin suurella voimalla kuin on tarpeen, tai vaikka tilanteesta pois kuljettaminen. Väkivaltaa, vaikkakin lainsäätäjän mukaan pahoinpitelynä lievää, on tahallinen satuttaminen, vaikka vain tukistamalla.
Laki on ihan selvä, vanhemmilla vaan ei vissiin ole hirveästi ymmärrystä sen suhteen.
Itsekin olen tukistanut, enkä pidä sitä missän mielessä hyvänä enkä oikeutettuna, vaan vääryytenä, jota olen joutunut lapselta pyytämään anteeksi.
olen kolmekymppinen ja lapsena tukistettu ja remmilläkin kintuille saanut immeinen ,mutta ei kyllä ole traumoja tullut päin vastoin. Nykysellä kasvatustyylillä tulee vaan silmille hyppiviä pentuja joita ei saa millään konstilla kuriin esim. koulussa, johan tuo vapaa kasvatus näkyy... Meillä läpsimiset ja puremiset on saatu loppumaaan ,kun on pieni tukistus annettu, kun ei aina puhe tehoa! ja sitä on tehty myös vieraitten aikaan ja eipä nuo ole sosiaalitoimistoon soittaneet! kai tässäkin asiassa voi maalaisjärkeään käyttää!?
mieltä no:9:n kanssa. Itsekin olen aikoinani remmistä saanut ja ihan syystä, muutaman kerran tukkapöllyäkin. Olen hyvin koulutettu perheellinen 41.v 2 ihanan lapsen äiti, ei ole traumoja jäänyt. Nykyään vapaan kasvatuksen tuloksena näkyy mm. kouluammuskelut, vanhemien hakkaaminen ja raapiminen, toisten lasten houmioon ottamattomuus (olen seurannut tarhan pihan lasten riehumista). Paljon myös keskustelua käydään siitä, kumman on kasvatusvastuu: koulun vai vanhempien. Mielestäni vanhempien tietysti.
En ole hakkaamisen kannattaja, enkä sitä harrasta, mutta tarvittaessa kyllä mielestäni voi luunapin tai tykkapöllyn antaa. Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee; ja joka vitsaa säästää se lastansa vihaa.
Se saattaa oikeasti vaurioittaa aivoja, saada pahaa jälkeä aikaiseksi ilman näkyvää jälkeä.
Tukistus on sitten eri asia. Se ei ole mielestäni pahoinpitelyä ellei raahaa hiuksista lasta.
olen kolmekymppinen ja lapsena tukistettu ja remmilläkin kintuille saanut immeinen ,mutta ei kyllä ole traumoja tullut päin vastoin. Nykysellä kasvatustyylillä tulee vaan silmille hyppiviä pentuja joita ei saa millään konstilla kuriin esim. koulussa, johan tuo vapaa kasvatus näkyy... Meillä läpsimiset ja puremiset on saatu loppumaaan ,kun on pieni tukistus annettu, kun ei aina puhe tehoa! ja sitä on tehty myös vieraitten aikaan ja eipä nuo ole sosiaalitoimistoon soittaneet! kai tässäkin asiassa voi maalaisjärkeään käyttää!?
joka tulee sitä että että ihminen on saanut remmiä kintuille. Ja sitten viestissä sanotaan että ei ole tullut traumoja. Kyllä on, sinä et vaan tajua sitä. Ja toki olet varmasti ihan toimiva yhteiskunnan jäsen, sellaisena mitä se nykyajassa ymmärretään. Mutta kun katsoo ihmiskunnan historiaa, niin yhtään millään kansalla ei ole syytä ylpeillä, ihminen pystyy kaikenlaisiin hirmutekoihin. Nyt kun viime vuosisadalla on länsimaissa havaittu yhteys kasvatuksen ja mieleterveysongemien välillä ja siirrytty lastenkasvatuksessa lempeämpään linjaan, kas, on saatu nauttia myös ennennäkemättömästä rauhan ajasta.
Kyllä häiriökäyttäytyminen lasten ja nuorten keskuudessa on voimakkaasti LISÄÄNTYNYT.
Lisäksi moni lasten ja nuorten kanssa työskentelevä terapeutti on syvästi huolissaan lasten kasvatuksen tilasta TÄLLÄ HETKELLÄ.
Ja kyllä pieni luunappi ja/tai tukistaminen (ei hiuksista retuuttaminen tms.) on vähemmän kivuliasta kuin väkisin kiinnipitäminen tai muualle raahaaminen. Ja se kuitenkin on sallittua mielestänne !
Olen 30- vuotias perheellinen nainen.
Isäni on 80- luvulla raahannut minua hiuksista kotiin, olen saanut remmistä jne.
Olisin kyllä halunnut että joku tekee asialle lopun!
En missään vaiheessa tykännyt että minua satutetaan; vaan koska en kertonut äidille minne lähden.
Pienestä se kaikki aina alkaa! Älkää eläkö kuvitelmassa että jokkut on vaan raakoja vanhempina. Minun vanhempani alottivat nippailulla ja tukkapöllöllä.
Kovapäisenä minua on sitten tarttenu alkaa kunnolla kasvattaan?
Omaa syytä kai.
Omiin lapsiin en kajoa. Pidän sitä todella heikkona kasvatuksena jos lasta ei saa lopettamaan ilman että lapseen sattuu.
Ja mitä jokkut tässä ketjussa kirjotti kiinnipidosta: SEKIN on rajalla! YHTÄÄN enempää kuin tarvitaan ei saa toista ihmistä riistää vapaudestaan.
Kannattaa lukea enempi lapsen oikeuksista jos ei moista tiedä.
Jos sidot toista aikuista niin sekin on rankaistavaa jos se on yhtään turhaa.
Mutta nämä asiat ei todellakaan ole mitään "minusta" -asioita!
Jos näen yhtään epäilyttävää käytöstä niin ilmoitan siitä. Asia ei minulle kuulu, siksi se onkin poliisin, eläinsuojelun tai lastensuojelun asia.
Kynnys ilmoittaa asioista pitää olla matala! Koski asia sitten rattijuoppoutta tai perheväkivaltaa.
Ja kyllä tämä on ihan sivistyneessä maassa ihmisoikeus -ikään katsomatta. Mikään ei perustele väkivaltaa, se on sitten eri asia jos joku on vaaraksi itselleen tai toisille, mutta niistäkin voi joutua oikeuteen.
Ja hyvä niin!
Vai saatu nauttia rauhan ajasta ? Missäpäin ?.
Montako veljeäsi tai serkkuasi on kuollut sodassa? Montako omaa lastasi on kuollut sodassa? Meidän 70-lukulaisten vanhemmat on ensimmäiset todella pitkään aikaan, jotka voi vastata ei yhtään molempiin kysymyksiin.
Se millä tasolla vastasit, kertoo siitä miten hyvin asiat oikeasti on.
jä sä uskot, että venäläisetkin hyökkäsivät Suomeen, koska meillä annettiin lapsille piiskaa ? Tai että maailmansodat syttyivät sen vuoksi ?
Etelä-euroopassa kai vieläkin on sallittua tukistaminen, mutta eipä nekään sodi. Vai onko mulla jäänyt jotain väliin ? Eikä siellä kyllä ole kouluammuskelujakaan !
lyömiseen, potkimiseen ja hakkaamiseen. Minä olen sitä mieltä että kurilla ja rajoilla lapsista kasvaa parempia, normaali järjellä varustettuja kansalaisia kuin vapaalla kasvatustyylillä ja olen tukistanut lastani jos hän on tehnyt jotain todella väärää useista useista kielloista huolimatta.
Esimerkkinä: lapsi repii koiraa toistuvista kielloista huolimatta todella kovalla voimalla. Useiden kieltojen ja poisnostamisien jälkeen lapsi vielä kerran tempaisee koiralta tukon karvoja, olen pitänyt niskavilloista kiinni ja kieltänyt kovaäänisesti. Lapselta ei irronnut karvaakaan, mutta lopetti koiran kiusaamisen. Miten muuten tilanne olisi pitänyt ratkaista?
En ole menettänyt yöuniani ja lapsi on edelleen oma onnellinen itsensä.
Aiheesta on keskusteltu monestikin kaveripiirissäni ja kukaan ystävistäni ei ole sitä mieltä että tukistus olisi mitenkään kauheaa jos mikään muu ei enää auta.
Minä olen sitä mieltä että kurilla ja rajoilla lapsista kasvaa parempia, normaali järjellä varustettuja kansalaisia kuin vapaalla kasvatustyylillä
- Joo, varmasti. Mutta milloin te tallukat tajuatte, että on useampikin vaihtoehto kuin tukistaminen ja vapaa kasvastutyyli. Ilmeisesti ei koskaan.
Esimerkkinä: lapsi repii koiraa toistuvista kielloista huolimatta todella kovalla voimalla. Useiden kieltojen ja poisnostamisien jälkeen lapsi vielä kerran tempaisee koiralta tukon karvoja, olen pitänyt niskavilloista kiinni ja kieltänyt kovaäänisesti. Lapselta ei irronnut karvaakaan, mutta lopetti koiran kiusaamisen. Miten muuten tilanne olisi pitänyt ratkaista?
No mikä on lapsen ikä? Missä on jäähy? Missä on lelutakavaritkot? Karkkipäivän peruutus? Lapsen rakkain asia pois.
Että sitten kun lapsi laittaa kovimmat panokset piippuun, on itselläkin toimintastrategia mietittynä. Ja rangaistusten pitää olla ennen kaikkea JOHDONMUKAISIA.
eikä meillä ole vielä mitään karkkipäivää, jäähypenkki otetaan kyllä heti käyttöön kun tajuaa jotain sen päälle samoiten tuo lelujen tms. vieminen.
Nyt kyse on siitä että lapsi pitää hauskana leikkinä koiran repimistä, minun puremista jne. ja vaikka kuinka olen kieltänyt topakasti, ei muuta kuin nauraa ja menee uudelleen kädet ojossa koiran kimppuun. Sitten kun pitelen kiinni niskatukasta ja kiellän ja puhuttelen, ilmeisesti ei tunnu hänestäkään hyvältä ja lopettaa touhun.
Mitä sinä tekisit, jos naapuri soittaisi ovikelloa ja napauttaisi luunapin otsaasi ja retuuttaisi sinua hetken tukasta - ihan kasvatusmielessä, kun soitat stereoita liian myöhään yöllä? Ei olisi sinusta väkivaltaa? Mikä tästä käyttäytymisestä tekee oikeutetumman, jos kohteena on lapsi?