Np-ultra vasta viikolla 14!
Onko kukaan muu käynyt niskapussi-ultrassa vasta viikolla 14? Kyseisestä ultrasta on kauhean erilaista tietoa mm. netissä. Osassa sanotaan, että pitää käydä ennen 13 viikkoa osassa taas ettei saa käydä ennen 13 viikkoa... ym. Esikoisesta kävin jo 12+6.
Nyt huolestuttaa, onko toi liian myöhäinen ajankohta? neuvolasta sanoivat, että vielä ehtii.
soiliina ja maha-asukkiII 10+1
Kommentit (11)
Jos tarkoitit 14. viikolla (eli 13+) niin ehtii vielä. Neuvolan nt-ultra-lehtisessä ainakin sanotaan, että niskaturvotus on mahdollista katsoa 11+0 - 13+6
14+0 on periaatteessa jo vähän myöhäinen ajankohta ja niskaturvotus alkaa siinä kohden häviämään. Tokihan sikiö voi aina olla jokusen päivän pienempi kuin menkoista lasketut viikot.
Itse kävin ekasta niskaturvotusuä:ssä vasta jokusen päivän päälle 14 viikkoa ja yksityisellä. Ajan piti olla alunperin 13+, mutta lääkäri joutui sitä siirtämään. Silloin lääkäri kyllä sanoi, että vaikka periaatteessa " viralliset" nt-ultra viikot on jo vähän ohi, niin jos jotain olisi selvästi pielessä (eli niskaturvotusta olisi ollut reilusti), niin kyllä siitä olisi vielä jäänteitä näkyvillä.
Tästä toisesta kävin nt-ultrassa 13+2 ja oli siis vielä ihan hyvä aika käydä.
Tässä suora lainaus:
" Varhaisemmassa tutkimuksessa, viikoilla 10-14, mitataan sikiön koko, jonka perusteella kyetään määrittämään raskauden kesto ja tarkentamaan laskettua aikaa. Tutkimuksessa selviää myös sikiöiden lukumäärä. Samalla tehdään alustava sikiö rakennetarkastelu.
Mikäli nainen toivoo kromosomihäiriöriskin (Downin oireyhtymän) seulontaa, tutkimus pitää tehdä 10.-12. raskausviikolla. Silloin mitataan sikiön iskan ihonalaisen kudoksen paksuus, s. niskaturvotus. Kokonaiskartoitusta vartn tarvitaan lisäksi äidin seeruminäytteestä hormoni- ja valkuaisarvot. Kaikkien tutkimusten arvot ja äidin ikätieto syötetään tietokoneeseen, joka laskee, onko raskaudessa suurentunut kromosomihäiriön riski. Tällä ns. varhaisraskauden yhdistelmäseulonalla löydetään noin 80-90 % raskauksista, joissa sikiöllä on Downin oireyhtymä.
Tämä seulontammenetelmä ei kuitenkaan anna kovi luotettavaa tietoa monikkoraskauksissa eikä silloin kun raskaus on kestänyt yli 13 viikkoa. Näissä tapauksissa tyydytään niskaturvotuksen antamaan tietoon. Tällä tavoin löytyy noin 50-60 % Down-raskauksista."
Asiantuntija Pirkko Ämmälä, lääketieteen ja kirurgian tohtori, naistentautien, synytysopin ja perinatologian erikoislääkäri.
Eli ei ole niin luotettava, jos tehdään tuon 13. rv jälkeen.
Tytteli-83
Mä kävin np-ultrassa rv. 13+1 ja ihan ajallaan hoitui.
Joo, ekaa odottaessa olin 13+3. Jorvissa kävin. Siihen aikaan (2002) käytäntönä oli täälläpäin, että ultra on viikolla 13-14. Muistaakseni tokaa odottaessa oli jo hieman aikaistettu (olisikohan ollut suositus 12-14 tms), itse olin 12+6. Ja nyt olikin sitten reippaasti aikaisemmin tämän uuden seulontamenetelmän takia.
En tiedä miksi ovat nykyään noin tarkkoja ajankohdasta. Muistaakseni vielä pari vuotta sitten oli välys pidempi kuin tuo viikko.
Kummallista muuten, että eri paikoissa on näinkin suuria eroja np-ultran ajankohdan suhteen..
Joensuussa asuessani np-ultra tehtiin rv 10-14, itse menin juuri tasan 14+0 ja oli jo hieman hankaluuksia mitata arvo. Lappeenrannassa taas ultra tehdään rv 10-12.
Tytteli-83
taas sanottiin neuvolassa 12+1 ... 13+1. Itellä on nyt aika varattu 13+1. Ainoo aika, joka oli vapaana...
Nyt rv 10+0, en jaksais odottaa...!
Kiitos kaikille vastauksista. Tietoa asiasta on niin laidasta laitaan, että soitin yksityislääkärille, joka myös kaupungin keskusäitiysneuvolassa näitä ultria tekee. Vastaukseksi sain, että ehdottomasti np-ultra kannattaa tehdä viimeistään viikolla 13+. Sanoi, että kaupungilla on ruuhkaa ja siksi olin saanut ajan vasta 14+0, silloin tulos ei enää ole yhtä luotettava. Varasin siis ajan yksityiselle aiemmin.
Helsingissä np-ultra tehdää jo viikolla 10-12.
Mulle aika oli varattu 12+6, mutta ultrassa selvisi, että vauvan koon perusteella viikot on jo 14+0. Verikokeita ei enää laitettu eteenpäin kasvaneen virhemahdollisuuden takia. Turvotus näytti 1,3mm, joten en kyllä osaa olla huolissani. Sellainen lapsi otetaan, millainen sieltä on tulossa! :)
meidän kunnassa on neuvoloita kuulemma ohjeistettu, että np-ultra pitää olla välillä 12+6 - 13+6, jolloin näkyy parhaiten. Itsellä aika siis vasta 13+1, ja olisin kyllä toivonut aikaisempaa ajankohtaa oman mielenrauhan takia.
elwa 9+2
.