Paljonko lapsenne saa joululahjoja YHTEENSÄ per lapsi?
Siis kun lasketaan vanhempien, mummien ja kummien lahjat yhteen?
Meillä lapsi vajaa 4 v, saa yhteensä todennäköisesti yli 15 lahjaa, ja minusta se on ehkä liikaa...
Kommentit (19)
Lahjakasat ovat siis sen mukaiset. Yritän muistuttaa kaikkia isovanhempia siitä, että pojalle riittäisi vähempikin, mutta sama kuin puhuisi seinälle. Lisäksi lahjoja tulee tädeiltä, kummeilta ja ystäväperheiltä. Viime jouluna taisi tulla lähemmäs 30 pakettia.
ja minusta siinäkin on liikaa. Onneksi osa sukulaisista hyväksyy ajatuksen, että laittaa tenaville rahaa, joka on korvamerkitty esim. "vaateostoksiin" tai "luistimiin" ja osa suoraan kysyy meiltä vanhemmilta lasten (ja vähän kai meidänkin) toiveita. Varsinaisia turhuuksia eivät yleensä ole saaneet.
Mutta onhan se lahjavuori iso, kun lapsia on neljä.
Meillä 3 lasta.
Minusta silti tuo 30 paketillista lelua kerralla on kyllä jo aivan liikaa.. mutta minkäs teet, kun tekee mieli ostaa lasten toivomia juttuja ja mummot ja papat samoin :)
Mutta muulloin ei sitten leluja ostellakaan, muuta kun jouluna ja synttäreinä.
Itse ostamme 3-5
mummi ostaa 2-3 (vaikka olen monta kertaa pyytänyt että ostaisi vain yhden)
mummo ostaa 1
sisareni ostaa 1-2
miehen veli ostaa 1
miehen sisko ostaa 1
paras kaverini ostaa 1
kummit ostavat yhden, mutta kun kummeja on 3, niin lahjojakin tulee 3
Eli se ainakin se 15 tulee meilläkin.
Tuli mieleen, kun sanoit, että paljon, mutta joulu on kerran vuodessa vaan...Niin onkohan näin kuinka useassa perheessä? Kuinka paljon sitten niitä leluja ostellaan tasaiseen tahtiin ympäri vuoden. Itse olen ainakin sivustaseuraaja todennut, kuinka tuttavaperheessä leluja ostellaan kauppareissuilla vaikka ei joulu olisikaan.
esikoinen
kummeilta 1
meiltä 2-3 (osa vaatelahjoja)
mammalta,papalta monta (osa vaatelahjoja)
ukilta 1
mummilta yleensä 2-3
minun siskolta1
pikkukakkonen
kummeilta 2
meiltä 2-3
mammalta ja pappalta monta
ukilta 1
mummilta 2-3
minun siskolta 1
eli taitaa tuostakin tulla noin 15pkt/nuppi
monesti toivomme vaatelahjoja ja niitä lapset tottuneet saamaankin.
josta puolet on itseltämme
meillä ei isovanhemmat juuri ostele lapsille mitään
Molemmat saavat viisi lahjaa, mielestäni ihan sopivasti.
joten en tiedä, montako lahjaa lapset saavat..
Itse olen ostanut molemmille lapsille kaksi lahjaa. Toisella lapsella 4 kummia ja toisella 3 kummia, en tiedä heidän lahjoista mitään. Enkä tiedä mummonkaan lahjoista, antaako edes yhtään lahjaa.
Kyllä jouluna on kiva saada paljon lahjoja.
Me vanhemmat ostamme lapsille yleensä 2 lahjaa/lapsi, mutta tuleehan sitä sitten muualtakin. Yritämme kyllä hankkia ainakin yhden järkiäahjan tyyliin sukset tai luistimet juuri jouluna.
Lapset on 3- ja 6-vuotiaat. Itse ostetaan vain 1 lahja/lapsi.
Ja me vanhemmat annetaan pari kolme.
Viime aatto vietettiin yhdessä lasten serkkujen kanssa, jotka saivat molemmat parikymmentä lahjaa (11 ja 15 v) ja meidän viisivuotiaamme muisti että oli saanut 7 lahjaa. Kyseli vain, että oliko hän ollut tuhma kun ei saanut enempää lahjoja.
Pelkästään anopilta tuli yksi iso säkillinen lahjoja muksuille! Vaikka olen sanonut, että yksi lahja riittää kummallekin! Niitä vaan kertyy sukulaisilta ja kummeilta! Mutta onneksi Joulu on kerran vuodessa..... Ja onhan sitten vielä molempien synttärit...
Lapsia on neljä, ja kun aikuisillekin tulee lahjoja, on meillä melkoiset lahjavuoret jouluna. Itse ostamme lapsille vain yhdet lahjat.
Olen ihan jouluhullu ja tykkään ostella lahjoja. =o) Mutta lahjat ovat pääosin ihan tarpeellista tavaraa (vaatteita, sukkia, pikkuhousuja, suihkusaippuaa...). Leluja en osta kuin muutaman.
Joista me hankimme alle 10/lapsi. Pienimmälle pojalle voi olla että hankin vain jotain 6-7.
niin kuin ei tuo isompikaan, krääsää on paljon.
Lahjoja ympäri vuoden, en siis jätä kaikkea viime tinkaan. Omia lapsia ei ole, mutta esim. kummityttöni (nyt 7v) saa minulta noin. 10 lahjaa. Osa lahjoista on sellaisia, jotka tyttö on itse toivonut, osa vaatteita ja osa sellaisia, mitä vanhemmat pitävät tärkeänä. Esim. ostan usein ns. pakollisia vaatteita (kumpparit, haalarit jne.), koska minulla on niihin paremmin varaa kuin lapsen vanhemmilla. Nämä isommat ns. pakolliset lahjat sovitaan tietty vanhempien kanssa erikseen, mitä kannattaa ostaa / minkälainen jne.
Itse ostamme lapsille vain yhdet lahjat, mutta mummit, kummit ja sukulaiset joita on ihan älyttömästi ostavat sitten koko vuoden edestä.. Eli reippaasti yli 15lahjaa/lapsi. Vaikka olemme yrittäneet sopia siskojen kanssa joita 4kpl ettei osteta kuin omille perheille, niin joka joulu joka paikasta aina tulee niitä paketteja. Ystävillenikin olen sanonut etteivät lapsille ostaisi mitään niin ainahan sieltäkin kassit tulevat.