Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään tosi koyhää akateemista opiskelijaa. Aina on puhetta miten heillä menee huonosti

Vierailija
07.03.2008 |

mut en ole vielä tormännyt todella vähävaraista.

Monella on varakkaat vanhemmat ja omistus autot ja kivat asunnot jne.

Rahaa tulee vanhemmilta ja sossulta ja tietenkin ei ole lainaa ja valitetaan lähes kaikesta.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänenkin vanhemmat muuten akateemisesti koulutettuja, mutta isä oli hylännyt perheen ja lama vienyt talon ja äidillä oli paljon pahoja sairauksia. Ystäväni oli todella tiukilla opiskeluaikana. Otti kaikki mahdolliset lainat, kävi kok oajan töissä ja eli todella niukasti. Sitten vielä sairastui itse vakavasti ja varmaan sai jotain tukia lääkkeisiin, mutta ei voinut tehdä samalla lailla töitä kun ennen. Silti valmistui vain hieman yli määräajan kiitettävin arvosanoin. Häntä kyllä kunnioitan todella paljon. Suurimmalla osallahan se " köyhyys" opintovuosina on todella suhteellista, näin ainakin Helsingin yliopistossa.

Kun puhutaan köyhistä opiskelijoista, niin minulla on aina tämä sitkeä sissi ystäväni mielessä. He eivät siellä varmaan paljon elämöi, mutta yliopistolla voi olla myös TODELLA köyhiä opiskelijoita.

Vierailija
22/23 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen duunariperheestä (äiti siivooja, isä metallimies), enkä ole saanut muuta avustusta opiskeluun kuin sen, että äiti kävi joskus kylässä käydessä kaupassa ja sain muutaman kymmenen markan edestä hieman ruokaa. Rahaa en ole saanut markkaakaan, mutta ihan hyvin selvisin, kun kävin opiskelujen ohella töissä. No joo, lainaakin tuli otettua silloin, kun lähdin vaihto-opiskelijaksi...

Useimmat kaverit eivät saaneet tai eivät ainakaan kertoneet saavansa rahaa tai mitään muuta vanhemmiltaan. Opiskelin Tampereella ja tiedän kyllä muutamia henkilöitä esim. HKKK:sta, jotka saivat vanhemmiltaan rahaa, auton jne. Ehkä pääkaupunkiseudulla on eri tilanne, mutta täällä " maalla" tuollainen " pappa betalar" -meninki on harvinaisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä varmaan vois googlata, itse en muista mikä oli lopputulos. Muistaakseni aika monet saivat vanhemmilta apuja, mutta ei kovin suuria. Keskimäärin opiskelijat ei ehkä kovin varakkaita ole.

Mutta ihan hurjia on teidän ennakkoluulot. Miksi heti mainitaan oikis ja kauppakorkea kun puhutaan vanhempien tuista? Miten se vaikuttaa vanhempien maksamiin tukiin missä tiedekunnassa/koulussa opiskelee?

Ja jotta voin lisätä vettä myllyyn niin tuon nyt ilmi, että minä ja mieheni saatiin kyllä reilusti tukea vanhemmiltamme. Ja oikeastaan myös kaikki kaverimmekin. Mutta kai olisimme saaneet vaikka en oikiksessa olisikaan ollut tai jos mieheni olisi jossain muualla kuin Hankenilla opiskellut?

Kiinostaisi vain tietää miksi aina yleistetään. Tämä on vähän sama kuin joskus olen naureskellut av:lla olevia keskusteluja näistä suomenruotsalaisista. Voi sitä yleistyksen ja kateuden määrää!!!