Ostatko lapselle vaatetta joka koossa?
Mulla on kauhea ongelma. Lapseni on käyttänyt pitkään kokoa 92, mikä on etenkin housuissa vielä sopiva. Useimmat 92 vaatteet on kuitenkin jo vähän pieniä. Esim. viime syksyinen 92 haalari alkaa jäädä lyhyeksi. Ostin keväälle 104 senttisen puvun, mihin lapsi hukkuu. Ei auta, vaikka kääntää ja vääntää, puku on ihan liian iso. En usko, että kasvaa parissa kuussa niin paljon että voisi sitä keväällä käyttää. Muutenkin olen alkanut ostaa 104 senttisiä vaatteita, mutta ne on ihan telttoja lapsen päällä. Tuntuisi hassulta ostaa 98 kokoa, vai kuuluuko lapsella olla joka koon vaatteita? Pitääkö mun vaan alkaa osta 98cm vaatteita, mitkä olis nyt täysin sopivia (mutta kaikissa ei välttämättä paljoa kasvunvaraa).
Kommentit (6)
Käytännössä olen siis ostanut kaikkia kokoja, mutta lapsella on voinut olla samaan aikaan käytössä kolmeakin eri kokoa. Kun eiväthän ne vaatteet mitään vakioita kuitenkaan ole: toisesta menee pieni koko kauan, toisista jää nopeasti pieneksi.
Oma tyttöni on lyhyehköjalkainen, joten housut olen ostanut aina juuri oikeaa kokoa. Paidoissa & mekoissa taas olen ostanut isompaa kokoa. Haalarit yleensä oikeaa kokoa, mutta sadevaatteet taas isompaa jne. Arvioimalle sen tietää...kai ostaessa osaat katsoa näyttääkö vaate lapsellesi isolta vai ei?
Varsinkin 92, 98 ja 104cm on jo pitemmän ajan käytössä. Varmaan joka kokoa noista on ollut puoli vuotta ainakin käytössä. 104cm lähemmäs vuoden jo...
Vähän omituinen kysymys minusta! Tuskin itsekään ostat kokoa L ollessasi oikeasti kokoa S-M?
kun vuoden aikana lapsi ehti kasvaa lähes 2 kokoa. Mutta isompana eivät kasva enää niin nopeasti, joten varsinkin sisävaatteissa on ollut joka kokoa. Kun ne mahtuu reilun vuoden, niin ehtivät usein jo kuluakin siinä ajassa. Varsinkin pojalla menee housunpolvet puhki. Joten jos olisin ostanut paljon kasvunvaraa, niin housut olisi puhki ennen kuin ovat edes sopivat. Sen sijaan ostan jo seuraavia kokoja varastoon aina alennumyynnteistä, niin ei tarvitse juuri normaalihintaisia ostaa.
Ärsyttää että monissa vaatteissa ei ole joka kokoa, vaan on esim. 110/116. Varsinkin housuja ei oikein voi pitää liian pitkinä, eikä suorat lahkeet pysy käänteillä. Harmi kun resorilahkeet eivät ole muodissa.
Joitain tosin huomattavasti vähemmän kun toisia, kun on tullutkin kasvuspurtti. Ei siis vaihdeta koko varastoa tietenkään kerralla vaan sitä mukaa kun käy pieneksi pistetään pois ja ostetaan sopivaa tilalle.
Muutenhan lapsi joutuu kulkemaan suurimman osan aikaa joko liian pienissä tai liian suurissa vaatteissa. Mutta vähemmän aikaa siis sopivissa. Kokojen hyppäykset on noinkin jo melko isoja, saati sitten, jos hyppäisi jonkun koon välistä. Ei ole oikeasti ikinä tullut edes mieleen, ja avasin tän ketjun, kun en edes ymmärtänyt mitä tuo otsikko tarkoitti. Mutta viestistähän se sitten selvisi.