Miten kukaan ikinä on päässyt yliopistoon?! D:
Olen katsellut noita sisäänpääsyprosentteja ja oma olo on toivoton!
Lähes joka linjalle on pääsyprosentti 5-15%.
Onko mitään toivoa tällaisella tavallisella ihmisellä? Mitä se vaatii?
Olen lähinnä kuullut, että oikeustiteelliseen on vaikea päästä ja se vaatii kovaa pänttäystä, mutta siellä sisäänpääsyprossat ovat sentään n. 15, eli enemmän kuin monessa " tavallisemmassa" !
Esimerkiksi kirjallisuustieteitä pääsee lukemaan n. 6%, filosofiaa n. 8%, psykologiaa 8%, lääketiedettä 9% (perustuu edellisvuosien tilastoihin), historia 10%, lastentarhanopettaja 10%, suomen kieli 20%, englannin aineenopettaja 10%, biologia 8%, eläinlääketiede 9%...
Kommentit (26)
Mä pääsin sisään paikkaan, johon pääsi 6%. Ja arvaa mitä, ihan taviksia me ollaan. Voin myös kertoa, että pois pääseminen oli vielä hankalampaa.
Aina sinne joku pääsee ja aivan hyvin se voit olla sinä! Muista, että prosentit vievät harhaan. Kaikki eivät yritä tosissaan, moni tulee siis vain tsekkaamaan tilanteen yrittääkseen myöhemmin uudestaan. Ja kaikki nämä näkyvät prosenteissa.
Tsemppiä. Älä lannistu. Lue joka päivä edes vähän! Osaa kirjat ulkoa pääsykokeissa ja ymmärrä myös, sitten voit unohtaa ne ja keskittyä opiskeluun.
Eipä sinä mitään oikotietä ole. Mutta kannattaa pitää silti mielessä, että aina sinne kuitenkin JOKU pääsee. Se voit ihan hyvin olla sinä!
mutta lukemalla pääsee. Minäkin opettelin ulkoa pääsykoekirjat, yo-todistus keskitasoa. Ihan tavallisia ihmisiä ovat kaikki opiskelukaverinikin :)
Otat kirjat käteen ja alat lukea. Luet paljon. Niin pergeleesti. Sitten tiedät lukeneesi tarpeeksi, kun voit unissasi lukea kirjoja, koska osaat ne ulkoa.
Tässä lyhyt valmennuskurssi, sisäänpääsyprosentti about 95%. Jos et nyt aivan dille ole (äo alle normaalin).
T: Maisteri
Itse opiskelin linjalla, johon pääsi 8 % hakijoista. 40 sisäänotetusta 5 oli päässyt ekalla hakukerralla.
Tuntuu vaan niin uskomattoman mahdottomalta.
YO-todistuskin on keskinkertainen, joten ei apuja siitäkään. Täytyy vain olla parempi kuin 95%, että pääsee sisään, hehheh! :)
No ehkei se ole MAHDOTONTA jos tekin kerran olette vain tavallisia ihmisiä, ettekä superälykkäitä ja norsunmuistisia huippuoppilaita.
ap
Minä, joka pääsin sinne kuuteen prosenttiin sisään olin magnan ylioppilas ja keskiarvo jotakin kasia vissiin. Eli en mikään huippunero. Mutta ekalla menin sisään, kun luin niin perkeleesti (anteeksi kiroilu).
Eli jos tuntuu, ettei jaksa paria kuukautta panostaa täyspäiväiseen lukemiseen pääsykokeita varten, niin kannattaa miettiä, miksi edes hakee. Odotettavissa on viisi vuotta pänttäystä, ja meidän alalla ainakin kaikki kirjallisuus on englanniksi.
voit vapaasti opiskella avoimessa yo:ssa. Voi parantaa mahdollisuuksia päästä oikeeseen yo:oon.
Moni pistää papereita vaikka minne, mitään yhteishakua kun ei ole, ja haku jää kesken kun jonnekin pääsee, tai paikkaa ei ota vastaan vaikka sen saakin.
Joten todellisuudessa hakijoista pääsee sisään kuitenkin aika iso osa, kun yhdistelee kaikki ylioppilaat, ja kaikki yliopistot.
Mä opiskelin joensuussa ja sissänpääsyprosentti tässä pääaineessa (yhteiskuntatiede) oli varmaan jotain 20%:n luokkaa.
Sattumaa tai ei, mutta olin pääsykokeen paras!
Se on siitä hyvä aine päästä kun siinä ei tarvitse esseitä kirjoittaa, pitää vain olla raakaa tietoa ja sivistystä.
Yliopistoon pääsee, jos niin päättää ja lukee.
(Germaaninen filologia). Poispääsyn kanssa onkin vaikeuksia.
Novellejako?
Vai onko se pelkkää kielioppia?
päästä, kyllä pk:ssa kirjoiteaan montakin esseetä.
T: sisälle päässyt
Ei tarvitse päntätä, riittää että on matikkapäätä. Sama juttu teknillisissä korkeakouluissa.
Terveisin molempiin päässyt ja TKK:lta jopa valmistunut
Juu, ei se vaadi kuin kunnon istumalihakset ja puolesta vuodesta muutamiin vuosiin aikaa lukea (riippuu tietty mihin haet ja millaiset pääsykoekirjat/pääsykoe on).
Ja ihan sieltä poiskin pääsee. Tai no, jatko-opintoja teen nyt, eli ehkä en pois ole päässytkään;). Ala kun on niin mielenkiintoinen, että on halu tietää vielä enemmän.
Tai kirjallisuutta opiskelin enkä päässyt, englantia pääsin ihan tuurilla. Johtui myös hyvistä lukio- ja yo-papereista.
Poispääsyyn menikin sitten 13 vuotta :D
Kun osaa fyssaa ja matikkaa, niin opiskelupaikan saa helposti. Ja hyväpalkkaisen työpaikan.
Älä vaan ala lukea mitään humanistihömppää, sillä valmistuu vain kortistoon tai alipalkatuksi pätkätyöläiseksi.
Sainkin sitten valita kolmesta yliopistosta, sillä pääsin Vaasaan, Ouluun ja Jyväskylään suomea lukemaan. Tästä tosin on jo kymmenen vuotta aikaa.