Ärsyttävää toimintaa puistossa
Menin lapseni kanssa tänään uuteen puistoon ja tällä kertaa ei ollut pulkkaa mukana. No, puisto oli täynnä pulkkia ja oma lapseni halusi vain mennä pulkkaan istumaan. Koitin ensin nostaa hnet aina pois, mistä seurasi iso itku. Sitten kysyin, kenen vapaa pulkka oli ja pyysin luvan lainata sitä. Vedin siinä hetken lastani, kun se sitten haluttiin pian takaisin. Lastani ei pyydetty keneen pulkkaan kyytiin, vaikka muut vetelivt 2-3 lasta pulkassa ja varmasti olisi mahtunut. Lapseni itki ja jouduin kantamaan hänet puistosta pois.
Oma vikani se oli, kun ei ollut pulkkaa mukana, mutta miksi kukaan ei voinut ottaa lastani kyytiin pulkkaan? Jos itse näen lapsen, joka hlaluaisi kovasti pulkkani kyytiin, niin ottaisin kyllä hänet lapseni taakse / eteen istumaan. Samoin kun annan lainata hiekkalapiota ja tavaroita puistossa myös muille halukkaille.
Toiminko itse väärin vai mitä mieltä yleensä olette?
Kommentit (11)
eikä ottaa itkevää vierasta lasta riesoikseen
ja harmi lapsesi puolesta. Mutta mun lapsi on todella varautunut suhteessa muihin lapsiin ja itkisi jos ottaisin pulkan kyytiin vieraan tai vain vähän tutun lapsen. Lapseni kimppuun on pari kertaa käynyt yllättäen toinen lapsi ja en halua pakottaakaan leikkimään vieraiden kanssa.
Ei kukaa ole ajatusten lukija ja varmaan ei hoksannut koko asiaa kun eihän kukaan voi tietää kuin kauan sää haluat siellä puistossa olla ja uskaltaako sun lapses kenenkään outojen lasten kans mennä kyytiin. Eihän kukaan voi tietää mitä se sun lapses itkee....muutako sinä.
Miksi lapsi tarttee viedä puistosta pois?
Itse annan toisten leikkiä lapsieni tavaroilla jos ne ei ole käytössä. Jos on käytössä niin en ota tavaraa lapselta pois ja anna sitä toiselle.
Jos taas joku lelu on vapaana ja lapsi haluaa sillä leikkiä niin kysytään lupaa, jos ei haluta antaa lupaa niin se siitä ja lelulla ei leikitä! Keksin lapselleni silloin jotain muuta, en vie pois puistosta.
Itsekin huomasin sen, että kukaan ei halunnut ottaa sellaista lasta mukaan, jolla ei ollut omaa pulkkaa. Se on ikävä piirre suomalaisissa, että kukaan ei koskaan tarjoa mitään toiselle ja kaikki haluavat vain elää omaa elämää.
Samoin jos esim. oma lapseni sattuisi syömään puistossa karkkia ja joku toinen kovasti haluaa myös, niin annan kyllä hänellekin (kun olen ensin tietysti kysynyt äidiltänsä luvan).
Mun mielestä lapset on hyvä opettaa jakamaan omia lelujaan puistoissa ja ottamaan muut lapset huomioon. Jos joku on ilman pulkkaa ja lapsi selvästi haluaa vain olla pulkassa, niin kyllä muita ajatteleva vanhempi voi lainata lapsensa pulkkaa tai vetää molempia samassa pulkassa.
Kamalaa on mielestäni itsekkyys ja lapset, jotka eivät voi antaa yhtään leluaan muille lainaksi. Tietysti lapsi ei halua jakaa lelujaan, mutta on hyvä opettaa siihen. Ainakin meidän perheessä tehdään niin.
Koita jatkossa ottaa puistoon ne lelut joilla lapsesi haluaa sielä leikkiä!
Ihan turhaan täälä vingut jos oot itse munannut. Kenenkään ei tartte tavaroita lainata. Joskus jopa noloa kun lainaa tavaran, eikä lelulla leikkivä halua siitä luopua kun tavaran omistaja lähtee kotiin -ja taas joku huutaa!
Buuhuu.
Eli lapsesi eivät saa automaattisesti lainata muilta mitään, vaikka itse lainaisivat.
Jakaminen on tärkeää, joo!
Mutta ei ole pakko venyä aina toisten edessä. Ollaan lainattu leluja toisille, mutta ihan yhtä lailla on musta tärkeetä opettaa lapselle että JOS JOKU EI HALUA ANTAA TAVARAA, sen yli päästään ja keksitään muuta kivaa tilalle.
Tää keskustelu on turha.
Esim. juuri tänään lapseni ei päässyt pulkkaan. Ja menimme sitten kotiin hakemaan oman pulkkamme ja pulkkailimme sitten kotipihassa, joten lapselle ei jäänyt paha mieli. Mutta itse toimisin toisin, jos joku muu haluaisi jotain, mikä meillä olisi mukana puistossa.
Ei se pulkka enempää kulu jos kyydissä lapsi tai kaksi.