Kettu-testi?
Tyttömme läpäisi Kettu-testin lähes täysin pistein. Ei lto sitä kuulemma ollut hetkeäkään epäillyt, sen verran tarinaniskijää tytössä on. Ja hienosti hoitajat osasivat "myydä" testin tytöllemme: tyttö ei ollenkaan tajunnut olevansa testattavana vaan sai kertoa, mitä kuvissa tapahtuu ja leikkiä.
Kommentit (20)
Joo, ymmärsin, että Kettu-testi on tavanomainen kielellistä kehitystä mittaava testi. Mutta meille sanottiin nimen omaan, että ko. päiväkodissa (Helsingissä) testataan rutiinisti lapset, joiden kotona puhutaan muutakin kuin suomea.
Lto:n mielestä testi oli tyttäremme kohdalla jokseenkin turha, koska tytön kielelliset taidot olivat jo ehtineet tulla tutuiksi eikä kukaan koskaan ole havainnut mitään ongelmiin viittaavaakaan. No, onpahan nyt virallisesti saatu mitatuksi. En siis mitenkään loukkaantunut testin tarjoamisesta, kunhan ihmettelin.
Eli sen avulla löydetään myös kielellisen kehityksen häiriöitä... Ei siis kytätä vain mokuperheiden lasten kielen kehitystä. Kielellisessä kehityksessä voi olla häikkää vaikka olisit supisuomalainen.
Esikoisemme (4 v.) aloitti uudessa päiväkodissa, ja aloituskeskustelussa tuli esiin, että tytölle tehdään jossain vaiheessa kielitaitoa kartoittava Kettu-testi. Olin hieman ihmeissäni, kun ei olla ennen tähän törmätty, mutta lto sanoi tämän olevan rutiininomainen toimenpide. En tietenkään pistä sitä pahakseni, mutta tuntuu hieman oudolta, tyttärellämme kun suomi ei ole kakkoskieli vaan äidinkieli (vietnam on isänkieli). Kielellinen kehitys (suomen osalta) on tyttärellä edennyt ikäisiään nopeammin.
Onko muilla kokemusta testistä?
En ole koskaan kuullutkaan moisesta testistä. :oO Toki ihan ok asia, jos testataan - mikäs siinä, mielenkiintoista tietoa, vaikka itse jo tietäisikin lapsen kielitaidon olevan sujuvaa, mutta mikähän juttu tuo tosiaan on. En ole koskaan kuullut kenenkään mainitsevan tuollaisesta testistä. Neuvolassakaan kukaan ei pahemmin kiinnittänyt huomiota siihen, että lapsen kotona puhutaan kolme kieltä - eikä sen kummemmin päiväkodissa tai koulussakaan.
Meillä on sen verran kiinnitetty kaksikielisyyteen huomiota, että jotkut opettajat kieltävät englannin puhumisen tarhassa. Tätä ei ole sanottu meille, vaan lapset ovat kertoneet tällaisista kielloista. Muuten en ole koskaan kuullut, että päiväkodissa kieltä testattaisiin.
Täällä meilläpäin tehdään 5-vuotisneuvolassa KEHU-testi, mutta se tehdään ihan kaikille lapsille, ihan supisuomalaisillekin. Siinä ei pelkästään testata kieltä, vaan lapsen kehitystasoa kokonaisvaltaisesti, jotta jos lapsi tarvitsee jollain osa-alueella tukea, sitä voidaan antaa.
Olisiko kyse samantyyppisesta jutusta?
Se tehdään siellä kaikille lapsille jossain vaiheessa.
En muista yhtään, että missä vaiheessa ja miten , kun noita meidän lapsia on ollut siellä niin monta ja niin monen vuoden ajan.
Kettu-testi on kehitetty testamaan 3 vuotiaiden suomenkielisten lasten kielen kehityksen eri osa-alueita. Testissä testataan mm. nimeämistaitoa, kertomistaitoa ja käsitteiden tuntemusta (värit, suunnat). Joissain päiväkodeissa testataan kai kaikki lapset kolme vuotiaina ja joissain vain osa lapsista. Kettu-testiä on myös käytetty maahanmuuttajalasten suomen kielen kehityksen kartoituksessa mutta vasta isommilla 5-6v lapsilla.
Kettu-testi on ihan kiva juttu lapselle, ei kannata huolestua mitenkään, saa kivasti yksilöaikaa open kanssa.
nim. muutaman kettu-testin tehnyt ope
Kiitos vastauksista, etenkin hayat77. Se vain vähän mietityttää, onko tyttäremme yhteistyöhaluinen vai jääkö ihmettelemään " tyhmiä kysymyksiä" ... No, eivätköhän hoitajatkin saa jonkinlaisen näppituntumaa tytön kielitaidosta. Kyseinen päiväkoti on muuten Helsingissä; aiemmissa hoitopaikoissa täällä en ole testistä kuullut.
Nyt vähän aikaa sitten hänellekin tehtiin kyseinen testi, meidänkin pk on Helsingissä. Hoitaja kertoi, että testi tehdään kaikille maahanmuuttaja taustaisille lapsille. Testissä selvitetään kielitaitoa ja jos tarvetta ilmenee, niin sitten " joutuu" suomi toisena kielenä-kerhoon.
Minäkin vähän ihmettelin kun hoitaja asiasta kertoi ja kyseli poikamme suomen kielen taitoa ja äidinkieltä(!). Poikamme äidinkieli siis on suomi ja isänsä kanssa puhuu kurdia. Testissä tulikin sitten lähes täydet pisteet. :) Nyt poikamme ryhmässä järjestetään tämä suomi toisena kielenä-kerho. Kerhossa on lapsia, jotka ovat täysin ulkomaalaisia. Tuntuu oudolta, että moku lapset rinnastetaan heihin.
Mun poika on kolme vuotias ja ollut päiväkodissa jo 2 vuotta, päiväkodin täyttämiin papereihin neuvolaa varten oli laitettu , että " tarvitsee tukea suomen kielessä" siis suomi on mun lasten ainoa kieli mitä puhuvat, osiossa kielen kehitys oli päiväkodin ope laittanut täydet pisteet :) Se riittää et lapsen nimi on vaikka Ahmed tai Mohamed niin lapsi tarvitsee kettu testin ja suomi 2 kielenä kerhon .
nyt 2v10kk sai tarhasta (Helsingissä) nivaskan papereita jotka pitää täyttää. Ihmettelin tarhasta mikä paperi oikein on, koska etusivulla lukee näin: SUOMEN KIELEN OPPIMISEN SEURANTA PÄIVÄKODISSA suomea toisena kielenä puhumaan oppiville ja kaksikielisille lapsille. En tiedä onko tämä se Kettu testi.
Paperi aletaan täyttää kun lapsi täyttää 3v ja sillä tarkastellaan juuri mahdollisia kielellisiä häiriöitä. Kysymykset ovat kyllä meille ihan vääriä, koska meillä lapsen äidinkieli on suomi, jota puhuu niin kotona minulle, isälleen ja vanhemmille (suomalaisille) sisaruksilleen ja myöskin isälleen. Isänsä puhuu ja vastailee hänelle turkiksi.
Tässä paperissa on vaan niin älytöntä kun katsoo noita testattavia juttuja esim. esittää kysymyksiä, ymmärtää esim. mennään ulos, laita lelut laatikkoon, käyttää suomen kieltä ketoessaan tarpeistaan jne. Ei näillä ole omasta mielestäni mitään tekemistä lasten kanssa, jotka puhuvat suomenkieltä pääkielenään.
Juu, on varmaan aika eri tilanne lapsella, joka todella oppii suomea vasta kodin ulkopuolella, kakkoskielenä kuin esim. meidän lapsillamme, jotka omaksuvat jo kotona samanaikaisesti kaksi kieltä.
Maahanmuuttajataustaisia(kaan) lapsia ei voi niputtaa yhteen. Joillakin on perheessään käytössä vain yksi kieli, joillakin kaksi tai enemmän. Jotkut oppivat valtakieltä (suomea) jo kotona, jotkut vasta päiväkodissa tai kavereilta. Joillakin on mahdollisuus tukea ei-valtakielen kehitystä laittamalla lapsi senkieliseen päiväkotiin tai kouluun, kun taas joillekin on luvassa koulussa toisen kielen opetusta 2 tuntia/viikko, jos sitäkään.
Selmanur:
Tässä paperissa on vaan niin älytöntä kun katsoo noita testattavia juttuja esim. esittää kysymyksiä, ymmärtää esim. mennään ulos, laita lelut laatikkoon, käyttää suomen kieltä ketoessaan tarpeistaan jne. Ei näillä ole omasta mielestäni mitään tekemistä lasten kanssa, jotka puhuvat suomenkieltä pääkielenään.
Onpa kummaa... onkohan nyt mennyt Helsingin päivähoidossa vähän yli tämä suomi toisena kielenä innostus? Vielä jotenkin ymmärrän jos lapsi kerran testataan, koska joskushan voi käydä niin että kaksi kieltä perheessä hidastaa lapsen kielen kehitystä, mutta että ihan lomakkeita ja opetusta, huh huh. Eipä taida opet oikein ymmärtää kaksikielisyyden päälle...
Me asumme Helsingissä. Siskokset menivät ensimmäiseen päiväkotiin, kun nuorempi oli 3v2kk ja vanhempi oli 4v6kk. Heille ei tehty siellä mitään kielitestiä.
Viime syksynä he joutuivat vaihtamaan päiväkotia, koska vanhempi meni esikouluun. Sekin on täysin suomenkielinen päiväkoti. Sielläkään ei ole tehty kielitestiä.
Kummassakin päiväkodissa on ollut opettajia, jotka ovat valittaneet LAPSILLE (eivät minulle), että he eivät saisi puhua keskenään englantia. He puhuvat keskenään enimmäkseen englantia, mutta käyttävät välissä suomenkielisiä sanoja, jos eivät muista vastaavaa englanninkielistä (minä en tykkää tästä sekokielestä lainkaan ja toivon, että ajan myötä he puhuvat puhtaasti kumpaakin kieltä).
Minä itse olen iloinen, että tällaisia testejä ei heille ole tehty. Mielestäni menee vähän liiallisuuksiin, jos kaksikielisetkin joutuvat S2-ryhmään.
En ole nimittäin koskaan tajunnut, että omatkin lapset ovat maahanmuuttajataustaisia! Onhan heillä selän takanaan useinkin tuo maahanmuuttajaisukki, mutta mä kun olen suomalainen ja Suomessa asutaan, niin kuvittelin että " luokitellaan" suomalaiseksi. Olen luullut, että maahanmuuttajataustaisia ovat täällä pitkään asuneet (ehkä jo kansalaisuudenkin saaneet) maahanmuuttajat ja sellaiset lapset, joiden kummatkin vanhemmat ovat maahanmuuttajia (eli siis taustalla paljon vahvemmin se toinen, mahdollisesti erilainen kieli ja kulttuuri kun mitä täällä olevissa mokuperheissä yleensä).
Ihan ootee menee, mutta olisipa mielenkiintoista tietää, että miten poliisi määrittele tämän homman. Nimittäin sillä tapaahan saadaan äkkiä tosi muhkeat negatiiviset tilastot jos maahanmuuttajataustaiseksi vaikka rikostilastoissa lasketaan kaikki jonka verissä vähänkin " ei suomalaista" -verta virtaa ja toisaalla kuitenkin lehdistössä mielletään maahanmuuttajataustainen enempi kuten mä olen ajatellut.
Ja asiaan. Lapset on kotihoidossa vielä, mitään en ketuista tiedä. Mutta meillä pojalla on kielenkehitys selvästi jäljessä kyllä. Tosin aika sataprosenttisesti veikkaan, että jos laitettaisiin ihan normaaliin suomenkieliseen päiväkotiryhmään, niin ottaisi nopsaan ikäisensä kiinni. Kun taas tuollainen S2-kerho vaan luultavasti jarruttaisi kehitystä edelleen. Koska kieli ei todellakaan ole mikään kakkonen, vaan ihan ykkönen, joskin hidas sellainen.
Mutta tosiaan, annetaankohan moiset paperit täytettäviksi myös suomenruotsalaisille lapsille?
Onhan se hyvä, että lapsen kielen kehitystä seurataan. Joku oppii kolmekin kieltä samanaikaisesti, mutta toinen voi mennä niistä enempi sekaisin. Siis varsinkin jos vanhemmat eivät ole johdonmukaisesti käytössä esim. Niin sikäli tuollaiset paperit ovat ihan ok, jos niiden avulla muka selviäisi jotain mitä neuvola/vanhemmat eivät muuten hokaisi. Epäilen. Vaan tuollaisiin S2-kerhoihin ei mun mielestä " S1-lapsilla" ole mitään asiaa, sekoittavat enemmän vaan.
Jomar:
Mutta tosiaan, annetaankohan moiset paperit täytettäviksi myös suomenruotsalaisille lapsille?
Tätä mäkin mietin. Useinhan suomenruotsalaiset lapset menevät ruotsinkielisiin päiväkoteihin ja kouluihin ja ruotsin tukeminen nähdään tärkeänä, kun se ei ole ympäristön valtakieli.
Mä heräsin jokunen vuosi sitten tuohon " maahanmuuttajataustaisuuteen" . Monitori-lehdessä tai jossain vastaavassa oli juttua maahanmuuttajataustaisista lapsista koulussa ja määritelmän mukaan lapsi oli maahanmuuttajataustainen, jos edes jompikumpi vanhemmista on on tullut Suomeen maahanmuuttajana. Mun muistaakseni on enemmän sellaisia lapsia, joilla toinen vanhemmista on etnisesti suomalainen ja toinen ulkomaalaistaustainen kuin sellaisia, joiden molemmat vanhemmat ovat ulkomailta lähtöisin.
Me ollaan helpottuneita, kun esikoisen kielen kehitys on sujunut sen verran hyvin. Kielen kehityksen häiriöiden riskiä lisäävät hänen kohdallaan myös ennenaikainen syntymä ja sikiöaikainen kasvuhäiriö. Mahdollisten ongelmien ilmaantuessa saatettaisiin kiinnittää huomiota ainoastaan siihen, että kotona puhutaan kahta kieltä ja unohtaa muut riskitekijät.
Sieltä löytyi vuodelta 2005 paljonkin asiaa kettu-testistä. Eli niihin aikoihin tämä juttu on kehitelty. Tässä on kuitenkin maahanmuuttajataustaisen lapsen määritelmä:
" Lapsi, jonka kumpikin vanhempi puhuu äidinkielenään
muuta kuin suomea tai ruotsia, on maahanmuuttajataustainen lapsi."
Tässä on linkki yhteen lähteeseen, missä puhuttiin kettu-testistä ja mistä otin tämän määritelmän:
http://www.hel.fi/wps/wcm/resources/file/eb3ffa4a9a5d386/8_tyokalupakki…
tuhve:
Sieltä löytyi vuodelta 2005 paljonkin asiaa kettu-testistä. Eli niihin aikoihin tämä juttu on kehitelty. Tässä on kuitenkin maahanmuuttajataustaisen lapsen määritelmä:" Lapsi, jonka kumpikin vanhempi puhuu äidinkielenään
muuta kuin suomea tai ruotsia, on maahanmuuttajataustainen lapsi."Tässä on linkki yhteen lähteeseen, missä puhuttiin kettu-testistä ja mistä otin tämän määritelmän:
http://www.hel.fi/wps/wcm/resources/file/eb3ffa4a9a5d386/8_tyokalupakki…
Itse olen kyllä ajatellut poikaamme olevan ihan samalla viivalla noissa koulu- ja kieliasioissa, kun ne lapset joissa molemmat vanhemmat puhuvat suomea...
Eli sen avulla löydetään myös kielellisen kehityksen häiriöitä... Ei siis kytätä vain mokuperheiden lasten kielen kehitystä. Kielellisessä kehityksessä voi olla häikkää vaikka olisit supisuomalainen.