Paljonko saa olla n. ylipainoa ?
Heippa!
Täällä kirjoittelee kolmekymppinen Turkulaisnainen .
Mieheni kanssa ollaan oltu ilman ehkäisyä jo 10 vuotta.
Alussa käytiin testeissä ja miehen siittiöissä oli " vikaa" . Itsellä ei löytynyt silloin mitään. Edellisessä suhteessa teininä ollessa olin kahteen kertaan raskaana mutta ne keskeytyivät.
Tällä hetkellä askarruttaa se kun itselläni on todella reilusti ylipainoa. Painoa on n. 140kg ja pituutta 173cm.
Kuukautisia ei ole juuri ollenkaan ollut muutamaan vuoteen , muuta kuin keltahormoonin kanssa muutaman kerran.
Nyt ennen joulua todettiin testeissä että haima käy ylikierroksilla jne. ja syön nyt jatkuvasti glucophagea.
Itse tiedän varsin hyvin että minun pitää laihtua reilusti ennen hoitoihin menoa ja että saisin nuo kuukautiset tulemaan normaalisti.
Laihduttaminen tuntuu vaan olevan ylivaikeaa ja ei itsekuria tunnu löytyvän.
Olisikohan täällä palstalla kohtalotovereita ?
Oletteko laihduttaneet ennen hoitoihin menoa ? Ja paljonko teillä oli vielä ylipainoa hoitoihin mennessä ?
Entä onko kukaan laihtunut terveyskeskuksen laihdutusryhmissä esim ?
Olisi kiva kuulla vinkkejä ja kokemuksia tästä aiheesta.
Kommentit (7)
Kannattaisi alkaa laihduttamaan oikeasti. Tuossa painotilanteessa raskaus ei varmaankaan tosiaan onnistu ja lisäksi itse raskaus ja vauva/lapsen kanssa jaksaminen olisi isoja kysymysmerkkejä. Itsellä on paino heilahdellut aina isoja määriä. Ennen ensimmäisen lapsen odotusta laihdutin 15kg. Olin siis lapsettomuushoidossa ja onnistuttiin insseillä. Raskausaikana söin tarkasti ja lihoin raskausaikana vain 12kg. Lapsen synnyttä onnistuin taas laihduttamaan takaisin. Toista lasta odottaessani lihoin miltein 30kg!!! Sekin siis inssialkuinen. Raskaudet tosiaan lisäävät helposti painoa! Eli se lähtötilanne on tosi tärkeä, muuten ei kroppa kestä koko raskautta. Nyt olen sitkeällä laihdutuksella laihduttanut jälleen 20kg jo pois. Ja kaiken tämän laihduttamisen jälkeen, kannustaisin sinua KOVASTI! Laihduttaminen ei oikeasti ole vaikeaa. Olen sen tehnyt jo niin monasti. Tuntuu, että mitä enempi lähtöpainoa on niin sen helpommin kilot lähtevät! hassua, mutta totta. Ekat kilot lähtevät tosi vauhdilla ja motivaatio vaan kasvaa. Esim. itsellä on alussa lähtenyt eli kilo per viikko ja enemmänkin. Vain ne viimeiset kilot (viimeiset 5kg) ovat tuskaisia rutistuksia. Itse en harrasta edes liikuntaa ellei hyötyliikuntaa lasketa. Mutta katson, mitä syön. Esim aamiaiseksi marjoja ja rasvatonta jugurttia. tavallinen lounas. Iltapalalla hedelmiä useinkin. Juon paljon. Makean nälkään ole kehitellyt erilaisia herkkuja: esim. mikrossa pehmennetyt omenat ovat uusi himoni! ennen olin suklaanarkomaani; söin levyllisen suklaata PÄIVÄSSÄ. Leipää pyrin välttämään, koska leivänpäälliset on usein kaloripommeja. Syön paljon terveysmuroja. En tiedä, onko tästä sepustuksesta mitään apua. Haluan vain kannustaa sinua, jotta pääsisit hoitoihin ja jaksaisit sitten paremmin raskaudet ja lapsetkin. Lapsen hoitaminen on nimittäin tosi kovaa työtä. Tsemppiä!
Oletkin saanut jo hyviä vastausia, mutta haluaisin kertoa sinulle omasta raskaudestani. Panoin 135 kg kun aloin odottamaan esikoista. odotus sai alkunsa lapsettomuushoidoilla, jotka tehtiin mukisematta, vaikka painoa oli noin paljon. Raskaus meni todella hyvin, ilmaan mitään ongelmia. Lapsi oli syntyessään normaalin kokoinen 3500 g ja 50 cm. Lihoin odotusaikana liki 25 kg, joista osa lähti toki heti synnytyssairaalassa.
Nyt odotan loppusuoralla pikkukakkosta ja lähtöpainoni oli lähes 160 kg! Pituutta minulla on 173 cm. Mitään ongelmia ei ole ollut raskausaikana. Ultrassa lapsi on näkynyt hyvin ja sydänäänet kuuluneet varsin mainiosti. Nyt paino ei ole noussut koko raskausaikana kuin 1,5 kg.
Ei siis ole " pakollista" laihtua ennen raskautumista. Meillä tämä toinen lapsi sai alkunsa täysin luomusti, eli kyllä lihavillakin on mahdollisuus tulla raskaaksi.
Toivotan sulle kovasti tsemppiä ja onnea vauva-asioihin!
XXL-äiti, tai pikemminkin XXXXXXL-äiti =)
Mimskeli & Pätkä 14+0
[/quote]
voi ihanaa täällä on joku ollu samassa tilanteessa.. mullakin on todettu PCO ja mun tilanne on kans se että laihutus auttaisi sen häviämiseen. ylipainoa löytyy ja terveellisemmät elämän tavat pitäis saada aikaseks kun sais vaan itteään niskasta kiinni! on tämä vaan niin vaikeaa.. miehelläni ja itselläni on kova vauvakuume mutta ei tohita yrittää ennen ku kiloja on vähemmän..
en nyt tiedä miks tänne ees kirjotin mutta jotenki vaa teki vaikutuksen ku jollakin on sama tilanne :)
... mutta tyksissä mulle suositeltiin 10% painonpudotusta. Tosin lähtöpainoa ei ollut ' kuin' 105 kg ja tavoite oli 95 kg. Metformiini oli apuna, sillä PCO vaivaa ja sen vuoksi normaalipainossa pysyminen on 3 kertaa normaali-ihmisiä vaikeampaa. Edellinen raskaus onnistui samoissa kiloissa ekasta klomi-kuurista. Painoa tuli raskauden aikana neuvolan lähtöpainosta sellaiset 7 kg. laitoksella lähti 15 kg ja kotona vielä vähän lisää. Ongelma olikin, kun en ollut itseäni nähnyt/kokenut niin laihana vuosiin, niin tulihan ne kilot sitten takaisin, kun imetys loppui. Oli kotoisampi olo.
tavoitepaino riippuu varmaan myös lapsettomuuden syystä, PCO on ainakin selvästi sellainen tauti, joka laihduttamisella talttuu.
tsemppiä!
terv. Meeri
jos on reilusti painoa jo ennen sitä. Itse laihdutin ennen ensimmäistä raskautta n. 10 kg, olin edelleen ylipainon puolella (178/114) ja raskaus sai alkunsa ivf:stä. Kaikki meni mainiosti lopun hillitöntä turvotusta ja raskausmyrkytysepäilyä lukuunottamatta, mutta sikiöllä ei ollut mitään hätää missään vaiheessa. Painoa tuli maltillisesti tuohon viimeiseen kuukauteen mennessä, sitten turvotus oli niin massiivista, että neuvolassakin lakattiin seuraamasta painoa (tyyliin 6kg kahdessa viikossa).
Laitokselle jäi melkein kaikki, puntari näytti 5kg alkupainoa enemmän ja kaikki sanoivat minun laihtuneen synnytyksen aikana. Olin erittäin hyvässä kunnossa fyysisesti heti synnytyksen jälkeen. Joten ei raskaus aina ole raskaampaa lihaville, vaikka niin sanotaan. ME olemme kuitenkin tottuneet kantamaan kilomme, eikä painon nousu ole suhteessa niin suuri rasite kuin laihoille.
Nyt painoa on enemmän kuin ensimmäisessä raskaudessa, nyt hoidot tehtiin yksityisellä ja pas:sta alkoi tämä toinen raskaus. Toivon, että jos raskaus yleensä jatkuu normaalisti loppuun asti, paino käyttäytyisi samoin kuin ekassa raskaudessa tai vielä maltillisemmin.
Painon pudotuksesta on varmasti apua raskautumiseen, mutta ei se välttämättä tarkoita, että et voisi tulla raskaaksi ja synnyttää ilman ongelmia. Tai että painosi nousisi kamalasti lisää raskauden aikana.
en ole koskaan voinut paremmin kuin raskausaikana. raskaushan auttaa PCO:hon. Olin pirteä ja ruokavalio pysyi aisoissa, kun teki mieli raikkaita salaatteja, marjoja ja maitotuotteita. Ei edes suklaata tehnyt mieli, kun se on yleensä se heikko kohta. Supistukset viidenneltä kuulta lähtien vähensi liikkumista, mutteivät estäneet. Ja sokerirasitus tehtiin, kun on tuota ylipainoa. Sokeriarvot olivat normaalit, mikä on aika erikoista, koska ennen ja jälkeen raskautta ne on olleet vähän koholla, pco:n aiheuttamaa sekin.
piti lisätä tuohon aikaisempaan viestiini vielä, että pituutta on 175 ja lähtöpaino 105 kg
terv. Meeri
Itse olin myös ylipainoinen, mutta laihdutin melko reippaasti ennen hoitojen aloittamista. Muistaakseni yleisesti ottaen hoitojen aloittamisen BMI-raja on 35, tämä saattaa tosin vaihdella hieman klinikoiden ja tapauksen mukaan. Itse laihdutin niin että kun tämä raskaus alkoi, niin neuvolakortissa lukee että raskauden alkaessa BMI 28.
Ja se laihduttaminen...Se on aivan kauhian vaikeeta, mutta kyllä siihen pystyy kun on tarpeeksi motivaatiota. Olen koko ikäni ollut jojoilija, kuitenkin aina enemmän tai vähemmän pyöreä. Kaiken maailman dieetit ja poppakonstit on käytetty, ja nyt vasta löysin sen tavan millä paino tippuu todella hitaasti mutta varmasti. Ja pysyy poissa! Eli pakotin itseni syömään pienempiä annoksia, kasviksia, ja merkkasin puhelimen kalenteriin hälytyksen kera ajankohdat millon saan syödä. Taikasana on tasaisesti pitkin päivää syödyt ateriat, ennen raskautta söin vähintään 4 tunnin välein jotain ja nyt raskaana ollessa melkeenpä parin tunnin välein.
Onko sinulla todettu PCO:ta, suomeksi monikystaset munasarjat? Se on " tauti" joka aiheuttaa sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä, hormonimuutoksia (ei säännöllisiä menkkoja), hirsutismia (liikakarvoitus) ja you name it. Suurin osa tästä syndroomasta kärsivistä on ylipainoisia. Minullakin kyseinen vaiva oli, mutta se parani laihduttamisen myötä. Toisinsanoen minulla pelkkä laihdutus auttoi elimistöä korjaamaan itseään, ja lopulta ei edes tarvittu mitään rankkoja hoitoja. Clomifen-vauva tulossa...
Siskoni on laihduttanut nyt 20kg terveyskeskuksen ryhmässä ja hän kehuu sitä maasta taivaisiin. Itsellä ei tuollaisista ole kokemusta.
Toivotan sinulle paljon onnea laihdutukseen ja vauvapuuhiin. Nokka kohti tulevaisuutta ja pyörät pyörimään.Oletteko miehesi kanssa pohtineet mahdollisuutta että kävisitte nyt ihan vaikka vaan juttelemassa lapsettomuuslääkärin kanssa? Tekisitte ikään kuin suunnitelman jatkoa varten? Olisi mustaa valkoisella jotain mitä tavoitella. Tsemppiä!
Mimskeli & Pätkä 14+0