Miltä tämä kuulostaa, olenko sekoamassa vai ??
Olen raskaana, olen ottanut töistä sairaslomaa ja vanhemmat lapset ovat päivähoidossa. Mies vie lapset klo 7 ja hakee klo 15. Minä nukun klo 24-12, tänään heräsin vasta 13 ja en saa tehtyä mitään, makoilen, roikun täällä netissä välillä. Kämppä kaatuu päälle, kun en muka jaksa, mutta kyllähän tällä nukkumisella pitäisi jo jaksaa. EN vaihda yövaatteita pois ym. ruoan saan just ja just laitettua kun tenavat tulevat kotia, mikä minun on?? ei tämä nyt varmaan enää raskausväsymystäkään ole kun olen jo rv 15. Työt ei kiinnosta, sain juuri uuden mielenkiintoisen työn, jouduin pakolla jättämään entiseni, mutta nyt en jaksa mennä edes sinne. Pitääkö tässä kääntyä pian psykiatrian puoleen, mutten halua merkintää työpaikalle.
Kommentit (13)
Pyykit kasaantuu ja en jaksaisi edes tuota ruokaa laittaa. mies vie ja hakee lapset.
Kysy neuvolasta mikä voisi olla syynä tuollaiseen väsymykseen.
Toisaalta jos sulla on pitkät univelat aiemmista lapsista, voisi kuvitella, ettei se raskausväsymys heti 12 vkolla helpota, vaan elimistö haluaa nyt varmistaa, että saat tarpeeksi lepoa uuden vauvasi kehittymistä varten.
Sehän alenee raskauden aikana, ja raju aleneminen aiheutta väsymystä.
itsellä sama ekassa raskaudessa, nukuin varmaan 20h/vrk eikä mikään innostanut/mitään jaksanut tehdä
Ota yhteyttä neuvolaan, saavat tarkistaa siellä onko kaikki kunnossa! Sano niille ettei normaalielämästä tule mitään ja haluat tietää onko kaikki kunnossa kun olet niin väsynyt koko ajan.
Diagnoosina masennus, mutta eipä tunnu olo masentuneelta kuitenkaan... Tätä jatkunut varmaan 10 vuotta, ihan sama olenko raskaana vai en, käynkö terapiassa/syönkö masennuslääkkeitä/rautaa vai en...
Hemoglobiini kylläkin 117... Kilpirauhasarvot kuulemma ok.
Sinulla on ihan normaalilta kuulostavia ajatuksia.
Mulla ei nimittäin tunnu olevan ohimenevää... Tällä hetkellä jaksan kyllä sen verran, että pesen ja puen itseni ja lapsen, mutta koti on kuin pommin jäljiltä ja kaikki väsyttää...
Ja kaikkein pahinta ehdottomasti oli imetysaika!
Pikkulapsiaika on pakkotahtista ja raskasta. Harvoilla vain on mahdollisuutta irrottautua edes tuolla tavalla. Jos kyselisit kavereiltasi, niin varmaan jotkut heistä muistaisivat että kun olivat lapsia, koti oli kuin pommi ja äiti tai isä aina väsynyt.
Vaikka sitä nykyään odotetaankin.
Mulla oli vaan eri rytmi. Heräsin aamulla kahdeksan aikoihin, paimensin isomman lapsen kouluun, pukeuduin, söin ja petasin pedit. Kun olisi ollut aikaa tuon jälkeen lähteä ulkoilemaan tai muuten vaan aloittaa muuta tekemistä, olin niin poikki että yleensä nukahdin sohvalle. Illansuussa nukuin toiset pitkät päiväunet ja illalla saatoin silti torkkua telkkarin ääressä.
Asia sai myöhemmin selityksen vaikeasta elämäntilanteesta, sillä esikoinen kiukutteli kovin muuttuvaa perhettään ja norsumaista äitiään vastaan. Lisäksi taustalta löytyi fyysinen sairaus. Sitten aikanaan.
Uskon, että olet vain väsynyt ja elimistö vaatii nyt lepoa. Puhu neuvolassa väsymyksestäsi ja miettikää itse, haluatko ennemmin lisää saikkua vai yritätkö jaksaa töihin. Minä muuten tein töitä viimeiset pari kk ennen äitiyslomaa, mutta välissä olin työttömänä 4 kk.
Samat oireet, mutta alkoivat monta vuotta ennen lasten saantia...
t. 10/13
Ps. kiva kun leimataan masentuneeksi ja kaikki selitetään sillä, vaikka joku toinen samassa tilanteessa oleva saa kunnon diagnoosin/pääsee eroon ongelmastaan. Ja olen ihan todella yrittänyt ottaa itseäni niskasta kiinni. :(
Sitä paitsi mitä pitempään nukkuu, niin sitä tokkuraisempi olo on. Laita herätyskello päälle huomisaamuksi ja herää aikaisemmin, ja keksi tekemistä koko päiväksi. Et sinä tuollalailla makoilulla tunne oloasi paremmaksi.