Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ELÄMÄ PILALLA-raskausdiabetes!! :(

Vierailija
04.03.2008 |

Nyt se sitten iski rv 37.. Elämä pilalla.. Tästä eteenpäin elämä pelkkää hullua tarkkailua, missä vaiheessa se 2.tyypin diabetes iskee!!

Kaikki rentous elämästä poissa!

Kuolema tulee nuorena ja vanhuusikä menee insuliiniä pistäessä..

Suorastaan raivostuttaa, miksi pitikään hankkia lapsia!

Miten muut olette selvinneet raskausdiabeteksestä ja loppuelämän kestävästä tarkkailusta?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuulema noin 80% normaalipainoisista raskausajan diabeteksen sairastaneista, sairastuu viiteenkymmeneen ikävuoteen mennessä 2.tyypin diabetekseen..

Vierailija
22/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kaikille läskeille se ei tule.

Toisaalta, jos alttius on ja lisäksi ylipainoa, tulee se todennäköisesti jossain vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuneensa 2 tyypin diabeteksesta, ei raskausdiabeteksesta.

Vierailija
24/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän olet jo noin pitkällä, tarkkailua ehtii kestää sen 2-5 viikkoa ja sen jälkeen enää jälkeenpäin kontrolli.

Sulla on kohonnut mahdollisuus sairastua 2- tyypin diabetekseen, mutta tieto tästä riskistä on mielestäni vain hyvä asia. Mitään loppuelämän kestävää tarkkailua ja kontrollointia ei ole eikä tule.

Vierailija
25/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1tyypin diabetes tulee, jos on tullakseen. Siihen on geneettinen alttius ja geeneissä geenivirhe.

2tyypin diabetekseen on myös alttius, mutta se on pitkälti elämäntapasairaus. Usein 2tyypin diabetes pysyy lääkkeillä ja ruokavaliolla kurissa, joskus tarvitaan insuliinia.

1tyypin diabetes on koko loppuelämän, ja sitä voidaan hoitaa vain insuliinilla.

1tyypin diabeteksen oireita ovat väsymys, jatkuva jano ja pissitys.

2tyypin oireista en tiedä...

olikohan 23

Vierailija
26/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoarvo ollut lievästi koholla, se nyt ei vielä diabetesta merkitse..

Vierailija
27/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko diabetekselta voinut tulevaisuudessa välttyä paremmin, jos ei olisi hankkiutunut raskaaksi. (Mulla oli raskausdiabetes ja harmittaa.)

Vierailija
28/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä raskauden aikana diabeteksesta kärsinyt käy koko loppuelämänsä kokeissa, mutta eihän sitä tarvitse käydä kuin kerran tai pari vuodessa.

Vierailija
29/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerirasituskokeessa. Sen jälkeen ei tarvitse käydä. Kävin myöhemmin yksityisesti diabetekseen erikoistuneella sisätautilääkärillä. Ei sekään mitään seurantaa määrännyt. Kerran käski mennä vielä kokeeseen.

Vierailija
30/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voisin tehdä lapsia vielä vaikka kuinka monta jos muut asiat antaisi myöden.

Ei todellakaan tarvitse tarkkailla sen kummemin. Onhan riski vähän isompi joo, mutta ei se elämää silti pilaa. Asennekysymys.

Syö normaalisti ja liiku, ettet liho liikaa, niin riskitkin pienenee.

Vierailija
31/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni, joka synnytti kuusi vuotta sitten, käy säännöllisesti verensokerimittauksissa. Ja olen ymmärtänyt että joutuu käymään loppuikänsä, koska riski diabeteksen puhkeamiseen on suuri.

Vierailija
32/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voihan sitä ostaa verensokerimittarin kotiinkin, jos asia kovasti vaivaa :)

se 23, joka on sairastanut 1tyypin diabetestä nyt 9v

Vierailija
33/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksikin kaveria, joilla on ollut raju raskausdiabetes. Molemmilla se " parani" raskauden jälkeen, puhjetakseen alle vuoden sisällä uudestaan ykköstyypin diabeteksena. Eli haima lakkasi kokonaan tuottamasta insuliinia ja ovat siis pistoshoidolla lopun ikäänsä.

Kakkostyyppihän on ihan eri sairaus. Siinä haima tuottaa insuliinia, liikaakin, mutta kudokset eivät osaa sitä käyttää hyväkseen.

Vierailija:

4, tuskinpa tuo muutenkaan enää 1. tyypin diabetestä saa..

Vierailija
34/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli juuri samoin kuin ap:lla paastoarvo lievästi koholla rasituskokeessa, ja siihen se sitten jäikin. Sen jälkeen KAIKKI arvot KOKOAJAN normaaleja. EIKÄ YHDENKÄÄN LÄÄKÄRIN MIELESTÄ MINULLA OLLUT RASKAUSAJAN DIABETESTA!!!!!

EI PELKÄN RASITUSKOKEEN YHDEN KOHONNEEN ARVON PERUSTEELLA TODETA DIABETESTÄ, MIETI NYT HYVÄ IHMINEN JÄRJELLÄ!!!!!!

Vierailija
35/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Diabetesliiton sivuille. :) Sieltä löytyy asiallista tietoa diabeteksesta. Ei sun elämäsi pilalla ole, vaikka riski sairastua diabetekseen myöhemmin onkin lisääntynyt.

t. diabeteshoitaja

Joo, siellä mm. kehotetaan syömään perunaa ja riisiä. Itselläni ei ole ainakaan vielä havaittu diabetestä, mutta kummankin käytön olen joutunut lopettamaan vuosia sitten, koska sen jälkeen olin monta tuntia hirveän väsynyt, mitä ilmeisimmin verensokerin nopean vaihtelun takia. En todellakaan suosittele niitä kenellekään diabeetikolle!

Vierailija
36/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kahdesti paasto arvo 6 , muut normaaleja.. ei diabeetttestä. Sokeria lurahti pissaan myös kahdesti, mutta nekään ei olleet peräkkäisinä kertoina. Ja tosiaan kävin Naistenklinikalla jotan lluulisi et oikin meni .

Vierailija:

Itselläni oli juuri samoin kuin ap:lla paastoarvo lievästi koholla rasituskokeessa, ja siihen se sitten jäikin. Sen jälkeen KAIKKI arvot KOKOAJAN normaaleja. EIKÄ YHDENKÄÄN LÄÄKÄRIN MIELESTÄ MINULLA OLLUT RASKAUSAJAN DIABETESTA!!!!!

EI PELKÄN RASITUSKOKEEN YHDEN KOHONNEEN ARVON PERUSTEELLA TODETA DIABETESTÄ, MIETI NYT HYVÄ IHMINEN JÄRJELLÄ!!!!!!

Vierailija
37/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveet ohjeet mitä ei saa syödä mm. ruisleipää vaan ei vaaleeta jne.

normalipainonen olin kans ja seurantaan joutuu. tosi rassaavaa kun ei saa jätskiä syödä eikä pullaakaan saisi. ei mielellään mitään pastilleja karkeista nyt puhumattakaan. niin ja mullakin kotona mitatessa ei mitään arvoja koholla, mut se paastoarvo siellä labrassa. outoo.

Vierailija
38/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä paikkaansa juveniilin tyypin kohdalla. Syntymekanismia ei tunneta. Saattaa liittyä joihinkin tulehdussairauksiin.

Sille onnelliselle 26-vuotiaalle: kivaa jo vielä menee hyvin. Noin itsekin ajattelin aiemmin isäni kohdalla (sairastunut 12-vuotiaana tyyppiin 1), että eihän tämä nyt ole tauti eikä mikään. Nelivitosena alkoi silmänpohjaongelmat ja ennen 55 vuotta oli jo sairaseläkkeellä tästä syystä. Kaikki suuret vaihtelut verensokerissa kumuloituvat ja kyllähän se näkyy ihmisissä. Hampaiden hoito on haasteellista...

Vierailija
39/39 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä hoitotasapaino pitää olla hyvä. Tämä kuitenkin onnistuu ainakin omalla kohdallani nykyään täydellisesti. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia tämän 9 vuoden aikana!

Olen tosi pahoillani isäsi puolesta.

se 26-vuotias

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan