Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista tekemistä leikki ikäiselle?

05.03.2008 |

Meillä on kolme vuotias tyttö ja puolitoista vuotias poika. Tyttö käy kaksi kertaa viikossa Mll:n kerhossa kaksi tuntia kerrallaan. Muuten lapset ovat kotihoidossa minun heitä hoitaessa ja kerran viikossa mieheni hoitaa ja olen itse töissä kuutisen tuntia. Kysyisinkin nyt neuvoa että minkälaista puuhaa keksitte kotona lapsille? Tyttö alkaa olla siinä iässä että kaipaisi kovasti tekemistä. Tuntuu että kiukuttelee kovasti jos ei ole koko ajan jotain puuhaa. Tietysti lapsen olisi hyvä oppia olemaan itsekseenkin, en tiedä hermoilenko turhasta. pojan päiväunien aikaan koitan askarrella hänen kanssaan ja tehdä tehtäviä puuhakirjoista, opettaa kirjaimia ym. Tuntuu vaan että ideat ja aika loppuu kesken. tahtoisin kovasti hoitaa tyttöämmekin kotona vielä ja ajattelin että kerho on riittävä toiminta kodin ulkopuolella. Kuinka paljon virikkeitä tämmöinen kolmevuotias tarvitsee? neuvokaa kokeneemmat! :)

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi vanhin tuossa iässä haluamaan paljon aktiviteetteja ja kavereita. Ulkoilu oli hyvä, ulkona lapsi keksi itse touhua vaikka omalla pihalla oltiinkiin. Sitten piti alkaa metsästämään kavereita. Toinen lapsemme ei tuossa iässä vielä kaivannut kavereita, mutta ensimmäinen kovastikin.

Ota lapsi mukaan omiin tekemisiisi. Meillä lapsi antoi pyykkejä koneesta narulle, täytti puunkantotelinettä liiterissä, kattoi pöytää. Pyyhki pölyjä seinistä ja ovista, rullasi matot, luuttusi lattioita...

Voit myös kerätä laatikkoon monenlaista puuhaa ja otat laatikon esille kun hän on puuhaa vailla. Sakset, paperia, kyniä, tarroja, palapeli ym. jotka ei ole muulloin aina tarjolla. Itse ajattelin kasata laatikkoon hiljaisia tekemisiä iltoja varten, jolloin olen yksin lasten kanssa ja tunti ennen nukkumaanmenoa meinaa olla hankala, kun leikit menee riehumiseksi.

Vierailija
2/3 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ulkoilua meillä harrastetaan päivittäin. Ongelma taitaakin olla siinä että olemme muuttaneet juuri uudelle paikkakunnalle ja tyttö kaipaisi juuri niitä kavereita, mikä toisessa vastauksessa tulikin esiin. Edellisellä paikkakunnalla oli kavereita pihapiirissä, mutta tuntui ettei tyttö niistä niin kovasti välittänyt. Ehkä nyt ikää on tullut sen verta lisää että kaverit olisivat tarpeen. Tyttö on kokoajan kotona kinuamassa minua leikkimään, ei leikkisi itse ollenkaan. Pikku veljen kanssa välillä vähäsen mutta eihän tuollainen puolitoista vuotias osaa vielä kunnolla leikkiä. Ei vielä puhukkaan kun muutaman sanan. No, täytyy varmaan koittaa niitä kavereita nyt alkaa metsästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiukuttelut olivat yhteydessä aktiviteetteihin. Nautti kovasti hiihtämisestä, eväsretkistä, makkaran ja lättyjen paistosta nuotiolla jne. Noiden jälkeen päikkärit ja iltaunet sujuivat " kuin tanssi" . Lapsi oli joko pirteä tai umpiväsynyt. Ulkoilu näyttää edistävän tervettä unirytmiä ja tyytyväisyyttä.

Voisitko ajatella vaunulenkkiä lähipuistoon? Retkipäivää? 3-vuotiaani nukkui päikkäreitä joskus laavulla taljojen päällä