Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kannattaako nyt myydä asunto josta saa hyvin voittoa ja mennä vuokralle odottelemaa nettä taantuma tulee?

Vierailija
09.03.2008 |

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taas vaihdatte omistusasuntoon, niin ihan ok ratkaisu.

Vierailija
22/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan laskenut ihan oikein? Jos taas laina + vastike olisi sama 250 000-300 000 asunnolle kuin sen kokoisen asunnon vuokra, niin todellakin kannattaa asua omistusasunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa se isompi asunto. Eihän teidän säästötkään pääse karttumaan, jos alatte maksaa uudesta vuolrakämpästä enemmän kuin nykyisestä laina+vastike. Pahimmassa tapauksessa joudutte ottamaan vielä säästöt käyttöönne.

Jos nyt vain lyhennätte sitä omaa, niin kaikki menee omaan pussiin. Mitään asuntojen hinnan romahduksia en minäkään usko olevan tulossa. Itse ollaan laskettu niin, että jos tämän nykyisen asunnon hinta " romahtaa" , niin sen uuden isomman haaveilemamme asunnon hinta romahtaa suhteessa enemmän.

Vierailija
24/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vuokraa maksaisimme katsomassamme asunnossa 1300e

-ap-

Vierailija
25/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Vierailija
26/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laskea paljonko maksaisitte lainaa + vastiketta jos joudutte ottamaan lisää lainaa. Itsekin asun pk-seudulla ja kyllä täällä saa rivarin hyvältäkin alueelta alle 400 000.

Vierailija
27/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te noita mun viestejä luette vai kirjoitanko jotenkin sekavasti. En ole missään sanonut, että 5% tuottoa voisi saada jostain muualta varmasti. Ainut luku mihin tuo 5% liittyi oli se, että jos vuokra on 5% tai alle vastaavan asunnon hinnasta, niin se on halpa ja tulee omistusasumista halvemmaksi. Eli jos asunnon hinta olisi vaikka 200000 omistusasuntomarkkinoilla, niin siitä 5% on 10000 euroa, joten jos 200000 euron kämpässä saa asua alle 800 euron kuukausivuokralla on se taloudellisesti järkevää. Puhumattakaan, jos oletetaan, että asuntojen hinnat vielä laskee (mä nyt olen ainut, joka siihen uskoo, että Suomi ei ole irrallinen kupla ja se mitä käy USA:ssa tai vaikka Virossa, voi jossain mittakaavassa käydä Suomessakin tai että talous ei olisi ikuisessa nousukaudessa).

Samoin kun puhuin tuosta, että sen asuntoon sijoitetun summan voi sijoittaa muualle, niin en puhunut mistään osakkeista - senhän voi vaikka sijoittaa asuntoonkin, jos uskoo, että asunto on hyvä sijoitus, kyse on vaan lainan määrästä. Voihan sitä vaikka asua vuokralla ja omistaa sijoitusasunnon, jos kokee asunnon fiksuksi sijoitukseksi.

Kun lähdetään vertailemaan omistusasumisen ja vuokra-asumisen kustannuksia, niin yleensä ihmiset yleistää niin paljon asioita, että paljon kustannuksia unohdetaan. Kannattaa ottaa huomioon tosiaan kaikki seikat eikä vain verrata että jos vuokra on suurempi kuin lainojen korot = tekee tappioa. Kyllähän asumisesta on muitakin kuluja kuin lainan korot eli yhtiövastike tai okt asumiskulut. Ja samoin omaa asuntoa pitää remontoida, ei ne putkiremontit, julkisivuremontit, ikkunaremontit tai keittiöremontitkaan ole ilmaisia. Samoin ihmiset unohtaa sen, että jos omaisuus ei ole kiinni asunnossa, niin sen samaisen omaisuuden voi sijoittaa jonnekin muualle ja saada sille tuottoa.

Pitkällä aikavälillä omistusasuminen on kannattavampaa kuin vuokralla asuminen, mutta on syytä muistaa, että se ei sitä aina ole ja vähiten järkevintä se on silloin kun lainaa on _paljon_ tai vaihtaa asuntoa suht usein.

Asumiseen toki liittynee muitakin arvoja kuin raha ja vaikka itse olen tätä mieltä, että nyt vuokralle meneminen on taloudellisesti kannattavaa alle 5% asunnon vuokrasta, en sitä itsekään tee, kun nautin pysyvyydestä lapsien kodissa.

Vierailija
28/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon rahaa heitettynä täysin ilmaan, eikö? Jos maksatte vastiketta ja lainanlyhennystä 1200 euroa, niin siitä ei se " hukkaan menevä osuus" (korko) ole kuitenkaan noin paljoa tossa ajassa.

Vierailija
29/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin teidän asunnon arvo tippuu kolmessa vuodessa tuota 50 tonnia. Ja jos tippuu, niin sitten tippuu, mutta muuttamalla nyt vuokralle kolmeksi vuodeksi menetätte tuon voiton joka tapauksessa. Mä en näe mitään järkeä teidän hommassa ap.

Vierailija
30/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voitosta maksamme autolainan myös pois ja näin jää 700e kk enemmän käteen rahaa kuussa.

-ap-

Vierailija
31/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin kun osa uuden asunnon pääomasta mene autolainan lyhennyksiin.

Vierailija
32/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin vuoden ajaksi. Muuten saatte aloittaa kaiken alusta parin kolmen vuoden päästä. Auton arvo tippuu kuin lehmän häntä, joten se ei mikään varsinainen sijoituskohde ole.

Vierailija
33/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan määrä 200000 eur

Laina-aika 25 vuotta

Kuukausierä 1289 eur

Erien lukumäärä 300 kpl

Korot laina-ajalta yhteensä 186425 eur

Todellinen vuosikorko 6.2 %

Tohon tulee tietty vielä vastike päälle. Toisaalta toi korko on yläkanttiin laskettu ja nythän on taas korot laskussa.

Vierailija
34/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun lainaa ei ole, asuntolainan korkoja ei pysty verotuksessa hyödyntämään! Ehkä kannattaisi skipata se vuokra-asuminen ja koittaa löytää heti seuraavaksi omistusasunto, hinnat ei ehkä kuitenkaan niin radikaalisti tule alas..

Vierailija
35/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kosko 6% ei ole kyllä yläkanttiin laskettu koska korot nousevat kokoajan.

ja jos vastikkeen siihen 1282e vai mitäs se nyt olikaan mutta siis vastike siihen n. 200-300e niin se tekee jo 1500-1600 ja siihen ei ole varaa.

minä olen tällähetkellä kotihoidon tuella ja oeln sitä ainakin vielä 2-3vuotta.

-ap-

Vierailija
36/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette voi tinkiä hieman asunnon sijainnista tms ja ostaa nyt teille sopivaa asuntoa jostain halvemmalta alueelta?

Vierailija
37/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten tarkista faktat ennen kuin teet mitään päätöksiä.

Vierailija
38/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Kerropa ne nykyiset neliöt ja perheen koko.

Vierailija
39/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta 2 aikuista

tulen hullukis kohta tän päätöksen teonokanssa. yritetään tässä miehenkanssa samalla katsoa asuntoja niin vuokra kun omistus ja sopivaa ei löydy kakki liian kalliita.

-ap-

Vierailija
40/48 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli joutuisitte ottamaan lisää lainaa n. 150 000.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä