Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä kuulun kirkkoon,

Vierailija
25.11.2008 |

koska minä haluan ylläpitää tätä luterilaista kulttuuriperinnettä, jossa olen elänyt ja syntynyt, ja joka on vaikuttanut maassamme jo satojen vuosien ajan.

En ole vielä keksinyt, enkä ainakaan nähnyt merkkiäkään siitä, mitä parempaa tähän tilalle olisi tarjolla. Mä en ymmärrä miksi suvivirret ja sen sellaiset pitää ottaa niin hemmetin vakavasti ja kieltää uskonnollisina, kun suurimmalle osalle kansaa ne kuitenkin varmaan edustaa vain sitä perinnettä.

Ja toteanpa vielä, että kun jotkut tosi välkyt aina toteaa, että uskonnot on kaiken pahan alku ja juuri, niin eiköhän uskonnoilla ole kuitenkin puntit tasan noissa asioissa: kertokaapa mikä muu asia olisi toiminut yhtä hyvänä kimmokkeena esim. yleisen luku- ja kirjoitustaidon levittämisessä kuin uskonto? ja siinäpä onkin koko meidän sivistyksemme ja hyvinvointimme perusta.

Eli: minä en eroa kirkosta. En halua maastamme perinteetöntä tyhjiötä, jossa ei ole mitään mihin tarttua.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvivirttä voin kyllä laulaa kevätjuhlissa ja jouluakin vietän. Tosin pakanallinen juhlahan se joulu alunperin onkin. Eipä sillä kirkolla paljon tekemistä uskon kanssa ole. Kuinkahan monta prosenttia kirkkoon kuuluvista on oikeasti uskovaisia ja noudattaa raamatun ohjeita.

Vierailija
2/8 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin pakanallinen juhlahan se joulu alunperin onkin.

Joulu ei ole koskaan ollut pakanallinen juhla, mutta sen sijainti kalenterissa on valittu syrjäyttämään pakanallinen juhla. Eli kristinusko ratsasti omaksi edukseen toisen uskonnon kulttuuriperinnöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maanviljelyskulttuurin

Vierailija
4/8 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis maanviljelyskulttuurin kuuluvana talvipäivän seisauksena.

Vierailija
5/8 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltähän joulun arvellaan alkaneen. Ei sillä tosin niin väliä mistä joulu on alkanut. Kiva vuodenaikaan kuuluva juhlahan se on.

Vierailija
6/8 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan saturnusjuhla, jonka joulu syrjäytti

Vierailija
7/8 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota perinnejuttua. Eri asia perinteenä leipoa pullaa sunnuntaisin, kuin valita mihin uskoo. Ethän usko että maapallo on litteä vaikka esivanhemmat uskoivat? Tuskin mahdollinen Jumalakaan tykkää, jos sen takia oot luterilainen. Joulu taas on auringonjumalan juhlan tilalle tullut. Eli päivämäärä tuskin pitää paikkansa ja joulupukki ym. eivät liity Jeesukseen.

Vierailija
8/8 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joulun kanssa sillä tosiaan ei ollut mitään tekemistä vaan se juhla lakkautettiin pakkokeinoin ja tilalle annettiin joulu, uuden uskonnon mukaisesti. Joulun oikea sijainti olisi kesä- tai heinäkuussa.