Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan 1kk " raivokohtaukset" tissillä?!

05.03.2008 |

Eli meillä on nyt tänään 1kk ikäinen tyttövauva.

Yöllä syödään kaksi kertaa, kaikki sujuu hyvin. Aamulla ja päivällä syödään, kaikki menee hyvin, välillä voi vatsaa vähän kipristellä, mutta ei mitään suuria itkuja päivänaikana päästellä.

Mutta nyt on pari kertaa käynyt näin illalla: niin sanottua tankkausvaihetta en ole huomannut, mutta illalla kun imetän (yleensä juuri ennen nukkumaanmenoa tai siis " yöunia" ) vauva saa rinnalla jotain raivokohtauksia.

Imetys sujuu hyvin ehkä noin 5-10 minuuttia, mutta sitten alkaa itku. Ensin luulin, että masua kipristelee, ja siksi vauva alkaa itkemään. Nyt olen tehnyt havainnon, että vauva alkaa itkemään heti kun nielaisee maitoa. Eli siis ensin alkaa jossain vaiheessa itkemään, jolloin tissi lähtee pois suusta ja sitten mahdollisesti röyhtäistään. Sen jälkeen kun imetys jatkuu, saattaa käydä niin että heti kun maitoa taas alkaa tulemaan ja vauva nielaisee ensimmäisen kerran, alkaa taas itku.

Itse epäilen, että tämä ei ole masun kipristelyjä, mutta mitä sitten? Voiko se liittyä jotekin maidon erilaiseen " rasvapitoisuuteen" (aamulla rasvaisempaa) vai tuleeko minulta maitoa liikaa? Vai tuleeko vauva liian täyteen, ja yrittää vain täyteen mahaan vielä lutkuttaa rintaa? Äsken yritin imettää " pystymmässä asennossa" (yleensä iltaimetykset olen hoitanut makuulla), ja vauva ei siinä saanut enää raivokohtauksia (en tiedä oliko vain sattumaa). Vai onko vauva vain " omanlaisensa" ? =]

Kun ottaa vauvan syliin itkukohtauksen aikaan, rauhoittuu kyllä ja jopa nukahtaa. Tuntuu silti yhä nälkäiseltä, ja kun imetystä jatkaa, käy taas itkemään. Tutti meillä kelpaa vain silloin tällöin.

Onko muilla esiintynyt vastaavaa, ja mistä voisi johtua?

Muulloin kaikki sujuu siis hyvin, vain illan imetys ennen nukkumaanmenoa on nyt muutamana päivänä ollut vaikeaa...

jonttu ja prinsessa 1kk

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vaikka keskustelu on vanha, tämä juttu valkeni minulle kokeneemman äidin kautta ihan äskettäin. Oma esikoispoika 6 kk ja ihmettelin myös ensikuukausina itkukotauksia rinnalla. Itselläni kävi usein niin että tulkitsin että itku meinaa ettei enää ruoka maita, koska vaikka rintaa tarjosi, ei kelvannut vaan itkettiin vaan. Erityisesti iltaisin/öisin. En jaksanut öisin paljoa röyhtäytelläkään koska imemisen jälkeen vauva nukahti parhaiten, röyhtäyttämällä jatkoi itkuaan ja nukuttamisen sai aloittaa alusta.

No nyt sitten kokeneempi äiti valaisi asiaa, että kun vauva imee, ei hän osaa niellä kaikkea imemäänsä maitoa kerralla, vaan se jää "jojottamaan" tuohon rintalastan kohdalle. Jotta maito siitä jatkaisi matkaa mahaan, olisi kai se röyhtäyttäminen tärkeää, minkä jälkeen sitten menisikin lisää maitoa. Itselläni olen joskus havainnut samankaltaista "polttelua" jos tulee oikein ahmittua jotain ruokaa, niin ymmärrän vauvan tukalan tunteen. Tietämättömyys näistä asioista ja vaikeudet tulkita ensimmäisen vauvan viestejä lisäävät huolta.

Meidän poika kasvanut pituutta hyvin, mutta ollut hoikanpuoleinen. Nyt kun asiaa katsoo taaksepäin olivat vaikeat ja pätkittäiset yöt (1-2 h välein rinnalla) sekä huono painonnousu (-11 käyrällä menty) varmaan summaa seuraavista:

1. en ymmärtänyt röyhtäytyksen tärkeyttä (pelkkä "pitää röyhtäyttää" ei aina riitä minulle, on helpompi kun ymmärtää täysin miksi; eli ei siis vain estämään ilman kulkeutumista mahaan ja ilmavaivojen vähentämistä, vaan myös se että imetty maito menisi alas, ja imeminen jatkuisi niin että vauvan vatsa kunnolla täyttyy)

2. en imettänyt kerralla riittävästi koska tulkitsin että itkukohtaus tarkoitti, että nyt ruoka riittää, "älä tunge mulle enempää" >> vauva sai tiheällä imettämisellä kyllä kaiken kaikkiaan riittävän määrän maitoa, mutta epäilen, että joka kerta vatsa jäi vähän vajaaksi, mikä johti siihen, että nukuttiin vain 1-2 h sykäyksin koska nälkähän yllättää sitten nopeasti.  Lisäksi jos vauva imee vain vähän aikaa, saa vauva pääasiassa janon sammuttavaa, ohkaista etumaitoa, ja rasvainen, kasvua edistävä takamaito jää vähälle. Eli vauva ei saanut varmaan tarpeeksi rasvaista maitoa = heikko painonnousu, ja samasta syystä nälkä yllätti. Pissasi kuin palokunnan hevonen ja pissaa edelleen että nestettä meni, mutta "ravintoa" varmaankaan ei riittävästi. Kokeneempi äiti juuri sanoi että 20 min pitäisi imeä vähintään että saa sitä takamaitoa. Heidän  2 kk korvikeruokinnassa koska maitoa ei tullut riittävästi (kasvoi -16 käyrällä) ja tuo 2 kk vetää parhaimmillaan 10 x 200 ml vuorokaudessa eli 2 litraa korviketta (jota siis annetaan määrällisesti enemmän kuin rintamaitoa tarvitsee saada). Eli tuollainen muutaman minuutin imuttelu ei riitä mihinkään...

3. vauva nyt 6 kk, ja edelleen imee vain vähän kerrallaan (tyyliin muutamia minuutteja - 10 minuuttia). En tiedä onko ehkä tottunut siihen että kerralla nyt sitten syödään vain vähän, ja sitten kohta lisää koska edelleen herätään noin 2 h välein öisin syömään ja syödään ihan kunnolla. Mahdollisesti olen "opettanut" vauvan nyt tähän hätäiseen syömiseen, tiedä häntä.

4. Neuvolassa puhuin tästä tiheästä imemisestä ja mielestäni mainitsin myös itkukohtaukset, mutta sieltä ei osattu kertoa tuosta imemis-nielemisasiasta (ainakaan en ole rekisteröinyt asiaa, väsymys tietty voi tehdä muistitepposia).

Kannustaisin siis itkukohtauksia saavien vauvojen äitejä röyhtäyttämään, ja rauhassa tarjomaan vauvalle rintaa uudelleen. Itse olen nyt vasta oppinut, että rinnalla edelleen itkukohtauksia saavaa vauvaa pitää vaan taputella ja pitää napakasti mutta hellästi sylissä, röyhtäyttää tai muuten antaa hetki aikaa, ja kas kummaa maitoa meneekin lisää.

Paljon jaksamista kaikille esikoisten äideille!

Vierailija
2/4 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonttu82:

Eli meillä on nyt tänään 1kk ikäinen tyttövauva.

/--/

Mutta nyt on pari kertaa käynyt näin illalla: niin sanottua tankkausvaihetta en ole huomannut, mutta illalla kun imetän (yleensä juuri ennen nukkumaanmenoa tai siis " yöunia" ) vauva saa rinnalla jotain raivokohtauksia.

/--/

Itse epäilen, että tämä ei ole masun kipristelyjä, mutta mitä sitten? Voiko se liittyä jotekin maidon erilaiseen " rasvapitoisuuteen" (aamulla rasvaisempaa) vai tuleeko minulta maitoa liikaa? Vai tuleeko vauva liian täyteen, ja yrittää vain täyteen mahaan vielä lutkuttaa rintaa? Äsken yritin imettää " pystymmässä asennossa" (yleensä iltaimetykset olen hoitanut makuulla), ja vauva ei siinä saanut enää raivokohtauksia (en tiedä oliko vain sattumaa). Vai onko vauva vain " omanlaisensa" ? =]

Kuulostaa melko normaalilta tuonikäisen käyttäytymiseltä :)

Rintaraivareiden syitähän ei aina saada selville (eikä ehkä tarvitsekaan), mutta veikkaamasi " liikaa maitoa" -jutut voivat olla osana raivareiden syitä.

Vauvoillahan on sekä imemis- että nielemisrefleksit: kun jokin suht kova osuu vauvaa kitalakeen, imemisrefleksi käynnistyy. Ja kun vauvan suuhun tulee nestettä, nielemisrefleksi käynnistyy. Vasta vanhempana vauvat osaavat valuttaa ylimääräisen nesteen suupielestä ulos, mutta noin pieni kyllä lähes poikkeuksetta nielee kaiken maidon, minkä suuhunsa saa. Ja jos haluaa vain imeä ilman nielemistä, niin tuo maidontulo voi vähän harmittaa :)

Pystyasennossahan (etenkin hieman takakenossa) maito voi virrata hieman hitaammin, ja se voi siksi olla hyvä imetysasento raivareiden aikaan.

Raivareista on juttua myös Imetystukilistan sivuilla, jos haluat käydä lukemassa:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös samaa ongelmaa alussa.Ja juuri tuolta imetystukilistan sivuilta luin tietoja.Huomasin että mulla on ns.suihkutissit,siis maitoa tulee herumisen jälkeen suihkuamalla jonkin aikaa,ja aina silloin alkoi raivarit.Kokeleppa ottaa silloin tissi suusta,huomaat tuleeko sullakin suihkuamalla maitoa.Vauva ei osannut silloin juoda ja aloitti raivoamisen eikä " uskaltanut" heti aloittaa taas syömistä.Imetin jonkin aikaa monta kertaa peräkkäin samasta tissistä,ja pumppasin toista tyhjemmäksi,maidon tulo rauhoittui vähän.Edelleenkin välillä " suihkuaa" silloin heti kun huomaan sen,annan maidon suihkuta harsoon ja jatkan tyytyväisenä imetystä.En tietty tiedä onko sulla sama juttu...mutta toi tukilista on hyvä tiedon lähde.

Terv;) silva ja tyttö 3kk

Vierailija
4/4 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonttu82:Meillä poika on tehnyt tuota ihan samaa.Ja minä luulen et meidän vauva alkaa huutaan siksi et sillä ei oo nälkä vaan haluaisi nukahtaa aina tissi suussa.Nyt olen saanut pojan nukahtamaan tutille vaikka se ei siittä välitä juuri ollenkaan.Välillä raivostuu tutille ku tukin sitä sille suuhun.

anna_liisa poika 1kk ja 6 päivää.