Kurkunpääntulehdus
Tyttöni sai ensimmäisen kohtauksen viimeyhönä mutta helpottui kun oltiin hetki ulkona. Nyt oon antanut ventolinea inhalla.
Tytöllä ei muita flunssanoireita kuin lämpöä 38 astetta, kannattaako antaa kuumetta alentavaa vai lämmön tappaa pöpöt?
Onko kellään kokemuksia tästä taudista,kauanko yleensä kestää?
Kommentit (5)
Patteri pois päältä, ikkuna auki tms. Tarpeeksi peittoja. Itse uskon tuon auttaneen meillä. Tosin mitään pahaa kukunpään tulehdusta meillä ei ole ollutkaan.
mutta esim burana tms laskee vähän myös turvotusta ja pakastimesta hernepussi kurkulle jos kuulostaa pahalle. Näillä neuvoilla ollaan pärjätty laryngiitin kanssa 7 vuotta ( iskee melkein joka flunssan yhteydessä)
1) sängynpääty nostetaan kunnolla ylös, vähintään 45 astetta
2) huone viilennetään (lasketaan lämpötilaa jo ajoissa ennen yötä ja pidetään myös ikkunaa hetki auki ennen nukkumaanmenoaikaa)
3) ilmankostutin laitetaan pulputtamaan sängyn vierelle
4) pilkotaan sipulia sängyn lähelle, se pitää röörit auki
5) annetaan kipulääkettä iltapuuron jälkeen, se kun ei vain alenna kuumetta vaan poistaa myös mm. kurkkukipua
6) tarvittaessa on annettu myös Ventolinea, mutta yleensä jo noilla ns. luomukeinoilla pärjää loistavasti :)
7) jos silti tulee kohtaus, on tärkeää pysyä rauhallisena, nostaa lapsi istuma-asentoon, antaa hengittää kylmää ilmaa ja rauhoitella lasta (itku ja hätäännys turvottavat kurkkua entisestään)
Yleensä äkillisesti alkanut kurkunpääntulehdus menee nopeasti ohi (pojalla olleet aina sellaisia), mutta hitaammin hiipinyt tauti voi kestää lievänä jopa yli viikon. Pahin vaihe ei onneksi kestä yleensä paria yötä pidempään, eikä kuumekaan nouse yleensä korkeaksi. Tsemppiä!
paha. Jos vointi hyvä niin voi seurata kotona.
Jos lapsella on kurja olla, hän helposti itkeskelee unissaan ja itku turvottaa kurkunpäätä.
Meillä sairastetaan paraikaa influenssaa, ja olen doupannut kurkunpääntulehduksesta kärsivän 2,5-vuotiaan Pronaxenilla ja Pamol F:llä yöksi. Lisäksi annan Sir Ephedrin -yskänlääkettä, se tuntuu auttavan hiukan. Kun saa nukuttua kunnolla, ei hengityskään mene niin helposti tukkoon.
Meillä pahin kurkunpääntulehdus menee yleensä yhdessä yössä ohi, ääni voi olla käheä muutaman päivän. Nyt influenssan yhteydessä on yskä kestänyt jo kolmatta päivää.