Pystynkö mä rahallisesti elämään näin?? Olenko köyhä vai normaali???
Netto noin 2000/kk
Vuokra 750e
Vesi 15e
Sähkö 15e
Netti 40e
Puhelin 60e
Vakuutus 20e
Opintolainaan 200e (lainaa on 6000)
Säästöön 200e
yht 1300e/kk menoja
Käyttöön jää 4 viikoksi ruokaan, vaatteisiin ja huvituksiin 700 euroa!
Onko OK laskelma? Realistinen? Olen yksineläjä, ei siis lapsia huollettavana.
Kalliita harrastuksia ei ole, työmatkat kävellen, autoa ei ole. Pärjäänkö? Huoh
Kommentit (18)
Meidän 3-henkinen perhe pärjää vain vähän isommalla netolla ja vuokrakin on samaa luokkaa.
ensinnäkin, onko sinun ihan " pakko" asua noin kalliissa vuokra-asunnossa? Ehkä asut Hgissä, mutta kuitenkin...Voisitko harkita esim. asumisoikeusasuntoa tai hieman pienempää asuntoa tms? Netti on sinulla aika kallis, sen voi saada n.20e/kk, myös puhelinlaskua voisi hieman pienentää...
Ei sun ole pakko ostaa kaupan kalleinta ja kirpparitkin on keksitty. Sitä paitsi lapset elävät ihan onnellisen lapsuuden ilman Reimatecejä!
Saanko kysyä, millä alalla työskentelet?
t: perheenäiti 33-v., brutto 2100/kk
Mä en muuten ymmärrä, että miksi pitää muiden ihmisten mielipiteitä kysyä siitä, onko köyhää vai ei...
musta tuo vaikuttaa aika realistiselta.
Työskentelen ihan valtion leivissä, en ole vielä edes valmistunut.. ap
Tai 300 lainaa ja 100 säästöön?
ap
Juu ja esim. elisalta saa 1megasen 25¿/kk ja nytkin mulla on se tarjous et 2megaa vuodeksi yhden hinnalla. Ei ole ollu mitään ongelmia.
Etkö ole asunut opiskelijana omillasi? Jos olet asunut kotona, miksi sinulla on opintolainaa?
Sun kannattaa myös suunnitella miten käytät tuon 700¿ kuukauden aikana ettet tee kuten minä aikoinaan. Tilipäivää seuraava viikko elettiin ruhtinaallisesti ja loppuaika kituutettiin kun ei enää ollutkaan mitä tuhlata.
Vältä osamaksusopimuksia & pikavippejä, ne ovat tosi kalliita.
Kyllä kai sitä nyt voi kysellä, eiköhän tämä ole ihan järkevimmästä päästä oleva aloitus...
19 erosin juuri, olen ihan sekaisin kun mies hoiti netit ym muut. pitää aloittaa ihan pohjalta, naurakaa vaan:)
20 kiitos asiallisesta vastauksestasi.
ap
töitä tehdään siksi että saadaan laskut maksettua, hyvä mieli kun saa näin suunnitella elämää. kiitos avustanne!
ap
mutta aluksi säästäiisin ehkä vähemmän ja koiyttaisin päästä tuosta opintolainasta mand. nopeeta eroon.... 400e:n lyhennyksillä tulisi vähemmän korkoja maksettavaksi kun kuitenkin mahollista maksaa sen verran.... sitten olis mukava alkaa säästää puhtaammalta pöydältä....
Monet isotkin perheet elää samalla rahalla. Tiedät vittu itsekin, että tulet hyvin toimeen.
Mut mulla ei jää säästöön enkä pysty maksaa lainoja. n.400¿ jää ruokaan kahdelle ja sillä rahalla saa käydä joskus pizzallakin :)