Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko täällä monikko-odottajia?

07.03.2008 |

sain juuri kuulla, että meille on tulossa kaksoset..

tunteet vaihtelevat riemusta äärimmäiseen huoleen raskauden sujumisesta ja ennenaikaisuudesta..

laskettu aika on meillä 22.10, ja tänään on siis rv7+2.

alkumetreillä vielä mennään, mutta löytyisikö raskauden ajaksi juttuseuraksi ja vertaistueksi muitakin monikko-odottajia?

-ennis- rv7+2

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tällä hetkellä kaksosodottaja mutta oli pakko tulla onnittelemaan! Itselläni on kaksoset, jotka ovat jo 7-vuotiaat eskarilaiset. Hyvin on silti vielä muistissa nuo alkutunnelmat. Nyt odotan neljättä - ja tällä kertaa vain yksi tulossa.

Oletkin ehkä jo käynyt tutustumassa Helsingin monikkoperheiden nettisivuihin (www.hmp.fi), jos et vielä ole ehtinyt kannattaa käydä. Sieltä löytyy varmasti vertaistukea ja juttuseuraa samassa tilanteessa olevilta.

Onnea vielä kovasti odotukseen! Tuplien odottaminen on vielä kaksinverroin jännittävämpää kuin yhden :)

Vierailija
2/6 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole vielä ehtinyt tutustumaan noihin muihin sivustoihin..

meillä on tulossa 3. ja 4. lapset. esikoinen täyttää elokuussa 4 ja kuopus täytti just vuoden.

jotenkin tuntuu, että tässä raskaudessa asiat menee kuitenkin ihan eri tavalla kuin aiemmissa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin " yksösraskauksiin" verrattuna odotus tuntui etenevän pikakelauksella. Kun vatsa lähti kasvamaan, se sitten kasvoi hurjaa vauhtia. Itse jäin sairaslomalle kun 27 vkoa oli täynnä ja silloin vatsa oli jo saman kokoinen kuin yhdestä ihan loppumetreillä.

Meillä tuplat päättivät syntyä jo 34+5, mutta olivat onneksi hyvänkokoisia viikkoihin nähden (2.3kg) ja pääsivät kotiinkin jo 1,5 viikkoisina. Lääkärit sanoivatkin että tuplat ovat valmiimpia aikaisemmin.

Huomattavasti tiiviimmässä seurannassahan sitä tuplaodottaja onkin, ultrassa pääsee käymään monta kertaa raskauden aikana. Toisaalta se oli ihan mukavakin, pysyi paremmin itselläkin varmuus siitä miten mahassa voidaan.

Teistä tuleekin sitten kerralla suurperhe :)

Vierailija
4/6 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurperhe tosiaan =)

pitäis tila-autoakin alkaa kattelemaan..

mielellään sellaista jossa olisi vielä tavaratilaakin.

vielä on pää ihan pyörällä. kyllä mä tätä osasin epäillä, mutta varsinaisesti tänään ultrassa varmistui molempien syke, joten aika tuoretta kaikki vielä.

mistähän saisi tietoa kaksosraskauden riskeistä, etenkin siitä ennenaikaisuudesta?

ja siitä, millaisia vauvat ovat, vaikkapa synnyttyään rv35+.

..ja kuinka paljon on mahdollisesti odotettavissa terveydellisiä ongelmia..

-e-

Vierailija
5/6 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti kun lapsia on ollut kolme, en ole meitä vielä suurperheenä pitänyt. Kai se sitten on jonkunlainen raja kun ei enää normaaliin henkilöautoon mahduta... Se auton vaihto meilläkin edessä mutta ajateltiin katella rauhassa syksyyn asti (jolloin tämä neljäs sytymässä). Ei ole ihan yksinkertainen juttu löytää sellainen johon mahtuu koko porukka tavaroineen. Teillä vielä isompi haaste kun pitäisi saada tuplakärrytkin matkaan :)

Siellä Helsingin monikkoperheiden sivuilla on tosi hyvät tietopaketit kaksosraskaudesta, löytyy varmasti paljon tarpeellista tietoa. Pääkaupunkiseudulla HMP järjestää myös perhe- ja synnytysvalmennuksia monikko-odottajille, ja itse koin ne hyviksi. Muualla Suomessa en tilanteesta tiedä, mutta paikallisyhdistyksiä on ympäri maata.

Oman kaksosraskauteni selvittyä (viikolla 14 ultrassa) neuvolasta en juuri mitään tietoa saanut. Neuvolath tuntui menevän jotenkin paniikkiin koko jutusta, hoki vain koko ajan kuin synnytyssairaalan äpkl hoitaa varsinaisen seurannan. Toivottavasti sinulla on osaavampi neuvolahlökunta! Nyt olen itse neuvolassa käydessäni kiikuttanut sinne monikkoperhe yhdistyksen lehtiä ja pyytänyt terkkaria tilaamaan monikkoperheiden oppaita neuvolaankin. Äpkl:n seuranta oli onneksi asiantuntevaa ja sieltä sai vastauksia kysymyksiin. Näin nettiaikana niitä onneksi löytää helposti itsekin.

Vierailija
6/6 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on masussa kaksoset rv 29+4, LA 19.5. Ovat meidän lapset nro 3. ja 4 ja ihan on ylläri kaksoset eli ihan puskista tuli. Ei siis kummallakaan ole suvussa yhtään kaksosia. Kaksoset paljastuivat meille np-ultrassa rv 13 ja olin aika shokissa muutaman viikon. Nyt ajatukseen on jo suurin piirtein tottunut. Esikoinen täyttää kesäkuussa 4 ja pikkukakkonen on about 2,5v. kaksosten syntyessä.

Veikkaan, että saat odotusajan kyssäreihin hyvin vastauksia just tuolta www.hmp.fi saitilta ja sitten tietty tuolla tän foorumin monikkoperheet palstalla on kaikennäköstä keskustelua arjenvinkeistä, autovertailuihin ja synnytyksestä palautumiseen. Mulla on itsellä mennyt muuten ihan Ok paitsi, että pahoinvointi oli vähintään tripla ja raskausdiabetes pahempi kuin koskaan. Maha on jo ihan sen kokonen kuin yksösodottajilla on lopussa ja ihan pelkkää vauvaakin on masussa jo kolmisen kiloa.

Tsemppiä!

:) Kyrk@ & Tiitiäiset rv 29+4